۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۱۹۲۱۵۹
معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی:

عرفان شیعی فقاهتی مدیون تلاش های علامه تهرانی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام واسطی با تأکید بر این که عرفان شیعی، عرفان فقاهتی و مطابق با شریعت اسلام است، گفت: از خصوصیات کم نظیر علامه طهرانی(ره) این است که در جمع ظاهر و باطن با توحید و ولایت و قرآن با عرفان و برهان، جامعیت داشتند.
حجت الاسلام واسطي

حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، در حاشیه همایش بزرگداشت علامه طهرانی(از علما و عرفای برجسته خراسان)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که فضای عرفان و حکمت به دنبال صوفی گری و اعمال خارج از شرع مقدس نیست، گفت: عرفان شیعی، عرفان فقاهتی و مطابق با شریعت اسلام است.

 

وی با اشاره به عقاید مکتب تفکیک، افزود: مشترکات ما با اهل این مکتب، بیش از نقاط افتراق است بنابراین با استفاده از این ظرفیت می توانیم فلسفه های غرب و عرفان های نوظهور را پوشش داده و جلوی تهاجم وسیع معرفتی به اصل تشیع را بگیریم به عنوان نمونه با ایجاد پدافند معرفتی مشترک از سوی عرفان شیعی و اهل تفکیک، می شود جلوی نفوذ فرق و مذاهبی مانند بهائیت و وهابیت را که علیه شیعه کار می کنند، گرفت.

 

مسیر رسیدن به عرفان شهودی از درون قرآن و قلب معصوم(ع) می گذرد

دبیر علمی همایش بزرگداشت علامه تهرانی در مورد نقش علامه در ترویج عرفان شیعی فقاهتی اظهار کرد: ایشان در گسترش، دقیق سازی و نوآوری در عرفان شیعی فقاهتی نقشی منحصر به فرد داشتند.

 

حجت الاسلام واسطی اضافه کرد: ما از اساتید ایشان همچون ملاحسین قلی همدانی و قاضی، کمتر مطلب مکتوب در دست داریم اما در مورد علامه طباطبایی که سرمنشأ تزریق فلسفه و عرفان در سده اخیر بودند، می توان گفت که امروز بار فلسفه و عرفان در فضای اجتماعی توسط شاگردان ایشان همچون علامه طهرانی(ره) می چرخد.

 

وی با بیان این که بعد از علامه طباطبایی و شاگردان ایشان، کسانی که عرفان را به معارف تزریق کنند بسیار انگشت شمار هستند، تصریح کرد: از خصوصیات کم نظیر علامه  طهرانی(ره) این است که در جمع ظاهر و باطن با توحید و ولایت و قرآن با عرفان و برهان، جامعیت داشتند و این نکته در آثارشان به روشنی مشهود است.

 

معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام یادآور شد: حرف علمای عارف، توحید است نه حلول و اتحاد؛ صراط مستقیم در جمع ظاهر و باطن است و مسیر رسیدن به عرفان شهودی از درون قرآن و قلب معصوم(ع) می گذرد بنابراین برای رسیدن به آن باید حاکمیت اسلام تسریع شود.

 

گفتنی است، مرحوم علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی(ره)، از فرزانگانی بودند که در علم و عمل، با اراده و همت نافذ، به فتح قله‌های عبودیت و معرفت نائل شده و اهتمام ایشان به عرفان و سلوک الی الله به‌همراه تلاش اکید بر شریعت‌محوری و سلوک مبتنی بر فقاهت، سبب شد برخی طلاب که به دنبال دست‌یابی به معنویت و علوم و معارف اسلام تواماً بودند، به‌تدریج گرد ایشان آمدند.

 

بیش از پنجاه جلد کتاب از جمله دوره سه جلدی الله شناسی، دوره 18 جلدی امام‌شناسی، دوره 10 جلدی معادشناسی، دوره چهار جلدی نورملکوت قرآن، دوره چهار جلدی ولایت‌فقیه درحکومت اسلام، مهرتابان یادنامه علامه طباطبایی، روح مجرد( یادنامه عارف کامل سیدهاشم حداد) و وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام  از این عالم عارف به یادگار مانده است./930/ت302/س

ارسال نظرات