۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۹۲۴۴۷
معاون تبلیغ حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

تبلیغ دینی در فضای مجازی بدون شناخت مقضیات رسانه آسیب‎زا است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، بهره‌مندی از تخصص علوم رایانه و معلومات دینی را از شرایط و لازمه تبلیغ دین در فضای مجازی دانست و گفت: کسی که فاقد یکی از دو شرط یادشده باشد، نه تنها تأثیر سازنده ندارد بلکه در بعضی زمینه‌ها ممکن است زمینه ایجاد شبهه و آسیب‌‌ها را نیز فراهم کند.
حجت الاسلام مرداني ، معاون تبليغ حوزه هاي علميه چهارمحال و بختياري
حجت الاسلام محمدحسین مردانی، معاون تبلیغ حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با تأکید بر ضرورت تبلیغ دین در فضای مجازی اظهارداشت: تبلیغ دین در فضای مجازی در دو بعد باید مورد توجه قرار بگیرد، نخست مبارزه با تهاجم فرهنگی که از سوی دشمنان اعمال شده، سپس تبلیغ آموزه‌ها و اصول صحیح دین و از آنجایی که هر جا مخاطب زیادی وجود داشته باشد، بهترین مکان برای تبلیغ است و می‌توان اینترنت را یکی از مهم ترین بسترهای تبلیغ دین دانست.
 
حجت الاسلام مردانی ادامه داد: تمام سنین و اقشار جامعه از مسلمانان تا غیر مسلمان به فضای مجازی گرایش دارند، بنابراین اگر با برنامه‌ریزی صحیح از این فرصت جهت تبلیغ دین استفاده شود، به یقین در بسیاری موارد تأثیرگذار و راه‌گشا بوده و با موفقیت به اهداف مورد نظر خواهیم رسید.
 
وی خاطرنشان کرد: امروزه کارهای فرهنگی و دینی بسیاری در فضای مجازی در حال انجام است و تعداد زیادی از مؤسسات فرهنگی و طلاب در قالب طراحی وب‌سایت، وبلاگ و راه‌اندازی تالارهای گفتمان های دینی و قرآنی در حال فعالیت هستند اما این اقدامات به دلیل خیل عظیم و روزافزون تهاجمات فرهنگی دشمنان کافی نبوده و فعالیت‌های جدی و گسترده تری را می طلبد.
 
معاون تبلیغ حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری در رابطه با موانع ورود عموم طلاب به تبلیغ اینترنتی، خاطرنشان کرد: حجم بالای تعداد و محتوای دروس حوزویان موجب شده که بسیاری از ساعات شبانه‌روز خود را به تحصیل و مطالعه اختصاص دهند، به‌طوری‌که یک فرد طلبه باید در طول 10 الی 15 سال 14 درس مختلف را اعم از فقه، اصول، تفسیر، تاریخ اسلام، منطق، فلسفه، فصاحت و بلاغت را مطالعه کند تا به یک درجه علمی متعارف دست یابد.
 
حجت‌الاسلام مردانی اضافه کرد: بسیاری از طلاب از قابلیت‌ها و استعدادهای بالایی برخوردارند و گاهاً از آن ها به‌عنوان مغز متفکر و نخبه یاد می‌شود ولی مشغولیت‌های فراوان مانع از حضور مستمر آن ها در فضای مجازی می‌شود، در مقابل عده دیگری از طلاب جوان، همچنان مشغول به تحصیل بوده و هنوز به وادی تبلیغ وارد نشده‌اند؛ بنابراین محدودیت نیروی انسانی نیز در این مقوله یکی از موانع تبلیغ دینی طلاب در اینترنت محسوب می‌شود.
 
مدرس حوزه علمیه شهرکرد، بهره‌مندی از تخصص علوم کامپیوتر و معلومات دینی را از شرایط و لازمه تبلیغ دین در اینترنت دانست و افزود: کسی که فاقد یکی از دو شرط مذکور باشد، نه تنها تأثیر سازنده ندارد بلکه در بعضی زمینه‌ها ممکن است زمینه ایجاد شبهه و آسیب‌‌ها را نیز فراهم کند، بنابراین کسی که به موضوعات دینی اشراف ندارد، نباید با اتکا به دانسته‌های خود به ارائه مطالب بپردازد.
 
حجت‌الاسلام مردانی تبلیغ دین در اینترنت را مصداقی از امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر در واقع محتوای یکسان و اهداف مشترکی دارند، تنها روش‌های بیان آن ها متفاوت است به‌طوری‌که می‌توان تبلیغ دینی خود را در قالب امر به معروف و نهی از منکر ارائه داد./9457/ت302/س
ارسال نظرات