۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۹۳۷۹۷
مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم تهران:

ولایتعهدی امام رضا اعتراف رسمی به حقانیت اهل بیت بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص)، ولایتعهدی امام رضا(ع) را اعتراف رسمی بنی عباس به حقانیت اهل بیت(ع) عنوان و اظهار کرد:‌ ولایتعهدی آن حضرت سندی بود که بر تمام تبلیغات و دعاوی بنی عباس خط بطلان کشید، این پیشامد در تاریخ پیروزی‌های چشمگیر مذهبی شیعه بی‌نظیر است.
شهادت امام رضا مراسم عزاداري شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوي

حجت‌الاسلام سید جلال بنی هاشمی، مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت هشتمین نور ولایت و امامت، امام علی بن موسی الرضا(ع) به تحلیل و بررسی گوشه‌هایی از حیات نورانی آن حضرت پرداخت.

وی با بیان این‌که نام امام هشتم «علی»، معروف‌‌ترین لقب‌شان «رضا»، کنیه‌شان «ابوالحسن» و مادر پاکدامن‌شان «نجمه» از بانوان فاضله و بزرگوار به‌شمار می‌رفته است، افزود: یکی از القاب معروف امام رضا(ع) «عالم آل محمد(ص)» است که طبق روایت، امام صادق(ع) بسیار آرزو داشتند که آن حضرت را در زمان حیات خود ببینند و این لقب را ایشان بر امام هشتم نهادند.

حجت‌الاسلام بنی هاشمی با اشاره به این‌که مردم پس از امام هفتم(ع) توجه ویژه‌ای نسبت به امام رضا(ع) داشتند و ایشان محبوب بسیاری از مردم مکه و مدینه بودند، ابراز داشت: تا زمانی که امام‌ر‌‌ضا(ع) در مدینه تشریف داشتند، مردم مرتب به ایشان مراجعه می‌کردند.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران اظهار داشت: مأمون عباسی به جهت خاموش کردن قیام‌هایی که در اطراف کشورهای اسلامی آن روز به‌وجود آمده بود، تصمیم گرفت که امام رضا(ع) را از مدینه به خراسان بیاورد تا به‌دلیل محبوبیت و نفوذ ایشان در بین مردم، از قیام‌ها کاسته شود و وجهه ایشان را به حداقل برساند.

وی گفت: گرچه امام رضا(ع) از نقشه شوم مأمون عباسی بطور کامل آگاه بودند و می‌دانستند که ولایتعهدی یک امر ظاهری و صوری است، روشی را اتخاذ کردند که رضایت خداوند در آن وجود داشت که همان آمدن ایشان به‌طرف ایران بود.

برکات تشریف فرمایی امام رضا به ایران

استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان با تأکید بر این‌که تشریف فرمایی امام رضا(ع) به ایران برکات بسیار زیادی داشته، به تبیین برخی از آن برکات پرداخت و گفت: هارون عباسی با زندانی کردن امام هفتم(ع) و قطع کردن ارتباط مردم با رهبرشان، سبب شد به‌تدریج علوم آل محمد(ع) کمرنگ شود یا از بین برود، اما با آمدن امام رضا(ع) به ایران، به جهت احیای افکار صحیح مردم و به‌وجود آمدن یک آزادی ظاهری، فرصتی گران‌بها به‌وجود آمد تا به نشر علوم آل محمد(ع) بپردازند.

ولایتعهدی امام رضا در تاریخ پیروزی‌های شیعه بی‌نظیر است

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران با بیان این‌که نشر علوم و معارف اهل بیت(ع)، فراگرفتن احادیث و نقل فضائل آن بزرگواران رایج و آزاد شد و شاعران بهترین قصائد را در مدح و تذکر ستم‌های روا داشته شده به آن بزرگواران سرودند، تأکید کرد: امام رضا(ع) بهترین روش را اتخاذ کردند که طی آن دانشمندان اسلامی، مسلمانان، سخنرانان و شاعران را به صحنه آورده و یک انقلاب فرهنگی عظیم به راه انداختند.

وی در بیان برکات دیگر تشریف فرمایی امام رضا(ع) به ایران، با اشاره به این‌که بسیاری از خلفای بنی عباس با همه کینه، دشمنی و حسادتی که نسبت به اهل بیت(ع) داشتند، گاهی فضایل آن بزرگواران را نقل می‌کردند و نمی‌توانستند منکر فضایل آنان شوند، موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) را یک اعتراف و اقرار حکومتی و رسمی به حقانیت اهل بیت(ع) ارزیابی کرد و با بیان این‌که این موضوع بیش از آنچه ما تصور کنیم در نفوس انعکاس داشته است، ادامه داد: ولایت عهدی امام رضا(ع) سندی بود که بر تمام تبلیغات و دعاوی بنی عباس خط بطلان کشید، این پیشامد در تاریخ پیروزی‌های چشمگیر مذهبی شیعه بی‌نظیر است.

ابراز ارادت مشتاقانه مردم ایران به اهل بیت

حجت‌الاسلام بنی هاشمی اظهار داشت: حرکت امام رضا(ع) بطور رسمی و به‌ظاهر آزاد از مدینه تا خراسان و طی این مسافت طولانی عبور از شهرهای بزرگ و کوچک و بخش‌ها و دهستان‌ها شور و هیجان عجیبی را به‌وجود آورد و موجب شد مسلمانانی که تا آن موقع نمی‌توانستند احساسات ارادتمندانه خود را به اهل بیت(ع) اظهار کنند، با آمدن و دیدن ایشان مشتاقانه ابراز کنند، غرق در شادی و شعف شوند و شرفیابی به حضور ایشان را شرفیابی به حضور پیامبراکرم(ص) بدانند.

نشر علوم و معارف اهل بیت از برکات ورود امام رضا به ایران بود

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مسافرت امام رضا(ع) به خراسان فرصت مناسبی شد تا علوم و معارف اسلام که در نزد امامان(ع) موجود بود و از مواریث نبوت است، منتشر و در دسترس علما و دانشمندان قرار بگیرد.

وی بیان داشت: در عصر مأمون عباسی کتاب‌های بسیاری به‌ویژه کتاب‌های فلسفی موردتوجه ترجمه می‌شد و سرآغاز برخورد مسلمین با اصطلاحات و مکتب‌های فلسفی بود و مأمون شخصا این کار را تریج می‌کرد.

رواج مباحث و مناظرات مذهبی

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران با اشاره به این‌که در آن زمان بحث و مناظره بین مسلمانان و علما ادیان دیگر توسعه یافته و مباحث مذهبی رایج شد، افزود: امام رضا(ع) برای حفظ عقاید مسلمانان و رد شبهات و ایرادات، مجاهدت بسیاری کردند و با دانشمندان بزرگ ادیان مختلف مناظره داشته و آنها را محکوم می‌کردند.

وی ابراز داشت: آوازه علم و فضل امام رضا(ع) جهان اسلام را پر کرد و این سفر با آن همه افاضات علمی، علوم و معارف دین، عقائد و فقه را تجدید کرد و از این جهت است که آن حضرت را «مجدد رأس مئه ثانیه به معنای مجدد قرن دوم» نامیده‌اند.

حجت‌الاسلام بنی هاشمی حدیث معتبر «سلسله الذهب» را مورد اشاره قرارداد و با بیان این‌که امام رضا(ع) این حدیث را در استقبال پر شور مردم نیشابور ایراد فرمودند، ابراز داشت: ایشان فرمودند «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی فلما مرت الراحله بشروطها و انا من شروطها»، هنگامی که حضرت حرکت کردند، به جملات قبل اضافه نمودند که ورود در دژ توحید خداوند شرط و شروطی دارد، اعتقاد به ولایت و امامت من  از جمله آن شروط است.

استاد حوزه علمیه یادآورشد: امام علی بن موسی الرضا(ع) بنابر مشهور در آخرین روز ماه صفرالمظفر سال 203 هجری قمری از سوی مأمون عباسی به شهادت رسیدند./956/ت302/ی

ارسال نظرات