۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۹۴۴۲۲
پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی:

آیت‌الله جوادی آملی انسان را «حیوان ناطق حامد» می‌داند

خبرگزاری رسا - پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان این‌که انسان‌شناسی در اکثر آثار آیت‌الله جوادی آملی مورد توجه است، گفت: آیت‌الله جوادی آملی انسان را «حی متأله مائت» می‌داند.
حجت‌الاسلام محمدرضا مصطفي‌پور، پژوهشگر و عضو هيأت علمي دانشگاه خوارزمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا مصطفی پور، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی پیش از ظهر امروز در ‌نشست جشنواره ملی ملکوت با عنوان ساحت‌های وجودی آدمی در قرآن با رویکرد عرفانی که در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، به تشریح مسأله هویت و ماهیت انسان پرداخت و گفت: یکی از پرسش‌هایی که همواره ذهن اندیشمندان را به خود مشغول داشته، پرسش از هویت و ماهیت و حقیقت انسان است.

وی افزود: دانشمندان با پاسخ به این نوع پرسش‌ها درصدد تمایز انسان از دیگر موجودات‌ هستند و برخی انسان را حیوان ناطق می‌دانند و برخی او را حیوانی اندیش‌ورز معرفی می‌کنند.

پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به این‌که برخی از دانشمندان انسان را به حیوان مولد و ابزارساز و برخی نیز او را به حیوان اجتماعی تعریف کرده‌اند، اظهار داشت: باید ببینیم که آیا این تعاریف بیان‌گر تمام حقیقت انسان است که جامع افراد بوده و او را از اغیار متمایز می‌سازد.

حجت‌الاسلام مصطفی پور ادامه داد: می‌توان گفت این‌گونه تعاریف نوعی مغالطه کنه و وجه است و قرآن کریم به لحاظ این‌که سخن انسان آفرین است او را به «حی متأله مائت» تعریف کرده است و حضرت آیت‌الله جوادی آملی آن را جامع افراد و مانع اغیار می‌داند یعنی انسان خداجوی خداخواه خداشناسی است که با مرگ از نشأت دنیایی به مرحله برزخ و سپس فرا برزخی منتقل می‌شود و این تعریف انسان را هم از حیوانات و هم از فرشتگان متمایز می‌سازد.

وی با اشاره به تعریف دیگری از آیت‌الله جوادی آملی درباره انسان، خاطرنشان کرد: تعریف دیگری نیز از انسان در برخی آثار آیت‌الله جوادی آملی آمده است و آن این که انسان حیوان ناطق حامد است که قابل ارجاع به تعریف فوق خواهد بود.

پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان این‌که انسان‌شناسی در اکثر آثار آیت‌الله جوادی آملی مورد توجه است، تصریح کرد: این عالم بزرگوار چهار کتاب در زمینه انسان‌شناسی تألیف کرده‌اند که سه مورد این آثار با تفسیر موضوعی قرآن و به صورت مستقل به مبحث ماهیت و سلوک انسانی می‌پردازد.

وی ابراز داشت: نگاه به یک کتاب نمی‌تواند نگاه کاملی از انسان از دیدگاه آیت‌الله جوادی املی ارائه دهد، بلکه باید در این مقوله آثار متفاوت ایشان را مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام مصطفی پور با بیان این‌که آیت‌الله جوادی آملی در کتاب حیات حقیقی انسان، انسان را موجودی زنده دانسته است، افزود: وی در این کتاب با قید متأله مرز انسان را با جانوران مجزا می‌کند و قائل بر این است که تأله در واقع خداشناسی و خدا گرایی در درون انسان با نام فطرة‌الله است و این غیر از فاطرالسماوات والارض است./907/پ202/ن

ارسال نظرات