۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۹۵۴۹۱
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی:

همت علمای اسلام معطوف به جلوگیری از تنازع باشد/ وحدت با تکیه بر مشترکات حاصل می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که امت اسلامی یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و دارای شصت کشور مستقل است، گفت: امروز چنین امتی می‌تواند بزرگ‌ترین قدرت جهان باشد؛ باید همت‌مان در این مقطع را روی جلوگیری از تنازع در جهان اسلام بگذاریم.
هاشمي رفسنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شامگاه یک‌شنبه بیست و نهم دی ماه در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با اشاره به این‌که هنوز از نتیجه اساسی که از اول در اهداف تأسیس این نهاد بوده فاصله داریم، گفت: نیازمند وحدت واقعی جهان اسلام هستیم و دبیرخانه این کنفرانس، اعضا و علما باید تلاش مضاعف کنند که به این هدف نزدیک شویم.

وی با بیان این‌که متأسفانه شرایطی که در جهان اسلام می‌گذرد، وضع خطرناکی به خود گرفته و ضد وحدت، دعوت پیامبر(ص) و خواست خداوند پیش می‌رود، ابراز داشت: اختلاف نظر در انسان‌هایی که تفکری دارند، یک موضوع طبیعی است و فکر نمی‌کنم هیچ جا در معارف ما چنین دستوری باشد که اختلاف نظر را به کلی نفی کنیم؛ اختلاف نظر می‌تواند مفید باشد و در بحث‌ها و استدلال‌ها مطالب حقی از آن بیرون بیاید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: از اختلاف نظرها اختلاف عقیده هم پیش می‌آید و در مکتب، قرآن و سنت هم پذیرفته شده است؛ باید آسان‌ترین راه را در نظر بگیریم که جلوگیری از "نزاع" است.

وی جنگ، درگیری، خون‌ریزی و وارد کردن خسارت بر اساس اختلاف عقیده را به‌کلی مذموم و نادرست دانست و با اشاره به این‌که بسیاری از موارد این مسأله گناه کبیره است و تبعات بسیار سنگینی دارد، گفت: باید همت‌مان در این مقطع را روی جلوگیری از تنازع در جهان اسلام بگذاریم، باید راهی پیدا کنیم، این وضع بسیار خطرناک است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که امت اسلامی یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و دارای شصت کشور مستقل است، اظهار داشت: امروز چنین امتی می‌تواند بزرگ‌ترین قدرت جهان باشد؛ باید به‌گونه‌ای وضع را پیش ببریم که با همکاری و تعاون همه جانبه، استفاده از امکانات و حکمت بی نظیر قرآنی، «انتم الاعلون» را در زمان خود محقق کنیم.  

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر ضرورت وحدت بین شیعه و سنی تأکید کرد و با اشاره به این‌که اختلاف و نزاع به هیچ وجه منطق عقلانی ندارد، ابراز داشت: این مسأله که چه کسی خلیفه نخست بوده، تاریخی است، گذشته و فعلا نتیجه‌ای ندارد، آنچه مهم است، این است که مرجعیت و اعتبار کدام راه‌ها می‌تواند تکلیف عملی اسلامی ما را تعیین کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که بسیاری از امکانات در اثر درگیری‌ها و اختلافات یا راکد مانده و یا درحال تلف شدن است، گفت: بین شیعه و سنی نود و پنج درصد، مشترکات وجود دارد، می‌شود رسانه‌ها و بحث‌های مشترک بین شیعه و سنی ایجاد کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مراتب نزاع اشاره کرد و تهمت و درشت‌گویی‌ها به دیگران در رسانه‌های عالم اعم از تصویری، غیر تصویری، مکتوبات و کتاب‌ها را تأسف بار خواند و گفت: اگر دنیای جاهلیت ارتکاب به اینها می‌کرد، قابل تصور بود اما امروز در عصر بیداری اسلامی، آگاهی مردم و انفجار اطلاعات قرار داریم.

وی بیداری اسلامی و دست برداشتن امت اسلامی از دیکتاتورها را بسیار شیرین توصیف کرد و افزود: چه شد که دوباره نزاع خونین اینطور ظهور می‌کند؟ کسی که اسلام و قرآن را نمی‌شناسد و از دور می‌بیند، به خود اجازه نمی‌دهد که به اسلام و قرآن فکر کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نزاع را گناه بسیار بزرگ و بیش از یک قتل دانست و ابراز داشت: پیش از این‌که پیامبراکرم(ص) از مکه بروند، با دو طائفه مهم اوس و خزرج دو بیعت کردند و ائتلاف ایجاد کردند و ظرف ده سال مدینه فاضله‌ای را خلق کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اکتفا نکردن به این جلسات تأکید کرد و گفت: باید جایی باشد که علمای طراز اول چند کشور جمع شوند به‌گونه‌ای که حرف‌شان برای مردم حجت باشد./956/پ201/ج

ارسال نظرات