۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۰۳۷۰۰
حجت الاسلام رضوی نسب مطرح کرد؛

تبیین جایگاه دنیا و مادیات در اسلام

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضوی نسب با اشاره به وجود مکاتب مادی گرایی چون کمونیسم و سرمایه داری، گفت: اسلام نه رهبانیت مسیحیان را تأیید می کند و نه دنیا پرستی یهودیان را بلکه عنوان می کند انسان باید به اندازه سهم و حقش از دنیا بهره ببرد و در این مسیر،‌اگر پیروی قرآن و عترت باشد،‌هیچ مانعی قرار نداده است.
تبیین جایگاه دنیا و مادیات در اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت الاسلام سید محمد رضوی نسب، کارشناس و امام جماعت حرم رضوی شب گذشته هشتم اردیبهشت ماه در جمع زائران و مجاوران بارگاه امام رضا (ع) به تبیین جایگاه مادیات در اسلام پرداخت و ابراز کرد: در دنیا مکاتب بسیاری وجود دارند که برخی از آن ها،‌ چه با ماورای طبیعت اعتقاد داشته باشند و چه نداشته باشند،‌ تمام فکر و ذهنشان بر روی دنیا و مادیات متمرکز شده است.

 

حجت الاسلام رضوی نسب ادامه داد: ادیانی چون یهودیت نیز خدایشان مال و ثروت و سرمایه داری است و ادیانی مانند مسیحیت نیز در ظاهر خودشان را تارک دنیا معرفی کرده و به رهبانیت و گوشه گیری می پردازند.

 

وی با بیان این که اسلام هر دوی این سبک زندگی را رد می کند،‌ عنوان کرد: اسلام در سایه قرآن و عترت مسیری را برای ما تدوین کرده است که به وسیله آن هم دنیا و هم آخرت انسان تأمین می شود و در این میان برای رسیدن به دنیا و بهره مندی از آن،‌به شرطی که در مسیر قرآن و عترت باشد، هیچ گونه مانعی قرار نداده است.

 

سخنران حرم رضوی خاطرنشان کرد: در قرآن خداوند انسان ها را به گردش و فعالیت در زمین در جهت به دست آوردن رزق و روزی فرا می خواند و در روایات نیز تأکید شده است که بر انسان واجب است رزق و روزی خانواده اش را تأمین کند؛ همچنین تأکید شده است که فعالیت برای تأمین رزق و روزی خود و خانواده عبادت و همچون جهاد در راه خداوند است؛ حتی کسی که روزی خانواده اش تأمین است،‌ مستحب است که برای توسعه و رفاه زندگی خود و خانواده اش فعالیت کند و اگر کسی زندگی اش توسعه یافته است،‌ جایز است برای ثروتمند شدن از راه حلال کار و فعالیت کند.

 

وی با تأکید بر این که اسلام مانع ثروتمند شدن و مال دنیا نیست،‌ اظهار کرد: در اسلام،‌ حب و محبت به دنیا که سر منشاء تمام خطاها است نکوهش شده نه مال دنیا بلکه در قرآن از مال دنیا به عنوان خیر هم یاد شده است؛‌ مال و ثروت و  اقتصاد است که اکثر مشکلات در تمام عرصه ها را حل می کند به شرطی که انسان بداند آن را چگونه به دست بیاورد و با آن چگونه رفتار کند.

 

حجت الاسلام رضوی نسب با بیان این که در قنوت نماز نیز بی نیازی در دنیا و بهره مند شدن از مادیات و بهشت آخرتی را از خداوند طلب می کنیم، گفت: امام علی(ع) در زمانی که خلافت از مسیر خودش منحرف شده بود، به ابن مسعود فرمودند که در مسجد قرآن تفسیر کند تا مردم هم دنیا و هم آخرتشان تأمین شود،‌بعد از مدتی عده ای که این وضع را نمی پسندیدند به ترویج اذکاری نادرست برای تأمین رزق و روزی روی آوردند و در نهایت برخی از مردم راحت طلب نیز آن را پذیرفتند؛ آن ها خودشان را اصحاب ذکر و رجال الحق می نامیدند و با لباس هایی ژولیده در گوشه ای می نشستند و ذکر می گفتند و معتقد بودند خداوند روزی آن ها را می رساند؛‌بعد از اینکه امام علی(ع)‌به خلافت رسید با آن ها برخورد و آن ها را به کار و فعالیت تشویق کرد و فرمود من که امیر شما هستم بخشی از وقتم را به کار و کسب رزق و روزی حلال اختصاص می دهم.

 

امام جماعت حرم رضوی تصریح کرد: گاهی اوقات مانند نماز اول وقت، دنیا و آخرت انسان با هم اصطکاک پیدا می کند، در این زمان اگر انسان به آخرت روی بیاورد، خداوند دنیای او را هم تأمین می کند اما اگر به دنیا بپردازد، هم آخرت و هم دنیایش را از دست می دهد.

 

وی به حدیثی از امیر المومنین(ع) اشاره و بیان کرد: امام علی(ع) در این رابطه می فرمایند اگر مردم امر دینشان رابرای اصلاح امر دنیایشان ترک کنند،‌ خداوند دری را به روی آن ها می گشاید که ضررش به مراتب بزرگتر است؛ همچنین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «مال و ثروت تو آن چیزی است که از گلویت پایین رفته و یا آن را پوشیدی و کهنه کردی و یا انفاق کردی که برایت باقی می ماند، غیر از این چیزی مال و ثروت تو نیست.» /9312/پ202/ب

ارسال نظرات