۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۲۰۶۱۲۶
در برنامه شناسنامه مطرح شد؛

ناگفته های حقوقدان شورای نگهبان از خانه نشینی یازده روزه احمدی نژاد

خبرگزاری رسا ـ عضو حقوقدان شورای نگهبان روایتی از برخورد جدی و قاطع این نهاد با قضیه خانه نشینی یازده روزه احمدی نژاد بیان کرد و گفت: این متن خطاب به رییس جمهور وقت می گفت شورای نگهبان شما را تا موقعی رییس جمهور مشروع می داند که تبعیت از رهبری و ولی فقیه داشته باشید.
محسن اسماعيلي دکتر محسن اسماعيلي، عضو شوراي نگهبان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی، میهمان این هفته برنامه شناسنامه بود.
 
وی با بیان ناگفته هایی از یازده روز خانه نشینی احمدی نژاد و تمرد وی در برابر فرمان رهبر معظم انقلاب، گفت: برخی از اعضای شورای نگهبان شیفته آقای احمدی نژاد بودند و به ایشان حسن ظن داشتند، اما همین افراد وقتی مسائلی را مشاهده کردند موضع گیری قاطعی در برابر او داشتند.
 
اسماعیلی تصریح کرد: از تلخ ترین و سخت ترین دوران زندگی من، ایام تمرد و خانه نشینی یازده روزه آقای احمدی نژاد و تمرد در مقابل فرمان ایشان بود.
 
وی یادآورشد: برخی از آقایان که شیفته ایشان بودند نارحت بودند وقتی در یک جلسه بحث به درازا کشید من وقتی گفتم شورای نگهبان نباید در برابر یک تمرد ساکت بنشیند و گفتم شورای نگهبان باید موضع قاطع بگیرد، همان هایی که خیلی ایشان را قبول داشتند این مساله را تایید کردند و گفتند شما خودتان متنی تهیه کنید و من این کار را کردم و ده نفر از اعضای شورای نگهبان هم آن را امضا کردند.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: این متن خطاب به رییس جمهور وقت می گفت شورای نگهبان شما را تا موقعی رییس جمهور مشروع می داند که تبعیت از رهبری و ولی فقیه داشته باشید.
 
وی با بیان این که متن این بیاینه بسیار محکم بود، گفت: من وقتی متن این نامه را در جلسه شورای نگهبان خواندم، آقایان بسیار تجلیل کردند و حتی یکی از آقایان بزرگوار که شیفته آقای احمدی نژاد بود به من اعتراض کرد که چرا این قدر مماشات کردی و باید متن محکم تر می بود.
 
وی بیان داشت: بحمدلله این قضیه حل شد و امیدواریم این برگه سیاه از پرونده انقلاب کنده شود.
 
 اسماعیلی همچنین خاطراتی از دوران حضور خود در جبهه های نبرد حق علیه باطل و همرزمان خود و دوران طلبگی اش بیان کرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات سال 88 و حوادث ناگوار بعد از آن، تصریح کرد: مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی تاکید می کردند که انتخابات 88، انتخابات نبود بلکه امتحانات بود و واقعا هم همین گونه بود.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی تصریح کرد: در این حوادث برخی که نباید از قطار انقلاب پیاده می شدند، پیاده شدند و این حوادث بسیار دردناک بود.
 
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود توضیحاتی درباره عملکرد شورای نگهبان در ادوار مختلف ارائه کرد و با تاکید بر انتشار مذاکرات شورای نگهبان،گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه ای که در خدمت شان بودیم این مساله را تایید کردند.
 
 در مجلس ششم فضای بدبینی و لجبازی وجود داشت
اسماعیلی در ادامه در مورد تنش بین مجلس ششم و شورای نگهبان گفت: در مجلس ششم یک نوع فضای بدبینی و لجبازی وجود داشت و می خواستند با هرچیزی مخالفت کنند. این بدبینی و لجاجت نتیجه مناسبی نداشت.

وی بیان کرد: تحصنی که در مجلس ششم شکل گرفت هم در راستای همان لجبازی و بدبینی بود؛ به همین دلیل مردم تو دهنی سنگینی به این افراد زدند. متاسفانه از تریبون مجلس برای بیان بدترین مسائل استفاده می‌کردند گاهی از تریبون مجلس مسائلی مطرح می‌شد که رادیو اسرائیل نمی توانست مانند آن را بیان کند. این افراد برای مجلس هفتم هم کاندیدا شدند و عده ای از آنها از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.

وی افزود: برخی از این افراد نامه‌ای بی ادبانه و زشت خطاب به رهبری معظم انقلاب نوشته بودند؛ اما برخلاف تبلیغاتی که انجام می‌دادند، دلیل رد صلاحیت این افراد صرفاً این نامه نبود. البته برخی از اعضای شورای نگهبان معتقد بودند هرکس این نامه را امضا کرده به آداب و اخلاق اسلامی ملتزم نیست و بی ربط هم نمی گفتند. اما در جلسه ای که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند نباید نامه ای که به من نوشته شده ملاک رد صلاحیت باشد.

وی بیان کرد: رییس‌جمهور و رییس مجلس وقت به شورای نگهبان می‌آمدند و در مورد تک تک افراد صحبت و پرونده‌ها بررسی می شد، البته مردم در انتخابات مجلس هفتم پاسخ این قبیل افراد را دادند.

هم شورای نگهبان و هم رهبری در انتخابات 84به وظیفه خود عمل کردند
حقوقدان شورای نگهبان درباره انتخابات سال 84 و موضوع حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب در مورد آقایان مهرعلیزاده و معین گفت: هم شورای نگهبان و هم رهبر معظم انقلاب در آن مقطع طبق قانون و وظیفه خود عمل کردند و در انتخابات یازدهم نیازی به صدور حکم حکومتی نبود.

روایت های مخدوش و متفاوتی از جریان عدم احراز صلاحیت هاشمی ارائه شده است
اسماعیلی درباره موضوع بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: از این جریان روایت های مخدوش و متفاوتی بیان شده، به نظر من راه حل درست این است که متن مذاکرات شورا منتشر شود و اگر قرار نیست این کار انجام شود هیچ کس نباید درباره آن صحبت کند.

 

مرحوم حاج آقا مجتبی به شدت از شهرت و مطرح شدن گریزان بود 

وی در بخش دیگری از برنامه شناسنامه با بیان خاطراتی از مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی، گفت: ایشان به شدت با مشهور شدن و مطرح گشتن در سطح رسانه ها مخالف بود؛ دنیا به ایشان روی آورده بود، اما ایشان رویگردان بود و سعی می کرد در گمنامی به وظیفه خود عمل کند.
 
اسماعیلی با بیان این که خواص اهل فن جایگاه و مکانت مرحوم حاج آقا مجتبی را می شناختند، گفت: بسیاری از بزرگان در محضر ایشان زانو می زدند و استفاده می کردند، ایشان کوهی از اخلاص بودند و همچون دیگر بزرگان با معروف شدن مقابله می کردند و بسیار شده بود که با من تماس می گرفتند که فلان روزنامه عکس من را زده و شما بگو که آقا مجتبی ناراحت شده است.
 
وی بیان داشت: صدا و سیما از زمانی که آقای لاریجانی ریاست آن را عهده دار بود همواره در صدد پخش بیانات و آثار ایشان بودند اما ایشان پرهیز داشت و من شاهدم که صدا و سیما در این راستا کم کاری نداشته است.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این که ایشان رصد تمام عیاری نسبت به مسائل سیاسی کشور داشتند، یادآورشد: مرحوم حاج آقا مجتبی ریزترین مسائل سیاسی کشور را زیر نظر داشتند اما نمی خواستند به عنوان یک عنصر سیاسی و رسانه ای مطرح شوند و می خواستند کاری که دیگران انجام نمی دهند را انجام دهند.
 
مرحوم آیت الله تهران از متخصص ترین افراد در تاریخ سیاسی ایران و جریان شناسی بودند
 
وی با بیان این که یکی از متخصص ترین افراد در تاریخ سیاسی ایران و جریان شناسی و شخص شناسی، آیت الله مجتبی تهرانی بودند، گفت: ایشان یکی از مؤثرترین شخصیت ها در انقلاب اسلامی بودند.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان خاطره ای گفت: یک زمانی یکی از شخصیت ها که من نمی خواهم نام او را ببرم و البته خودم به او حسن ظن داشتم، نزد مرحوم حاج آقا مجتبی آمد، بعد که رفت آقا مجتبی قدری ناراحت بودند و وقتی جریان را پرسیدم، گفتند این شخص در فکر چیزهایی است و من به ایشان گفتم نه حاج آقا من ایشان را می شناسم، و ایشان لبخندی زد و گفت: برای تو زود است که مرا تخطئه کنی و به من گفتند حالا می بینی؛ وقتی یک اتفاقاتی افتاد من به ایشان گفتم شما آن زمان چه چیزی می دیدید؟ گفت جمع کن برو، اگر چشمت را باز کنی می بینی، شاید چشمت بسته است.
 
وی با بیان این که آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی به رهبر معظم انقلاب علاقه شدیدی داشتند، تصریح کرد: گاهی هم رفت و آمد و جلسه ای با رهبر معظم انقلاب داشتند، رؤسای قوا به دیدن ایشان می آمدند و استفاده می کردند، ایشان تا جایی که از دست شان بر می آمد راهنمایی می کردند و کاملا هم مؤثر واقع می شد.
 
مهم ترین توصیه حاج آقا مجتبی تهرانی به سیاسیون 
عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره مهم ترین توصیه حاج آقا مجتبی تهرانی به سیاسیون، ابراز داشت: ایشان به دو مساله حساس بودند، اول اخلاص، تاکید داشتند که کارتان برای خدا باشد، دنبال دنیا و رفاه نباشید، به ساده زیستی تاکید داشتند، افزون بر این همواره توصیه مردم را به مسؤولان می کردند.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که مرحوم آقا مجتبی به جوانان اعتماد داشت و جوانان نیز به ایشان علاقه وافری داشتند، گفت: جلسات اخلاق ایشان مملو از جوانان بود.
 
حقوقدان شورای نگهبان درباره مشکل عمده در قانون گذاری کشور، ابراز داشت:ما در مجلس به فقهای برجسته نیاز داریم تا خروجی مجلس پر محتوا تر باشد، یکی دیگر از مشکلاتی که داریم این که فرهنگ قانون و اجرای آن خیلی در جامعه ما جا نیفتاده است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که شما نامزد دوره چهارم خبرگان هم شدید، اما رای نیاوردید چرا؟ گفت: این مساله هم داستانی داشت اما به هر حال رای نیاوردم، من نامزد نشدم که رای بیاورم، به دلایلی احساس شد که بیایم بهتر است و خیلی ها هم این را به من گفتند.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: آقای جنتی و شورای نگهبان سخت تر از همه نسبت به من سخت گیری کردند.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان نظرات خود را درباره کلمات زیر به صورت کوتاه بیان کرد:
 
امام خمینی: همه عشق و علاقه من
 
آیت الله مهدوی کنی: اصولگرای نمونه
 
شهید بهشتی: مظهر تدبیر و سیاست
 
شهید رجایی: اخلاص و پاکدامنی
 
شهید آسمانی: دوست
 
بنی صدر: مظهر بد عاقبتی
 
میر حسین موسوی: کسی که نتوانست داشته هایش را نگه دارد
 
مهدی کروبی: امیدواریم به دامان انقلاب برگردد
 
سید محمد خاتمی: شخصیت نجیب فرهیخته که نیازمند به موضع گیری های شفاف است
 
آقای هاشمی رفسنجانی: با سابقه ای درخشان و قابل قبول که یک مقدار باید لطف بیشتری به خودش داشته باشد.
 
ناطق نوری: یک جوانمرد
 
احمدی نژاد: پرتلاش اما ...
 
قالیباف یک دوست مهربان و یک مدیر قوی که آنچه از آن دیده می شود و آنجه هست متفاقوت اس
 
آیت الله جنتی: شخصیت برجسته انقلاب که قابل احترام است
 
آیت الله یزدی: آزاده
 
آیت الله هاشمی شاهرودی یک فقیه حکومت شناس امروزی
 
آیت الله محمد مؤمن ساده زیست به معنای واقعی کلمه و ملا
 
مرحوم آیت الله رضوانی پر دانش و کم گو
 
مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی: کسی که امیدوارم در قیامت هم خدمت گذار ایشان باشم.
/924/پ200/ج
ارسال نظرات