۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۲۰۷۳۱۱
حجت الاسلام پناهیان:

محبت به اهل بیت، شاخص ایمان و ستون خیمه دین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه از محبت به اهل‌بیت(ع) به عنوان ستون خیمه دین و شاخص ایمان یاد کرد و یادآور شد: همه اعتقادات ما باید اثر خود را در محبت به خاندان عصمت و طهارت نشان دهند، زیرا محبت اهل بیت(ع) و عظمت این نعمت بسیار عجیب است و با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.
حجت الاسلام پناهيان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در مراسم سوگواری شهادت امام موسی کاظم(ع) که در حسینیه حضرت آیت الله حق شناس(ره) تهران برگزار شد، با تبیین مفاهیم ادعیه و زیارات گفت: یکی از مفاهیمی که در بسیاری از ادعیه و زیارات همواره تکرار شده است، ابراز وفاداری و فداکاری برای اهل بیت(ع) و آمادگی فدا شدن برای اولیای الهی است.
وی از دعای ندبه، زیارت عاشورا و زیارت جامعه به عنوان مواردی که این مفهوم در آنها به روشنی قابل مشاهده است، یاد کرد و افزود: برای نمونه در دعای ندبه، عبارت «بنفسی انت» هفت مرتبه تکرار می‌شود و این معنایی فراتر از یک مفهوم شاعرانه، عاطفی و هیجانی دارد و کاملا جدی و مهم است. 
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به واقعه بیعت گرفتن از امیرمومنان(ع) بعد از رحلت پیامبر و بردن ایشان به مسجد به‌صورت اجبار، گفت: در آن وقت حضرت زهرا(س)، خطاب به امیرمومنان(ع) فرمود، «جان من به فدای شما و وجود من سپر بلای شما باد» و صریحا ابراز فداکاری کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه این ابراز وفاداری را یک آیین و امر الهی و فراتر از یک ابراز احساسات دانست و ابراز داشت: در قرآن کریم، خداوند متعال صریحا از مردم می‌خواهد تا از فدا کردن جان خود برای پیامبر(ص) دریغ نکنند.
حجت الاسلام پناهیان به خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه اشاره کرد و عنوان داشت: وقتی کسی به درخواست کمک حضرت پاسخ نداد، ایشان به امیرمومنان(ع) فرمودند که مردم خوارم کردند و امیرمومنان(ع) هم در پاسخ گفتند، بگو حسبی الله؛ همان‌طور که خدا به پیامبرش فرمود، اگر مردم از تو اطاعت و حمایت نکردند، بگو خدا برای من کافی است. در داستان شهادت محسن فاطمه(س) نیز همین اتفاق می‌افتد و حضرت فقط می‌فرمایند، خدا برای ما کفایت می‌کند. 
این واعظ دینی به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند، ایمان ندارد کسی که مرا از خودش و فرزندان مرا از فرزندان خود بیشتر دوست نداشته باشد. در حقیقت، ادب زیارت پیامبر(ص) و ائمه طاهرین در این است که بگوییم فدای آنها بشویم و این یک دستور و فرمان الهی است، وگرنه از ایمان خارج خواهیم شد.
وی از محبت به اهل‌بیت(ع) به عنوان ستون خیمه دین یاد کرد و یادآور شد: همه اعتقادات ما باید اثر خود را در محبت به خاندان عصمت و طهارت نشان دهند و این شاخص ایمان است، زیرا محبت اهل بیت(ع) و عظمت این نعمت بسیار عجیب است و با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) اظهار داشت: برخی افراد به خاطر منطق دین و محکم بودن استدلال‌های آن تسلیم و مجبور به پذیرش دین می‌شوند، اما اعتقاد قلبی ندارند؛ این افراد کسانی هستند که در ظاهر تسلیم و مسلمانند، اما مومن نبوده و ایمان در قلبشان نفوذ نکرده است.
وی اضافه کرد: حضور در عزاداری‌ها و مراسم دعا و زیارات برای این است که بفهمیم آیا ایمان در قلوب ما وارد شده است یا نه؟
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با طرح سوالی گفت: برای این‌که بفهمیم ایمان‌مان قلبی و واقعی است یا فقط ظاهرا تسلیم هستیم، باید میزان محبت به اهل بیت(ع) را در خودمان بسنجیم که معیاری برای کیفی بودن ایمان قلبی ماست.
وی به زمان حکومت حضرت مهدی(عج) اشاره و خاطرنشان کرد: در زمان ایشان، بسیاری از مردم تسلیم امرشان شده و حتی از ایشان اطاعت‌پذیری هم دارند، اما مومن نیستند زیرا کاری از آنها در مخالفت با حضرت بر نمی‌آید.
این خطیب مشهور با اشاره به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع) تصریح کرد: از زمانی که امام موسی کاظم(ع) به زندان رفتند، مقدمه‌سازی برای غیبت امام عصر(ع) شروع شد و نواب امام به عنوان رابط میان امام و مردم مطرح شدند، در حالی‌که پیش از آن ترویج دین به طور مستقیم توسط خود ائمه(ع) انجام می‌گرفت.
وی به ضرورت دعا برای ظهور حضرت ولیعصر(ع) اشاره کرد و در بیان چرایی اهمیت دعا برای ظهور گفت: به دو دلیل باید در دعا برای تعجیل در ظهور کوشید، اول به دلیل ارزش والای حق که بسیار قیمتی است و باید بر همه باطل چیره شود؛ دلیل دوم عشق به خلق خدا و نجات آنهاست تا رنج محرومیت از مردم برداشته شود.
حجت الاسلام پناهیان با طرح سوال دیگری در خصوص علت سخت‌تر بودن دین‌داری در زمان امام زمان(عج) اظهار داشت: علت آن است که ما می‌خواهیم به امامی ایمان بیاوریم که مقتدر است و مظلوم نیست، چون ممکن است مقام و هیبت امام(ع) انسان را جذب و تسلیم کند، اما در واقع اعتقاد قلبی به ایشان وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: حضرت حجت(عج) به دو گروه بسیار سخت می‌گیرند، به دشمنان اسلام و به دوستان و محبان واقعی خود، زندگی یاران حضرت بسیار سخت‌تر از سایرین خواهد بود و ایشان اجازه سوء استفاده از موقعیت و ثروت و مقام را به آنها نخواهند داد و از این نظر سخت‌گیری بیشتری نسبت به آنها انجام می‌شود./9591/پ201/ص
ارسال نظرات