۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۰۷۷۴۴
استاد حوزه علمیه اصفهان:

مهجور ماندن قرآن از مهم ترین مسائل جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جعفری با اشاره به این که امروزه یکی از مهم ترین مسأله های جهان اسلام، مهجور ماندن قرآن است که آفات فراوانی را در پی داشته است، گفت: وظیفه طلاب راضی نگه داشتن رسول مکرم اسلام است.
قران

حجت الاسلام ولی الله جعفری، استاد حوزه علمیه و محقق علوم قرآنی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان این که طلاب سعی کنند ترجمه و تفسیر قرآن را در برنامه های روزانه خود بگنجانند، گفت: باید برای بهره گیری از قرآن برنامه جدی داشته باشید و به صورت مستمر آن را دنبال کنید.

وی با اشاره به آیه «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوبهم اقفالها»، افزود: این آیه پیرامون تدبر در قرآن است و تدبر به معنای توانایی دیدن درون چیزی، یعنی شخص توانایی فهم عمیق چیزی را داشته باشد و در این آیه مسلمین خطاب قرار می گیرند که چرا در قرآن تدبر نمی کنید؛ در حالی که الفاظ قرآن دارای معارفی است که باید آنها را فهمید و به کار بست.

این استاد حوزه علمیه اصفهان، ادامه داد: قرآن کریم اسامی گوناگونی مانند فرقان، ذکر و قرآن دارد و هر یک از این اسامی شاخصه خاصی را تحت الشعاع قرار می دهد، به عنوان مثال یکی از این معانی فرقان است و معنی آن این است که کسی که اهل قرآن است، باید بتواند بین حق و باطل را تشخیص دهد.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به معنای واژه «ذکر» تصریح کرد: ذکر یعنی هر کس که اهل قرآن است، باید روزانه 50 آیه از قرآن را قرائت کند و طلاب باید در نظر داشته باشند که هدف از تحصیل علوم حوزوی یاد گرفتن یک سری دروس خاص نیست، بلکه هدف از آمدن به حوزه تفقه در دین است و نتیجه آن باید در انظار مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه یکی از مهم ترین مسأله های جهان اسلام، مهجور ماندن قرآن است که آفات فراوانی را در پی داشته است و در یکی از آیات قرآن، پیامبر(ص) نسبت به مهجور ماندن قرآن توسط امت اسلام ابراز نارضایتی و به خدا شکایت می کند، درحالی که رضایت پیامبر برای خداوند از اهمیت خاصی بر خوردار است تا آنجا که دو آیه از آیات قرآن پیرامون این مسأله است یکی در دنیا و دیگری در آخرت.

این محقق علوم قرآنی با اشاره به این که وظیفه طلاب راضی کردن پیامبر اسلام است گفت: خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید «به سمت کعبه نماز بگذار» و دلیل تغییر قبله را کسب رضایت ایشان اعلام می کند و در جایی دیگری می فرمایند «در قیامت تا جایی که راضی شوی به تو فرصت شفاعت خواهیم داد» خداوند با همه عظمت و قدرتش می خواهد که پیامبرش را راضی کند در حالی که امت اسلام نسبت به راضی کردن پیامبر بی تفاوت هستند و طلاب باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند./939/پ202/ب

ارسال نظرات