۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۲۰۸۹۳۴
حجت الاسلام حاج‌علی‌اکبری:

نامه امیرمومنان به امام حسن، عالی ترین سند و منشور تربیتی برای نسل امروز ماست

خبرگزاری رسا - رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با اشاره به منشور تربیتی امیرمومنان(ع) گفت: اگر می‌خواهیم نسبت به نقشه تربیتی اهل بیت(ع) شناخت پیدا کنیم و با دستگاه و سبک تربیتی اولیای خدا آشنا شویم، بهترین سند و منشور عالی تربیتی، نامه 31 نهج البلاغه حضرت علی(ع) است.
علي اکبري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ محمدجواد حاج علی‌اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در جشن میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان که شامگاه یکشنبه هجدهم خردادماه در مهدیه تهران برگزار شد، با تبریک این مناسبت خجسته به جوانان ایران اسلامی اظهار داشت: یازدهم ماه شعبان که مصادف با میلاد حضرت علی اکبر(ع) است، به عنوان روز جوان شناخته شده است که شرف و افتخار بزرگ دیگری برای جوانان این مرز و بوم است.
وی با طرح پرسشی در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع) گفت: توجه به شخصیت ممتاز و برگزیده و الگوی درخشان حضرت علی اکبر(ع) ما را با این سوال مواجه می کند که آن چه دستگاه و نظام تربیتی است که فردی مانند علی‌اکبر(ع) در آن پرورش یافته و به بشریت هدیه می‌شود؟
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری مطالعه دقیق شخصیت حضرت علی اکبر(ع) را بسیار مهم و ارزشمند خواند و تصریح کرد: این مطالعه از ابعاد گوناگون و بر اساس گزارش‌های موجود و نیز دریافت‌های فکری، اخلاقی و عملی و همچنین در ارتباط با پروردگار متعال و سایر انسانها نشان می‌دهد که ما با یک نمونه والامقام، الهی و خیره‌کننده در دنیای انسانی مواجه هستیم.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور ادامه داد: انسان حقیقتاً با مطالعه شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مات و مبهوت می‌ماند و عقل خردمندان از عظمت، شکوه، کرامت، آگاهی، صلابت، لطافت، مهربانی و رأفت، شجاعت و دلاوری، کرامت و احسان و مهربانی، اوج دانش و بینش و بصیرت و این بهره‌مندی از گلستان فضایل اخلاقی این جوان رشید به اعجاب و شگفتی وادار می‌شود.
وی گفت: در نگاه اول می‌توان گفت، در بیت ولی و حجت خدا و با وجود استاد بزرگی همچون اباعبدالله(ع) و با آن ریشه الهی در خاندان وحی و نبوت و از مادری نجیب و اصیل و بیتی شریف و رفیع، طبیعی است که چنین کسی تربیت شود، اما این برای بیان همه زوایای شخصیتی و چرایی تربیت چنین انسانی کافی نیست.
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری با اشاره به آیه «کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» اظهار داشت: با توجه به این‌که در قرآن، پیامبر(ص) و خاندان نبوی به عنوان الگو و اسوه کامل معرفی شده‌‌اند، باید مشخص شود در برنامه های تربیتی خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و جامعه چه اصول و ضوابطی باید رعایت شود تا گوشه‌هایی از این مکارم و عظمت و شکوه شخصیتی در نسل ما و جوانان ما به وجود بیاید و تداوم داشته باشد؛ این مسأله اصلی است و ما باید در جستجوی فهم و درک مکتب تربیتی اباعبدالله(ع) باشیم و باید بدانیم که وظیفه ما چیست و چه باید بکنیم.
وی در ادامه به ظهور انقلاب اسلامی ایران در عصر حاضر اشاره کرد و ابراز داشت: خوشبختانه در مقطعی از تاریخ قرار داریم که به لطف الهی اتفاق و رخداد بسیار عظیمی به خصوص از نظر تربیتی یعنی انقلاب اسلامی برای ما به وجود آمده است که مهمترین ویژگی آن تربیت انسان‌هایی بزرگ و الگوست که همه مربیان را به اعجاب وادار می کند؛ به تعبیر زیبای رهبر حکیم انقلاب که درباره امام راحل (ره) فرمودند: فتح الفتوح امام، تربیت جوانانی شایسته، رشید، برگزیده و انسانهایی الهی است، یعنی بزرگترین دستاوردی که در کارنامه حضرت امام(ره) می‌توان یافت، پرورش همین جوانان مسلمان و ارزشمند است.
این استاد حوزوی با بیان این‌که نقش و اثرگذاری جوانان ما در عرصه‌های مختلف واقعا اعجاب انگیز است، خاطرنشان کرد: وقتی نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری و همت والای این جوانان عزیز میهن را می‌بینیم، مانند این است که نور علی اکبر(ع) بر سیمای این جوانان می‌درخشد و این کاملا محسوس است، یعنی همان دستگاه تربیتی «علی‌اکبر پرور» توانسته است دورنمایی از آن شخصیت الهی را مثل خیل عظیم شهدای عظیم‌الشأن کشور ایجاد کند.
وی به سخن حضرت امام(ره) که فرموده بودند، «برخی از این جوانان 18 ساله، ره هفتاد ساله سیر و سلوک الی الله را یک شبه پیموده‌اند»، اشاره کرد و یادآور شد: محصول الهام‌بخشی مکتب تربیتی اباعبدالله(ع) و ارائه درست و اصولی شخصیتی مثل امام(ره)، در زمان ما برداشت شد و الحمدالله اکنون در جامعه ما، در بین جوانان چهره‌هایی معنوی، بلندهمت، کارآمد و موثر وجود دارد.
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری در بخش دیگری از سخنانش به منشور تربیتی امیرمومنان(ع) اشاره کرد و گفت: با افتخار و سربلندی می‌گویم اگر می‌خواهیم نسبت به نقشه تربیتی اباعبدالله(ع) شناخت پیدا کنیم و با دستگاه و سبک تربیتی اولیای خدا آشنا شویم، بهترین سند و منشور عالی تربیتی عبارت است از نامه 31 نهج البلاغه حضرت علی(ع).
وی در تشریح ویژگی‌های این نامه اظهار داشت: حضرت علی(ع) در این نامه اندیشه تربیتی خود را در قالب نامه‌ای از یک پدر به فرزندش امام حسن(ع) آورده است. در این نامه اصول تربیت اسلامی و مجموعه‌ای از نیازهای تربیتی نسل جدید از نگاه یک انسان کامل معرفی می‌شود و در این نامه است که انسان می‌فهمد این مکتب تربیتی، عباس‌پرور، قاسم‌پرور و علی‌اکبرپرور است.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: وقتی امام حسین(ع) می‌خواهد علی اکبرش را معرفی کند، چنین او را خطاب می‌کند، «اشبه الناس خلقاً و خلقاً و منطقاً برسول الله»، یعنی اخلاق، مکارم اخلاق، محاسن اخلاق و فضایل اخلاقی حضرت علی‌اکبر(ع) شباهت تام و منطقی به اخلاق پیامبر(ص) دارد و از نظر فکر و اندیشه و بیان نیز دارای خصلت نبوی است.
وی به نکات مهم نامه 31 امیرمومنان(ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: در این نامه، اصل تربیت بر مبنای برقراری ارتباط فعال و باطراوت با پروردگار و خالق هستی بنا نهاده شده و به قدری زیبا و دقیق، این خط تماس از سوی امیرمومنان(ع) ترسیم شده است که پایه تربیت همراه با معرفت و آگاهی و استدلال و بر پایه توحید، حرف اول را می زند؛ بنابراین در درجه اول باید این را تقویت کرد.
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری در تشریح نکته دوم نامه مذکور اظهار داشت: امام علی(ع) در ارتباط با جامعه، قواعد و اصول رفتار و برخورد صحیح با انسانها را هنرمندانه بیان می‌کند؛ به این صورت که انسان باید در رفتار با دیگران خود را معیار و میزان قرار دهد که هرچه را برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد و هر چه را برای خود خوش نمی‌دارد، برای دیگران نیز دوست نداشته باشد.
وی چشم‌انداز صحیح به زندگی، ابدیت‌گرایی و باور و فهم درست نسبت به آخرت را یک فصل عالی و زیبا در این نامه توصیف کرد و بیان داشت: مرگ‌آگاهی، غفلت‌زدایی از خویشتن درباره مرگ و سیر و سلوک تا رسیدن به تمنای مرگ و عاشق مرگ شدن از نکات مهمی است که مسیر آن در این نامه نورانی معرفی می شود.
وی در بیان نکته چهارم این نامه خاطرنشان کرد: فرزندی که در این مکتب تربیتی از کودکی به نوجوانی و جوانی برسد، دارای شخصیت فعال، کنش‌گر و تاثیر‌گذار در تحولات اجتماعی و تاریخی است؛ یعنی کسی که در مکتب علوی و حسینی تربیت می‌شود یک عنصر منزوی و گوشه‌گیر که تنها می‌خواهد خود را سالم نگه دارد نیست، بلکه انسانی فعال، تاثیرگذار، میدان‌دار، شجاع و بصیر خواهد بود که برای تاریخ‌سازی، تمدن‌سازی و اصلاح در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر و صلاح اجتماعی انگیزه دارد.
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری در پایان اظهار امیدواری کرد جامعه، مربیان، معلمان و پدران و مادران ایران اسلامی بتوانند با الهام گرفتن از حکمت علوی و خصایل حضرت علی‌اکبر(ع)، انسان‌هایی اهل صلاح و عناصری فعال، تمدن‌ساز، عادل، مهربان، خوش اخلاق و با ادب تربیت کرده و به جامعه تقدیم کنند./9591/پ202/ص 
ارسال نظرات