۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۲۰۹۱۵۹
حجت‌الاسلام فرازی:

بصیرت، ترجمان خون شهدا، قرآن و سنت و سیره اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه از بصیرت به عنوان مصداق عمل صالح در کنار بندگی خدا و ولایت‌پذیری یاد کرد و اظهار داشت: بصیرت واژه‌ای سیاسی است، اما در حقیقت ترجمان خون شهدا، قرآن و سنت و سیره اهل بیت(ع) است؛ آن‌چنان‌که درباره فضایل حضرت ابوالفضل(ع) به بصیرت ایشان بسیار تاکید شده است.
حجت‌الاسلام فرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فرازی، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه سه‌شنبه بیستم خردادماه در مراسم جشن نیمه‌شعبان در حسینیه شهید حاج همت تهران با بیان این‌که از دیدگاه قرآنی مومنین به چهار گروه تقسیم می‌شوند، گفت: گروه اول انبیا و پیامبران الهی هستند که خاصان درگاه الهی بوده و به دلیل خاتمه ارسال رسل از سوی حق‌تعالی، امکان رسیدن به این مقام برای انسان‌ها دیگر وجود ندارد.
وی از صدیقین به عنوان دومین گروه از مومنین یادکرد که به عنوان نخستین یاوران انبیای الهی به شمار می‌روند و در واقع، در زمان خود انبیا و پا‌ به رکاب آنها بوده‌اند، اما این گروه را می‌توان به همه اعصار و دوران‌ها هم تعمیم داد؛ آنجایی که پیروان حضرت امام(ره) در قبل از انقلاب اسلامی را نیز می‌توان جزو همین گروه به شمار آورد و یا کسانی که منتظر راستین حضرت ولیعصر(عج) بوده و برای زمینه‌سازی ظهور آن حضرت تلاش می‌کنند نیز جزو صدیقین خواهند بود.
حجت‌الاسلام فرازی به دسته سوم مومنین از دیدگاه قرآن اشاره کرد و افزود: گروه سوم شهدا هستند که در راه انبیا و در ادامه همت صدیقین، آن‌چنان جانانه به میدان آمدند که حتی عزیزترین وجود خود یعنی جانشان را در راه خدا فدا کرده‌اند. واژه «شهید»، که شاهد و ناظر معین و همیشگی است، بر کسانی اتلاق شده است که در راه خدا کشته شده‌اند و چه مقامی بالاتر از این که خداوند نام خود را بر شهید قرار داده است (الله هو الشهید). لذا ارادت به یک شهید گمنام و توسل به او آثار و برکاتی دارد و کمالاتی در پی دارد که قابل وصف نیست.
وی به داستان‌هایی از مقام و مرتبت شهدا در عالم برزخ و قیامت اشاره کرد و اظهار داشت: برای نمونه آیت‌الله بهاءالدینی(ره) در یک مکاشفه، شهید جلال افشار، نوجوان بسیجی اصفهانی، را می‌بیند که خدمتگزار امام زمان(عج) شده است؛ و یا برخی از اولیاء، شهید صیاد شیرازی را در عالم رویا مشاهده می‌کنند که در محضر قمر بنی‌هاشم(ع)، مسئول پاسخگویی به سوالات بوده است؛ و یا اینکه عده‌ای از بزرگان، شهید بهشتی را در خواب می‌بینند که در عالم ملکوت و برزخ مسئول ملاقات‌های امام حسین(ع) هستند و حضرت امام(ره) با شنیدن این خواب دقایقی اشک ریختند؛ درباره مرحوم شیخ عباس قمی نیز نقل شده است که به خواب فرزندش می‌آید و می‌گوید، مزد مفاتیح‌الجنان من این شد که اجازه دارم روزی سه مرتبه به محضر حضرت اباعبدالله(ع) مشرف شوم و به ایشان سلام کنم.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به چهارمین گروه از مومنین اشاره کرد و گفت: صالحین دسته‌ای هستند که عمل صالح انجام می‌دهند و در حال حاضر می‌توان گفت پذیرش عمومی برای رسیدن به این مقام وجود دارد.
وی اضافه کرد: به تعبیر قرآن و روایات، عمل صالح باید دو ویژگی مهم داشته باشد، اول آن‌که سالم باشد، یعنی درست انجام شود؛ و دوم عمل از روی احساس تکلیف باشد نه اقساط تکلیف. برای مثال، اگر نماز صبح در اول وقت، به جماعت و صحیح خوانده شود، احساس تکلیف است و اگر به آخر وقت و به صورت فرادا خوانده شود، اقساط تکلیف شده است و البته تفاوت ارزش این دو نماز از زمین تا آسمان است.
حجت‌الاسلام فرازی در بخش دیگری از سخنانش به مصادیق عمل صالح که می‌تواند انسان را همنشین انبیا، شهدا و صدیقین کند، اشاره کرد و گفت: در مرحله اول باید بنده بود و بندگی کرد تا به ملکوت رسید و به قول عرفا، بنده باش تابنده باش.
وی مصداق مهم دیگر را برای رسیدن به ملکوت، ولایت و ولایت‌پذیری عنوان کرد و ابراز داشت: ولایتی که امروز موضوعیت دارد و به بهانه‌های مختلف باید به همدیگر متذکر شویم، ولایت حضرت ولی‌الله‌الاعظم (عج) است و این امر بسیار مهمی است، زیرا در دوران غیبت کبری به سر می‌بریم و این دوران، دوران غفلت است.
امام جمعه سابق چالوس ادامه داد: اگر کسی بتواند از غفلت دوران غیبت کبری به در آید، در حقیقت عنوان ارزشمند «منتظر» را می‌توان به او لقب داد. به همین دلیل است که انتظار فرج، افضل اعمال شمرده شده است و افراد منتظر هم افضل انسان‌ها محسوب می‌شوند که همان صالحین هستند.
وی با بیان این‌که انتظار سه رکن دارد، از امید، عمل و اعتقاد به عنوان ارکان اساسی انتظار یاد کرد و در تشریح ویژگی‌های منتظر واقعی از دیدگاه امام رضا(ع) گفت: از نظر امام رضا(ع)، کسی که منتظر واقعی حضرت مهدی(عج) است باید پرهیزگار باشد، مهرورزی و حسن خلق داشته باشد و ولایت‌پذیر باشد.
حجت الاسلام فرازی در ادامه به تبیین مفهوم ولایت پرداخت و گفت: از دیدگاه امام رضا(ع) این ولایت به «ولایت فقیه» امروز تعبیر می‌شود و در حقیقت ولایت فقیه همان حاکم شرع است که در دوران غیبت، مسئولیت جامعه اسلامی را برعهده دارد و حضرت امام(ره) و امروز رهبر معظم انقلاب این پرچم را به دست گرفته‌اند.
وی از رهبر معظم انقلاب به عنوان نمونه بی‌بدیلی از عشق الهی یاد کرد و اظهار داشت: باید خدا را شکر کرد که جزو نیروهای آیت‌الله خامنه‌ای هستیم و این ارادتی که ایشان در قلوب همه مسلمین و مومنین دارند، واقعاً شگفت‌انگیز است؛ هم‌چنان‌که عشق و ارادت مردم و به ویژه رزمندگان به حضرت امام(ره) و علاقه متقابل ایشان نیز بسیار عجیب بوده است که برخی از داستان‌های این عشق متقابل در کتاب «سبوی عشق» آورده شده است.
استاد حوزه و دانشگاه مردم ایران را مصداق‌های افراد صالح دانست که در بحبوحه انقلاب و 35 سال بعد از پیروزی انقلاب، در جنگ تحمیلی و فتنه‌های گوناگون و به ویژه فتنه 88 ثابت کردند که پا به رکاب ولایت‌اند و با اراده قوی در ترک گناه و دارا بودن مهرورزی در زندگی، به طور جدی ولایت‌مدارند.
وی از بصیرت به عنوان سومین مصداق عمل صالح در کنار بندگی خدا و ولایت‌پذیری ذکر و بیان کرد: بصیرت واژه‌ای سیاسی است، اما در حقیقت ترجمان خون شهدا، قرآن و سنت و سیره اهل بیت(ع) است؛ آن‌چنان‌که درباره فضایل حضرت ابوالفضل(ع) به بصیرت ایشان بسیار تاکید شده است (کان عمی العباس نافذ البصیره).
امام جمعه سابق چالوس با بیان این‌که بصیرتی که انسان را در لیست صالحین قرار می دهد، دارای سه شاخص است، تصریح کرد: بصیرت در تشخیص ولی، بصیرت در تشخیص دشمن و بصیرت در تشخیص تکلیف سه شاخصی است که بصیرت واقعی را نشان می‌دهد.
وی به سخنان رهبر انقلاب درباره شناخت صحیح از دشمن اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب می‌فرمایند که دشمن را با دوست و دشمنان اصلی را با دشمنان فریب‌خورده فرعی اشتباه نگیرید که اگر چنین شود، از دشمن اصلی غافل خواهید شد.
این استاد حوزوی در تشریح وظایف امروز مردم در برابر توطئه‌های دشمنان گفت: امروزه مهدویت در جهان به شدت گسترش پیدا کرده است و تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 470 رساله دکترا با موضوع مهدویت تنها در دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی نگارش شده است که نشان از توجه عالم بشریت به این مسئوله مهم و اساسی دارد.
حجت الاسلام فرازی در پایان با انتقاد از برخی ناهنجاری‌ها مدگرایی‌ها و تقلید کورکورانه از فرهنگ و نشانه‌های غربی در کشور هشدار داد: متاسفانه آنچه در اروپا و امریکا در سطل آشغال ریخته می‌شود، در تهران و برخی از شهرها به عنوان ویترین و مد، اسباب زینت برخی‌ از فریب‌خوردگان و ناآگاهان است که بسیار غفلت‌آمیز و تأسف‌آور است و ضروری است برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی شود./9591/202/ع
ارسال نظرات