۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۰۹۱۷۷
همزمان با نیمه شعبان؛

جشن میلاد امام زمان در 22 امامزاده خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با نیمه شعبان، جشن های میلاد امام زمان(عج) در 22 امامزاده شاخص این استان برگزار می شود.
نشست هماهنگي برگزاري جشن هاي نيمه شعبان در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی صبح چهارشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشن های نیمه شعبان اظهار کرد: امسال همزمان با نیمه شعبان و سالروز میلاد با سعادت مهدی موعود، جشن های باشکوهی در 22 امامزاده و بقعه متبرک شاخص خراسان شمالی به این مناسبت برگزار می شود.

 

به گفته وی در این جشن ها برنامه های متنوعی از جمله سخنرانی سخنرانان و روحانیان مطرح استانی و کشوری، مداحی و مولودی خوانی مداحان برجسته استانی، مسابقات فرهنگی و مذهبی به همراه اهدای جوایز، پخش شربت و شیرینی، اهدای جوایز به افرادی که دارای نام مهدی هستند و ... پیش بینی شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که جشن محوری میلاد منجی عالم بشریت در امامزاده ها و بقاع متبرک شاخص خراسان شمالی شامگاه روز پنج شنبه بیست و دوم خرداد ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می شود، از مردم و مسؤولان شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی دعوت کرد تا در این مراسم ها حضور یابند.

 

وی اضافه کرد: جشن محوری میلاد مهدی موعود در مرکز استان خراسان شمالی در محل حرم حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی جشن مزبور علاوه بر حرم حضرت سیدعباس(ع) در دیگر شهرستان های خراسان شمالی نیز از جمله در امامزاده یحیی(ع) روستای نوده چناران و امامزاده روستای طراقی ترک شهرستان بجنورد، امامزاده حمزه رضا (ع) شیروان و امامزاده جعفر(ع) سیاهدشت فاروج، در شهرستان مانه و سملقان در حرم مطهر امامزاده ابراهیم(ع) انصار، در اسفراین در امامزاده جعفر(ع)، در شهرستان های گرمه و جاجرم در حرم مطهر امامزاده فخرالدین(ع) ایور و در برخی دیگر از امامزاده های شاخص این استان با حضور مردم و مسؤولان برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی یادآور شد: پارسال جشن نیمه شعبان و میلاد منجی عالم بشریت؛ حضرت مهدی(عج) با حضور مردم ولایت مدار و دوست دار اهل بیت استان، در آستان 10 امامزاده شاخص شهرستان های مختلف خراسان شمالی برگزار شد اما امسال این تعداد به 22 امامزاده افزایش یافته است.

 

به گفته وی در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 154 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد.

 

گفتنی است، جشن های نیمه شعبان و میلاد حضرت مهدی(عج) در استان خراسان شمالی، آمیزه ای از فرهنگ دینی اسلام و رسوم باستانی مردم این منطقه است.

 

برگزاری آیین سنتی و مذهبی «چراغ برات» که در آن مردم سه شب قبل از نیمه شعبان یعنی شب های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم شعبان که به شب های برات معروف است؛ را به گلزار عزیزان و درگذشتگان خود می روند و با روشن کردن شمع بر مزار آنها، برای غفران و شادی روح آنان دعا می کنند، احیای شب نیمه شعبان، قرائت زیارت امام حسین(ع)، فرستادن صلوات و گفتن اذکار سبحان الله، الله اکبر، الحمدالله و لا اله الا الله هر کدام صد مرتبه، پخت انواع نانهای سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و حلوا و پخش آن در بین مردم به ویژه کودکان و ... برخی از سنت ها و آداب مردم استان خراسان شمالی در نیمه شعبان و سالروز میلاد حضرت مهدی(عج) به شمار می روند./9314/پ202/ب

ارسال نظرات