۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۶
کد خبر: ۲۱۲۱۷۸
در نهمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره بیان شد؛

ماجرای ممانعت حضرت علی از اجرای حکم نادرست سنگسار از سوی عمر

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری به بیان ماجرایی پرداخت که در آن عمر به سبب عدم آگاهی از احکام اسلام، دستور به سنگسار زنی بی گناه می دهد و حضرت علی(ع) مانع از اجرای آن می شود.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سحرگاه دوشنبه، شانزدهم تیر ماه، در نهمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که به مناسبت ماه مبارک رمضان از سیمای مرکز خوزستان پخش شد، با اشاره به عبارت «وَخَصَّکُمْ بِبُرْهَانِهِ وَانْتَجَبَکُمْ لِنُورِهِ وَأَیَّدَکُمْ بِرُوحِهِ وَرَضِیَکُمْ خُلَفَاءَ فِی أَرْضِهِ وَحُجَجا عَلَى بَرِیَّتِهِ وَأَنْصَارا لِدِینِهِ وَحَفَظَةً لِسِرِّهِ وَخَزَنَةً لِعِلْمِهِ وَمُسْتَوْدَعا لِحِکْمَتِهِ وَتَرَاجِمَةً لِوَحْیِهِ وَأَرْکَانا لِتَوْحِیدِهِ وَشُهَدَاءَ عَلَى خَلْقِهِ وَأَعْلاما لِعِبَادِهِ وَمَنَارا فِی بِلادِه » اظهار داشت: ملاک عمده امامت امام، علم او است و باید اعلم امت خود باشد.

امام جمعه اهواز با بیان این که اعلم نبودن خلیفه نشان دهنده غصبی بودن خلافت است، خاطرنشان کرد: در برهه کنونی امام معصوم امام زمان(عج) است و در طول غیبت ایشان فقهای جامع الشرایط که تسلط بر مسایل فقهی، اعتقادی، سیاسی و اداره کشور  وظیفه مرجعیت دینی مردم را به عهده دارند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ائمه معصوم را دریای علم و دانش برشمرد و افزود: در کتاب سنن بیقهی در بخش کتاب العدد در باب اقل الحمل، کمترین مدت زمان برای وضع حمل زن، 6 ماه بیان شده است.

وی در ادامه افزود: در دوران خلافت عمر، زنی را نزد او آوردند که شش ماهه وضع حمل کرده بود و چون بیشتر از شش ماه از ازدواج او نمی گذشت، عمر به تصور این که مدت حمل همواره باید 9 ماه باشد نتیجه گرفت که این زن قبل از ازدواج مرتکب زنا شده است و دستور داد او را سنگسار کنند، در مسیر سنگسار حضرت علی(ع) متوجه ماجرا شد و دستور داد تا زن را برگردانند چرا که او مستحق سنگسار نیست.

آیت الله موسوی جزایری در ادامه تصریح کرد: حضرت علی با استناد به آیه «و الوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین لمن اراد ان یتم الرضاعة» و  آیه «و حمله و فصاله ثلاثون شهرا» فرمود که در این آیات خداوند می فرماید مادران فرزندانشان را دو سال کامل باید شیر دهند و دوران حمل و مدت شیرخوارگى تا از شیر باز گرفتن کودک سى ماه است و در این صورت نتیجه می گیریم که شش ماه حداقل زمان حمل زن و 24 ماه زمان رضاع اوست.

آیت الله موسوی جزایری در بخش دیگری از سخنان خود، خوردن سحری در سحرهای ماه رمضان را مستحب مؤکد دانست و افزود: انسان باید در سحرهای ماه رمضان بیدار شود و افزون بر دعا و مناجات، غذایی بخورد تا مبتلا به ضعف جسمانی در طول روز نشود.

اهمیت استغفار در هنگام سحر

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که مسلمانان در هنگام سحر استغفار را فراموش نکنند، اظهار داشت: ملائکه و فرشتگان بر بندگانی که در هنگام سحر استغفار می کنند درود می فرستد چرا که استغفار در وقت سحر از نشانه های مؤمن است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود تصریح کرد: اصلاح و تصیح رفتار را از ویژگی های استغفار مورد مقبول خداوند است./9464/پ202/ب2

ارسال نظرات