۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۷
کد خبر: ۲۱۲۳۰۵
آیت الله نمازی:

پرداخت مالیات باید تبدیل به باورهای اعتقادی مردم شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: نظام مالیاتی جمهوری اسلامی طی سال های اخیر نقش مهمی را در پیشرفت و توسعه و آبادانی کشور داشته است.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسادرکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه درکاشان شامگاه دوشنبه در دیدار با کارکنان امورمالیاتی شهرستان کاشان با تبریک هفته مالیات، از مالیات به عنوان یکی از مباحث جهانی و بین المللی نام برد و گفت: سیاست نظام های کشورهای جهانی، اداره کشورها بر اساس نظام مالیاتی است.

 

وی، بر تغییر فرهنگ عمومی پرداخت مالیات قبل از  انقلاب تأکید کرد و گفت: تفاوت فرهنگ پرداخت مالیات در نظام اسلامی با قبل از انقلاب اسلامی هنوز به درستی در جامعه تبیین نشده است.

 

امام جمعه کاشان یادآورشد: قبل از انقلاب کارمندان دولت برای گرفتن حقوق از دولت از علما اجازه می گرفتند و علما نیز فقط برخی از مشاغل از جمله آموزشی و فرهنگی و نهادهای خدماتی مانند شهرداری ها را بلامانع می دانستند.

 

آیت الله نمازی برتبیین فرهنگ پرداخت مالیات بر اساس اعتقاد و باورهای دینی تاکید کرد وگفت: اگر نظام ستم شاهی قبل از انقلاب اسلامی درآمدهای مالیاتی مردم را برای بیگانگان، آمریکا و اسرائیل هزینه می‌کرد اما امروز نظام توحیدی حاکم بر کشور درآمدهای مالیاتی مردم را در بخش های عمرانی، آموزشی و خدماتی و درمانی... کشور هزینه می کند.  

   

وی با اشاره به جمعیت اندک 35 میلیونی قبل از انقلاب و عدم کوچکترین امکاناتی برای روستائیان کشور یادآورشد: با پیروزی انقلاب اسلامی مردم سالاری محور همه کارها شده است و سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه در نظام جمهوری اسلامی تمامی هم و غم خود برای خدمت به مردم و گره گشایی از مشکلات مردم به کار بسته اند.

 

آیت الله نمازی گفت: یکی از اقداماتی‌که سیستم نظام اقتصادی باید به آن توجه داشته پیاده نمودن فرمول هایی است که مردم برای پرداخت مالیات رغبت بیشتری داشته باشند.

 

امام جمعه کاشان گفت: برای تبیین فرهنگ پرداخت مالیات درکشور باید تدابیری اندیشیده شود که مردم به این باور برسند که پرداخت مالیات یک فریضه ملی است.

 

وی افزود: نماز فریضه فردی است اگر به جا آورده نشود طرف حساب او خداست اما مالیات بحث ملی، بیت المال و ازمردم است و نظام باید از سرمایه هایی‌که از این طریق گردآوری می شود برای توسعه و آبادانی و رونق کشور هزینه کند.

 

امام جمعه کاشان یک بخش از فرهنگ سازی پرداخت مالیات درکشور را نیازمند ورود رهبران فکری جامعه، علما و اساتید دانشگاه ها دانست و بخش دیگرآن را حسن عمل و حسن اجرا در محاسبات عادلانه مالیاتی اعلام کرد.

 

آیت الله نمازی، عملکرد شفاف ممیزی های سازمان مالیاتی را در ایجاد اعتماد ملی موثر دانست و یادآورشد: اگر ممیزی ها براساس واقعیت و بر پایه تعامل با ارباب رجوع و ارفاق و برای قدرت پرداخت دریافت اقساطی مالیات با ارباب رجوع رفتار کنند اعتماد مردم را نیز جذب خواهندکرد.

 

وی، اعتماد سازی از سوی سازمان امور مالیاتی را در خوش حسابی های مالیاتی نقش آفرین خواند وگفت: برای اعتماد مردمی ممیزی ها در سازمان امورمالیاتی باید براساس واقعیت و براساس مصالح پرداخت کننده مالیات رفتارکنند.

 

آیت الله نمازی گفت: یکی از مسائل مهم اقتصادی کشور حسن برنامه ریزی، حسن تدبیر و حسن در اجرای امور مالیاتی کشور است تا مردم به این باور برسند پولی که می پردازند بعد از گذشت یک فرایند به خود آنان بازگشت داده می شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که درآمدهای مالیاتی بار دیگر به مردم برگشت داده می شود یادآورشد: یکی از بخش هایی که امروز از راه درآمدهای مالیاتی در خدمت به مردم قرار گرفته است بیمه سلامت رایگان برای بیماران در بیمارستان ها است تا بیماران دغدغه ای برای هزینه های درمان خود نداشته باشند.

 

وی از اطلاع رسانی مردمی به عنوان یکی از راهکارهای فرهنگ سازی در بخش مالیاتی کشور نام برد و یادآورشد: پرداخت مالیات باید تبدیل به باورهای اعتقادی و دینی مردم شود.

 

به گفته وی، فرهنگ سازی پرداخت مالیات در جامعه باید به درجه ای برسد که مردم برای پرداخت مالیات نیز مانند پرداخت خمس و زکات داوطلبانه مراجعه و پرداخت کنند.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان رسیدن به چنین جایگاهی را مستلزم عملکرد شفاف، عادلانه و بدون اجحاف حقوق مردم و بر اساس واقعیت ها و ارفاق به مودیان مالیاتی دانست.

 

آیت الله نمازی مردم ایران اسلامی را شایسته خدمات بیشتری دانست و گفت: مسؤولان باید متوجه جایگاهی که در اختیارشان قرار داده شده است باشد و از آن برای خدمت به مردم استفاده کنند./1307/پ202/ب

ارسال نظرات