۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۱۲۵۳۱
در حرم حضرت معصومه تشریح شد؛

رفتارهایی که با مسأله تسبیح سازگاری ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه شریک قائل شدن برای خدا را از کارهای ضد «سبحان الله» دانست و اظهار داشت: انکار یکی از ویژگی‌ها، صفات و یا محدود کردن خدا، قائل شدن به اشتباه خدا و نپذیرفتن قضا و قدر الهی نیز ضد تسبیح است.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه همزمان با یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) به تفسیر سوره مبارکه حدید پرداخت و گفت: سوره حدید از سوره‌های مدنی بوده و در اواخر عمر نبی‌اکرم(ص) نازل شده است.

وی ادامه داد: این سوره سرشار از معارف عقلی، کلامی، اعتقادی و توحیدی است، امام سجاد(ع) می‌فرمایند «خدا می‌دانست در آخر الزمان افراد ژرف اندیش ‌آمده و با دقت به مسائل دین نگاه می‌کنند، از این‌رو سوره توحید و شش آیه نخست سوره حدید را نازل کرد».

تلاوت سوره حدید برابر تلاوت یک ششم قرآن است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که امروز معنای بسیاری از آیات کیهان و زیست شناسی برای افراد مشخص شده است، بیان داشت: اگر فردی مقید باشد هر شب قبل از خواب سورهای مسبحات را بخواند نمی‌میرد تا امام زمان(عج) خود را ببیند».

وی تصریح کرد: در روایت دیگری آمده «در سوره حدید آیه‌ای است که جایگاه آن از هزار آیه افضل است»، یعنی اگر فردی سوره حدید را بخواند یک ششم قرآن را تلاوت کرده است.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که خدا در قرآن شانزده مرتبه به پیامبر(ص) می‌فرماید «تسبیح کن»، خاطرنشان کرد: تسبیح کردن بیشترین امری است که خدا در قرآن به پیامبر(ص) دستور داده است.

کدام ذکر حضرت یونس را از شکم نهنگ نجات داد؟

وی افزود: تسبیح به قدری مهم است که وقتی حضرت یونس(ع) ترک اولا کرد قرآن می‌فرماید «اگر تسبیح نمی‌کرد تا قیامت در شکم ماهی می‌ماند»، تسبیح ایشان «لااله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین» بود؛ در رکوع و سجود هم نخست ما تسبیح می‌گویم.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: نقل شده است که عابدی با تعجب از حضرت سلیمان(ع) می‌پرسد تو با این همه مال، قدرت و حکومت چه چیزی کم داری؟»، حضرت(ع) می‌فرمایند «یک سبحان الله در پرونده من نوشته شود از تمام این عظمت و شکوه بالاتر است».

وی بیان داشت: وقتی حضرت عیسی(ع) می‌خواستند رسالت خویش را آغاز کنند شیطان بر ایشان نازل شد و گفت «یا عیسی به چه چیزی می‌خواهی دعوت کنی تو که خود خالقی و مرده را زنده می‌کنی، پس به چه کسی می‌خواهی دعوت کنی»، حضرت عیسی(ع) برای رهایی از وسوسه شیطان گفتند«سبحان الله».

عصاره مکتب انبیا تسبیح است

استاد حوزه و دانشگاه تسبیح را عصاره مکتب انبیا دانست و گفت: تسبیح مقدم بر تحقیق است، زیربنای تمام اعتقادات فکری ما تسبیح است، در روایت آمده «پیامبر(ص) در سخت‌ترین شرایط سبحان الله می‌گفتند».

وی تأکید کرد: سبحان الله یعنی نباید به خدا عیب، نقص و سوء ظن قائل شویم، البته ما خدا را قبول داشته و گاهی نادانسته عیبی را برای او بیان می‌کنیم.

حجت‌الاسلام رفیعی شریک قائل شدن برای خدا را از کارهای ضد «سبحان الله» دانست و اظهار داشت: انکار یکی از ویژگی‌ها، صفات و یا محدود کردن خدا، قائل شدن به اشتباه خدا و نپذیرفتن قضا و قدر الهی نیز ضد تسبیح است.

شیطان چون قائل به اشتباه خدا شد سقوط کرد

وی افزود: شیطان خدا را قبول داشت چرا که 6 هزار سال عبادت کرد، قیامت را نیز قبول داشت چرا که از خدا تا قیامت وقت گرفت، فقط به خدا گفت «خدایا تو اشتباه می‌کنی من از آدم بالاتر هستم» به این خاطر نیز از درگاه الهی رانده شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که برخی برای خدا خط و نشان می‌کشند، اظهار داشت: افرادی هستند که می‌گویند چرا خدا ظهور امام زمان(عج) را نمی‌رساند، پس برای چه زمانی نگه‌داشته است.

وی در ادامه سخنانش تمام عالم و هستی را تسبیح گویان خدا خواند و بیان داشت: آسمان، زمین، باران و تمام موجوادت و ذرات تسبیح خدا می‌گویند، حتی وجود کافر تسبیح الهی می‌گوید.

چگونگی تسبیح آسمان و زمین

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به تفاسیر مختلف درباره چگونگی تسبیح کوه‌ها، خورشید و دیگر ذرات اظهار داشت: سه معنا بیان شده است، برخی گفته‌اند نظم این‌ها یعنی تسبیح، چرا که هر فردی با نگاه به نظم خورشید، ماه، آسمان و زمین بی‌اختیار متوجه خالق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معنای دوم نیز گفته است که تسلیم این‌ها تسبیح است؛ ولی معنای سوم می‌گوید که تسبیح ذرات حقیقی است، همانند تسبیح گفتن انسان‌ها، در روایت آمده «فرد کافر نزد پیامبر(ص) آمد و گفت اگر یک معجزه نشان دهی مسلمان می‌شوم، حضرت با تصرف خویش به چندین قطعه سنگ دستور دادند تا سبحان‌الله بگویند که سنگ‌ها نیز این کار را کردند»، به نظر می‌رسد علامه طباطبایی نیز همین مطلب را بیان کرده است./993/پ202/س

 

ارسال نظرات