آیت الله موسوی جزایری: شب قدر شب تعیین سرنوشت انسان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سحرگاه جمعه ، بیست و هفتم تیر ماه، در هفدهمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که به مناسبت ماه مبارک رمضان از سیمای مرکز خوزستان پخش شد، با اشاره به عبارت « فَعَظَّمْتُمْ جَلالَهُ وَأَکْبَرْتُمْ شَأْنَهُ وَمَجَّدْتُمْ کَرَمَهُ وَأَدَمْتُمْ ذِکْرَهُ وَوَکَّدْتُمْ مِیثَاقَهُ وَأَحْکَمْتُمْ عَقْدَ طَاعَتِهِ وَنَصَحْتُمْ لَهُ فِی السِّرِّ وَالْعَلانِیَةِ وَدَعَوْتُمْ إِلَى سَبِیلِهِ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ »، اظهار داشت: این عبارات مربوط به حمد و تسبیح خداوند متعال است.
امام جمعه اهواز با اشاره به سوره قدر و اهمیت آن خاطرنشان کرد: در این سوره خداوند می فرماید ارزش شب قدر از هزار ماه بیشتر است.
آیت الله موسوی جزایری با بیان این که فرشتگان در شب قدر بر زمین نازل می شوند، تصریح کرد: یکی از دلایل نامگذاری این شب بزرگ به نام قدر ممکن است این باشد که به اندازه ای فرشتگان بر زمین فرود می آیند که زمین برای آنان تنگ می شود.
وی به آیه « انا انزلنا فی لیله القدر » اشاره کرد و گفت: قرآن دو نوع نزول داشته که یکی تدریجی و دیگری دفعی است که مقصود از این نزول دفعی است؛ چرا که قرآن در این شب بر قلب مبارک پیامبر نازل شد.
آیت الله موسوی جزایری با بیان این که کلمه انزلنا در قرآن به معنای نزول دفعی و کلمه نزلنا به معنای نزول تدریجی است، تصریح کرد: نزول قرآن در طول 23 سال بعثت پیامبر اکرم(ص) به این شکل بود که جبرییل آیات قرآن را بر قلب پیامبر جاری و از قلب بر زبان پیامبر اکرم(ص) جاری می شد.
امام جمعه اهواز به چرایی نامگذاری این شب به نام قدر اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این نامگذاری منزلت و جایگاه والای این شب نزد پرودگار است.
آیت الله موسوی جزایری با بیان این که شب قدر شب تعیین سرنوشت انسان است، اظهار داشت: مقدرات انسان در شب قدر تعیین می شود و توبه، استغفار و دعا در این شب تأثیر بسیاری دارد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: شب زنده داری در شب قدر در مقدرات انسان تأثیر دارد و ممکن است سبب سعادت او در دنیا و آخرت شود.
وی در پایان با بیان این که خداوند جهت نشان دادن عظمت این شب بزرگ آن را به عبادت در هزار ماه مقایسه کرده است، گفت: برخی دیگر این هزار ماه را، ماه های حکومت سیاه بنی امیه دانسته اند و عبادت در این شب را به معنای مصون ماندن از فتنه های بنی امیه ای قلمداد کرده اند./9464/پ202/ب