۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۱۴۳۳۴
آیت‏الله سبحانی:

عدم اعتقاد به آخرت منشا بسیاری از مشکلات جامعه بشری است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‏الله سبحانی گفت: اگر مشاهده می‏شود که برخی از انسان‏ها در کشتن فرقی بین حیوانات و هم نوع خود قائل نیستند نشان دهنده این است که آنها به جهان آخرت ایمان ندارند.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‏الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، در بیست و هفتمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش می‏شود، با اشاره به آیه‏های شریفه« لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ - وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ »، گفت: قرآن کریم در سوره مبارکه قیامت که در جزء 29 قرار گرفته است به دو مورد قسم می‏خورد که یکی از آن دو مورد روز رستاخیز و دیگری آن نفسی است که بعد از انجام عمل زشت خودش را نکوهش می‏کند.

 

وی با بیان این‏که چرا روز قیامت را، قیامت نامیده‏اند، ابراز داشت: ظاهر امر و علت این‏که به روز رستاخیز قیامت گفته می‏شود این است که در این روز مردگان از قبر برمی‏خیزند و قیام می‏کنند و برای حساب و کتاب به سوی صحرای محشر می‏روند و به همین دلیل آن را یوم القیامه نامیده‏اند.

 

آیت‏الله سبحانی به سوگند خدا به روز قیامت اشاره کرد و اظهار داشت: در آیه شریفه« لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ» حرف لا به معنی نفی نیست بلکه تأکید است و خداوند در این آیه شریفه تأکید بر روز قیامت می‏کند و می‏فرماید به روز قیامت سوگند می‏خورم.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه روز قیامت در عقیده انسان فوق العاده تأثیرگزار است، عنوان داشت: عالم آفرینش فعل خداوند کریم است و خداوند حکیم است و کار عبس انجام نمی‏دهد و اگر فردی در دنیا عملی انجام دهد و بمیرد و در آخرت پاداش و جزا نباشد خداوند کاری عبث انجام داده است که این فعل از صفات خداوند بسیار دور است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این مطلب که اگر عالم قیامت نباشد فعل خداوند عبس می‏شود، بیان داشت: جهانی که ما در آن زندگی می‏کنیم یکنواخت نیست و هم افراد نیکوکار دار و هم افراد بدکار دارد و اگر واقعا این افراد در نزد خداوند یکی باشند نمی‏توان آن را با عدل الهی سازگار دانست.

 

وی با بیان اینکه باید روزی باشد که افراد نیکوکار و بدکار نتیجه عمل خود در دنیا را ببیند، تصریح کرد: از دو جهت باید روز قیامت باشد که نخست این است که فعل خداوند را از حالت عبث بیرون بیاورد و دوم اینکه باید بین فرد نیکوکار و فرد بدکار تفاوتی ایجاد شود.

 

این مرجع تقلید به آیه شریفه« لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ» اشاره کرد و ابراز داشت: در این سوگند جواب قسم محفوظ است و آن این است که یقین داشته باشید که بعثت و جهان دیگری است و مرگ پایان زندگی نیست و مرگ در حقیقت آغاز یک زندگی جدید است.

 

حضرت آیت‏الله سبحانی در پایان به تأثیر روز قیامت در نظم، زندگی و اعتقاد بشر اشاره و تصریح کرد: اگر واقعا انسان‏ها به این اعتقاد داشته باشند که اعمال آنها مورد حساب و کتاب قرار می‏گیرد بسیاری از این جنایات و هوس های نامشروع ایجاد نمی‏شود و اگر مشاهده می‏شود که برخی از انسان‏ها در کشتن فرقی بین حیوانات و هم نوع خود قائل نیستند نشان دهنده این است که آنها به جهان آخرت ایمان ندارند./922/پ202/ج

 

ارسال نظرات