۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۱۴۵۲۳

چند خبرکوتاه از اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف میان منابع طبیعی و اوقاف در سطح کشور به نفع مردم، موقوفات، منابع طبیعی و نظام جمهوری اسلامی ایران تفکیک شده است.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین حاتمی در کارگروه مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه، ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی و آبخیزداری در اراک، اظهار داشت: احیا موقوفات یک وظیفه شرعی است و باید در این زمینه تلاش کنیم تا در زمره اعمال نیک ما ثبت شود.

حاتمی: یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف میان اوقاف و منابع طبیعی تفکیک شده است

وی ادامه داد: بهترین تفاهم نامه سازمان اوقاف و امورخیریه، تفاهم نامه ای است که با منابع طبیعی نوشته شده و بیشتر موقوفات احیا شده در سطح کشور نیز با امضای این تفاهم نامه به ثمر رسیده است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: برای احیا موقوفات، دو تفاهم نامه 3 جانبه میان اوقاف، ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی منعقد شده و بر اساس آن جلساتی با هدف ارائه گزارش عملکرد و رفع موانع و اختلافات موجود در سطح استان ها برگزار می شود.

حجت الاسلام حاتمی بیان کرد: تاکنون در استان مرکزی اقدامات خوبی برای احیا موقوفات و اخذ سند مالکیت برای آنها صورت گرفته و باید تلاش شود هر آنچه از پلاک های مورد اختلاف باقی مانده است، سریعتر مورد توافق اوقاف و منابع طبیعی قرار گیرد و سند آن اخذ شود.

در ادامه عموزاده، معاون حفاظت و اراضی سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: با تفاهم نامه های منعقد شده بین اوقاف و منابع طبیعی و در جلسات مشترک برگزار شده اقدامات خوبی برای احیا موقوفات صورت گرفته که بررسی ها نشان دهنده ارزیابی های مثبت و روند خوب اجرای این تفاهم نامه در استان مرکزی است.

عموزاده با اشاره به این‌که این تفاهم نامه می تواند منشا اقدام برای سایر دستگاه های اجرایی که اختلاف دارند، باشد افزود: با توجه به این مهم که روند رفع اختلاف در دادگاه ها طولانی است و قاضی نیز طبق دفاعیات قضاوت می کند و حکم می دهد و این موضوع نیازمند صرف زمان بسیاری است، بهتر است که خود دستگاه ها در موارد مورد اختلاف با هم به توافق برسند.

وی ادامه داد: روند اجرای قانونی برخی پرونده ها پس از گذشت 15 سال هنوز تعیین تکلیف نشده و در این بین چه فرصت هایی را فقط به خاطر این‌که نخواسته ایم با تفاهم مشکلات را حل کنیم از دست داده ایم در حالی که می توان در چارچوب قوانین و با استفاده از توانمندی 3 جانبه اوقاف، اسناد و املاک و منابع طبیعی امور را حل و فصل کنیم.

براساس این گزارش، در این جلسه در خصوص زمین ها و پلاک های مورد اختلاف بحث شد و در پایان به منظور رفع سریعتر این اختلافات مصوباتی تصویب و صورتجلسه به امضای طرفین رسید.

شرفخانی: دشمن با برنامه های ماهواره ای بدنیال تضعیف ایمان و عقاید ملت ایران است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دشمن با راه اندازی شبکه های ماهواره ای سعی در تضعیف ایمان و عقاید ملت ایران را داشته و می خواهد غیرت دینی را در این ملت محو و نابود کند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: شب قدر فرصت خوبی برای طلب تقدیرات نیکوی الهی است.

 وی تصریح کرد: شب احیا، شبی برای بیدار ماندن دل آدمی و فرصت مناسبی برای توبه و راز و نیاز با معبود خویش است که بنده باید از این شب ها، بهترین بهره ها را گیرد.

 حجت الاسلام شرفخانی تصریح کرد: در این شب ها، انسان باید به گذشته خود برگردد و اعمال و رفتارهای گذشته را مرور کرده تا بتواند برای آینده بهتر خود، تصمیم گیری و از خداوند طلب تقدیرات زیبا کند.

 معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به مناقب و شخصیت والای حضرت علی(ع) اشاره کرد و افزود: جوانان بایستی این شخصیت برجسته و والا را که نمونه بارز تقوا، شجاعت و عدالت است، الگوی خود در زندگی قرار دهند.

 وی کمک به ایتام و نیازمندان را شاخصه اصلی شخصیت حضرت علی(ع) برشمرد و اضافه کرد: همه ما با الگو گرفتن از سیره و روش این امام همام، می توانیم به درک جایگاه واقعی ایشان نائل شویم.

 حجت الاسلام شرفخانی همچنین به توطئه های دشمنان علیه این نظام و انقلاب اشاره کرد و گفت: دشمن با راه اندازی شبکه های ماهواره ای سعی در تضعیف ایمان و عقاید ملت ایران را داشته و می خواهد غیرت دینی را در این ملت محو و نابود کند.

 معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه کشور، افزود: برگزاری مراسم مذهبی، معنوی و استقبال گسترده مردم در این مراسم می تواند در جهت جذب مردم به ویژه نسل جوان به سمت برنامه های فرهنگی و مذهبی و بی انگیزه کردن آنان نسبت به برنامه های بی محتوای ماهواره ای مهم و تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: ماه رمضان فرصت خوبی است که خداوند در اختیار بندگان خود قرار داده تا با توبه از گناهان به سوی پروردگار خویش بازگشته و راه سعادت و خوشبختی خود را باز یابند.

بیانیه سازمان اوقاف: دروغین بودن شعار حقوق بشر غرب در جنایات غزه آشکار شد

سازمان اوقاف و امور خیریه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به دروغین بودن شعار حقوق بشر غرب و استکبار جهانی در برخورد با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از آحاد مختلف مردم مؤمن و روزه دار ایران اسلامی برای حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت کرد.

سازمان اوقاف در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، با اشاره به این‌که روز قدس امسال مصادف با حمله دمنشانه رژیم کودک کش صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه و کشتار هزاران تن از زنان، کودکان و مردم بی پناه آن شده است از اقشار مختلف مردم، گروه‌های سیاسی، اصناف، فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان و قاطبه ملت ایران دعوت کرد تا با حضور منسجم و یکپارچه در تظاهرات روز جهانی قدس بار دیگر عزم جزم ملت ایران را برای نابودی رژیم صهیونیستی و آزاد سازی قدس شریف به نمایش بگذارند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به دروغین بودن شعار حقوق بشر غرب آمده است: حمایت غرب و استکبار جهانی از رژیم کودک کش صهیونیستی و عاملان جنایات روزهای اخیر در غزه، پوشالی و دروغین بودن شعارهای حقوق بشر غرب را به جامعه جهانی و آزادیخواهان جهان نشان داد.

در این بیانیه با اشاره پیروزی های رزمندگان مقاومت فلسطین در برابر ارتش رژیم صهیونسیتی آمده است: رزمندگان فلسطینی در این نبرد نابرابر، با مقاومت جانانه در برابر ارتش تا بن دندان مسلح و خونخوار رژیم صهیونیستی علاوه بر ناکام گذاشتن اهداف پلید این رژیم در از بین بردن سلاح مقاومت، با وارد کردن تلفات و خسارات متعدد به دشمن صهیونیستی بار دیگر ثابت کردند که تنها راه حل مسئله فلسطین نه سازشکاری سیاسی بلکه مبارزه با رژیم اشغالگر قدس است.

در ادامه بیانیه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به جنایات گروه های تکفیری مورد حمایت غرب در عراق و سوریه آمده است: سکوت گروه های تکفیری که به نام اسلام و جهاد در کشورهای اسلامی مشغول قتل و جنایت هستند در برابر حمله رژیم صهیونیستی به غزه بار دیگر نشان داد که قضیه فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس بزرگترین معیار برای تشخیص صداقت مدعیان پیروی از اسلام در دنیاست.

در بیانیه سازمان اوقاف، ادارات تابعه، اصحاب وقف، متولیان موقوفات و خدام بقاع متبرکه و جامعه قرآنی کشور از عموم مردم روزه دار و مؤمن ایران اسلامی برای حضور به هم فشرده در صفوف نماز جمعه روز جهانی قدس و تظاهرات میلیونی این جمعه حماسی و اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین دعوت شده است.

کنگره ملی بی بی حکیمه(س) 16 و 17 مهرماه برگزار می شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که کنگره ملی بی بی حکیمه(س) 16 و 17 مهرماه برگزار می شود، گفت: آخرین مهلت ارسال مقالات به این کنگره، 15 مردادماه است.

حجت الاسلام سیدعلی صالح موسوی اعظم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که کنگره ملی بی بی حکیمه(س) 16 و 17 مهرماه برگزار می شود، اظهارداشت: هدف این کنگره، معرفی چهارمین قطب فرهنگی و ملجأ زائران اهل بیت(ع) در کشور ایران است.

وی اضافه کرد: کنگره ملی بی بی حکیمه(س) یکی از مهم‌ترین همایش‌های اداره کل اوقاف استان کهگیلویه و بویراحمد است که تاکنون در راستای برپایی گسترده آن جلسات هماهنگی متعددی با حضور مسئولان، استاندار، معاونان برگزار شده و مصوباتی هم در همین راستا داشته ایم.

موسوی اعظم با بیان این‌که این امامزاده در طول سال میزبان زائران بیشماری از سراسر کشور، استان های جنوبی و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است، با برگزاری این کنگره می توان شاهد رونق گردشگری مذهبی و معنوی در استان و حتی کشور باشیم، افزود: کنگره ای متناسب با شان و منزلت خواهر بلافصل امام رضا(ع) با همکاری کلیه ادارات و نهادهای شهرستان گچساران و استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این‌که کمیته‌های فرهنگی و علمی به صورت فعال و شبانه‌روزی مقالات ارسالی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، تصریح کرد: ما از استان‌های همجوار نیز برای برپایی هرچه گسترده تر این کنگره قول مساعدت گرفتیم و در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز در شهرستان‌های گچساران و خود استان اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به محورهای این همایش گفت: کنگره ملی بی‌بی حکیمه در سه محور اصلی برگزار می‌شود؛ 1- بررسی شخصیت حضرت بی‌بی‌حکیمه 2- آستان مقدس بی‌بی حکیمه 3- قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه و زیارت که هر محور دارای بخش‌های متعددی است که محور نخست به ویژگی‌های شخصیتی حضرت بی‌بی حکیمه برای ارائه الگوی زن نمونه 2- معرفی کرامت ایشان در راستای تحکیم اعتقادی 3- نقش ایشان در تمدن اسلامی می‌پردازد.

موسوی اعظم اضافه کرد: محور دوم شامل بخش‌هایی همچون بررسی نقش حرم حضرت و مبانی فرهنگی مذهبی و اجتماعی، نقش حرم در توسعه صنعت گردشگری، بررسی سیر تاریخی تولیت آستان مقدس می‌پردازد و محور سوم نیز شامل بخش‌های بررسی فرهنگ زیارت و توسل به حضرت بی بی حکمیه، تعمیق باور اعتقادی مردم در ابعاد ملی و بین‌المللی، چگونگی شهادت ایشان و نقش آن در ترویج فرهنگ شهادت، زیارت حضرت و نقش آن در ایجاد مودت به اهل بیت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد آخرین مهلت ارسال مقالات 15 مرداد سال 93 است، افزود: زمان اعلام نهایی نتایج داوری در دهه کرامت همزمان با دوم شهریور اعلام شده و کنگره ملی بی‌بی حکیمه(س) نیز همزمان با دهه ولایت از 16 تا 17 مرداد برگزار می‌شود و مقالات برتر این کنگره در پایگاه علوم جهان اسلام منتشر خواهد شد.

موسوی اعظم اضافه کرد: گستره این کنگره، ملی است ولی به میزبانی استان و شهرستان گچساران برپا می شود که باید به نحو مطلوب مراسمی در خور شان این آستان مقدس برگزار کنیم.

حاتمی: تا پایان سال اوراق وقف فرهنگی هم منتشر خواهد شد

معاون اوقافی، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه گفت: تا پایان سال اجرای دو مرحله دیگر از انتشار اوراق وقف را در نظر داریم که قطعا یکی از پروژه های آن فرهنگی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد‌مهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان این‌که اوراق وقف به عنوان ابزاری برای وقف جمعی در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مطرح شد، اظهارداشت: از سال‌ها قبل نسبت به این موضوع و ارائه شیوه‌ای برای وقف جمعی مطالعاتی صورت گرفت که در نهایت این تلاش‌ها نتیجه‌اش طراحی ابزاری به نام اوراق وقف شد.

وی ادامه داد: این طرح در کمیسیون‌های فقهی و علمی و گروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

 معاون اوقافی، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه کشور افزود: در راستای انتشار اوراق وقف، اقدامات قانونی پس از اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی پیگیری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای انتشار اوراق وقف نظر مساعد خود را اعلام کرد.

وی با اشاره به این‌که اواخر سال 92، شاهد توزیع نخستین اوراق وقف در کشور بودیم، گفت: زمان توزیع این اوراق مناسب نبود اما به هرحال برای دریافت نقاط ضعف و یا قوت این کار ناچاراً در بهمن سال گذشته این اوراق منتشر شد یکی از ویژگی‌های این اوراق این است که برای نیات مختلف اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی توزیع می‌شود.

حاتمی گفت: در مرحله اول  تصمیم بر این شد تا این اوراق به تأسیس بیمارستان تخصصی سرطان اختصاص یابد. این اوراق به شیوه‌های مختلف در سطح کشور توزیع شد که در وهله اول بیش از 10 هزار نفر آن را خریداری کردند.

وی با اشاره به این‌که یکی از برکات انتشار اوراق وقف ارائه الگویی برای توسعه وقف جمعی بود که این هدف نیز تحقق یافت، عنوان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای اوراق وقف مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای خیریه و افراد خیر در این طرح بود که تعامل خوبی بین آن‌ها ایجاد شد.

معاون اوقافی، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه با اشاره به این‌که یکی از ویژگی‌های اوراق وقف تنوع در اجرای نیات وقفی است، اظهارداشت: جامعیت این طرح موجب شد تا بسیاری از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها خواهان بهره‌برداری از اوراق وقف باشند تا  با تنوعی که در آن گنجانده شده است، مروج موضوعاتی همچون جوانان، ازدواج، فرهنگ، شهدا، تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص)، احداث بیمارستان‌ها در جامعه باشند، همچنین بسیاری از کارشناسان فرهنگی کشور نیز پس از انتشار اوراق وقف ابراز خرسندی کردند که آینده خوبی پیشروی این طرح خواهد بود.

حاتمی گفت: از ابتدای انتشار اوراق وقف شاهد تقاضای بی‌سابقه مردم کشور بودیم اما ما قصد نداریم که شتاب زده پروژه‌های جدیدی اضافه کنیم زیرا ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و موجب سلب رضایت مردم شود، هدف اصلی ما ارائه کار دقیق، با دقت و به موقع است.

وی بیان کرد: طرحی که در حال حاضر در اختیار داریم ساخت موسسه تخصصی سرطان جنوب کشور در شهر شیراز است، به هرحال همان طور که می‌دانید شیراز قطب درمانی کشور است، بسیاری از موقوفات بیمارستانی همچون مجتمع درمانی نمازی در این شهر قرار دارند، تیم پزشکی مجربی برای بهره‌برداری از این نیت وقفی در شیراز حضور دارند که می‌توانند از امکانات و تجهیزات لازم استفاده کنند. این طرح با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز کلید خورد.

معاون اوقافی، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه افزود: کلنگ احداث این موسسه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زمین خورد و اوراق وقفی در استان فارس توزیع شد که اغلب مسئولان و مردم، اشتیاق خوبی برای مشارکت در این طرح نشان دادند که به عنوان دومین طرح اوراق وقفی در کشور راه‌اندازی می‌شود که همزمان با ماه مبارک رمضان این اوراق در بین عموم مردم توزیع می‌شوند.

وی ادامه داد: البته ما تا پایان سال اجرای دو مرحله دیگر از انتشار اوراق وقف را در نظر داریم که موضوعات آن در دست بررسی است که قطعا یک موضوع فرهنگی با شاخصه‌های ملی در دستور کار گنجانده می‌شود، این پروژه در کنار بیمارستان تخصصی کبد ابن سینا احداث می شود که به آن بسیار امیدواریم.

معاون اوقافی، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه اظهار داشت: نخستین اوراق وقف را آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به ارزش 50 میلیون تومان خریداری کردند که این اقدام، پیام‌های فرهنگی گسترده‌ای به دنبال داشت.

وی افزود: قطعا هر طرحی به طور کامل بدون عیب نیست و یکی از مشکلات ما در بحث توزیع اوراق وقف اطلاع‌رسانی و تبلیغات ضعیف است، اوراق وقف ابزاری است تا مردم کشورمان که طبق آمارها، 95 درصد از آن‌ها در سال سرمایه‌های خود را در راه خیر صرف می‌کنند؛ در یک مشارکت وقف جمعی حضور یابند. ما انتظار داریم مردم بیش از وضع موجود از اوراق وقف استقبال کنند. باید با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط برای امر تبلیغات و اطلاع‌رسانی اوراق وقف کار جدی صورت گیرد.

زمینی نه میلیاردی برای ساخت مجتمع رفاهی ویژه سالمندان در زاهدان وقف شد

سرپرست اوقاف وامور خیریه شهرستان زاهدان گفت: زمینی1300متر مربعی به ارزش 9 میلیارد ریال برای حمایت از سالخوردگان و ساخت مجتمع رفاهی ویژه سالمندان در این شهرستان وقف شد.

حجت الاسلام هاشم رعنایی، سرپرست اوقاف وامور خیریه شهرستان زاهدان با اعلام این خبر گفت: این ملک 1300 متری در زاهدان قرار دارد و ارزش تقریبی آن 9 میلیارد ریال است که توسط آقای شه بخش با مراجعه به اداره اوقاف زاهدان به منظور ساخت یک مجتمع رفاهی برای سالخوردگان وقف شد.

 براساس این گزارش، شه بخش، واقف خیر اندیش در این زمینه گفت: پس از وقف این ملک، این مجتمع رفاهی با هزینه خودم ساخته می شود و هیئت امنایی مرکب از یک نفر نماینده از طرف واقف، مدیرکل اوقاف، مدیرکل بهزیستی و رئیس دانشگاه سیستان وبلوچستان بر کار آن نظارت و راهبری خواهند داشت.

وی هدف خود از وقف و ساخت این مجموعه رفاهی را رضای پروردگار و خلاء موجود در این شهرعنوان کرد.966/د101/س

ارسال نظرات