۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۱۵۴۲۱
معاون وزیر آموزش‌ و پرورش مطرح کرد:

نیاز امروز آموزش‌ و پرورش عجین شدن دروس با آموزه‌های دینی است

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر آموزش‌ و پرورش، گفت: در اسناد چند ده سال پیش ما، معلمی جز روحانیت وجود نداشته، فیزیک ما زمانی به درد می‌خورد که عجین با آموزه‌های دینی ما باشد و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که معلم فیزیک ماهم روحانی باشد.
بطحائي، معاون وزير آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر سید محمد بطحائی، معاون توسعه و مدیریت وزارت آموزش ‌و پرورش پیش از ظهر امروز در همایش سراسری مدیران مدارس علوم و معارف صدرا که در مجتمع ولایت مشهد برگزار شد به بیان نکاتی پیرامون برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش‌وپرورش همچنین نیاز مدارس به حضور روحانیت، پرداخت.

 

وی بابیان این‌که نخستین مشکل ما در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، اجرای سطحی برنامه‌های طراحی‌شده است، گفت: در وزارت آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده و خوبی طراحی می‌شود و پس ‌از آن، ما مدیران آموزش‌وپرورش این طرح‌ها را تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌کنیم که نتیجه این تبلیغ، وارد شدن فشار اجتماعی برای اجرای طرح است که باعث اجرای لایه سطحی آن طرح می‌شود.

 

تبدیل نمازخانه‌ها و کتابخانه‌ها به کلاس درس

 

معاون توسعه و مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش به اجرای طرح 6-3-3 در نظام آموزشی اشاره کرد و عنوان داشت: در این ساختار که بنا شد از مهر 90 اجرا شود، بدون سنجیده شدن منابع، شروع به اجرای این طرح کردیم که حاصل آن تبدیل نمازخانه‌ها، کتابخانه‌ها و زیر پله‌ها به کلاس درس بود.

 

وی بابیان این‌که تلاش داریم دیگر این اتفاق رخ ندهد، اظهار داشت: پس از اجرای چنین طرح‌هایی و بازخورد ضعیف آن مدیران اقدام به تغییر تیم و نیروی انسانی می‌کنند که این روند در 35 سال گذشته نیز تکرار شده است.

 

نیاز امروز آموزش ‌و پرورش، عجین شدن دروس با آموزه‌های دینی است

 

بطحائی، آموزش‌وپرورش را نیازمند ایده‌های بلند مجموعه سازمان تبلیغات دانست و تصریح کرد: ما و جامعه ما نیاز به این ایده‌های بلند داریم؛ در اسناد چند ده سال پیش ما، معلمی جز روحانیت نداشتیم، فیزیک ما زمانی به درد می‌خورد که عجین با آموزه‌های دینی ما باشد و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که معلم فیزیک ماهم روحانی باشد.

 

وی اضافه کرد: حرکت ما در آموزش‌وپرورش در آن زمان مبتنی بر آموزش دینی بوده، امروز 103 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که در 4 یا 6 هزار مدرسه روحانیت وجود دارد که آن‌هم تنها در حد امام جماعت هستند؛ امروز نیز باید به آن سمت برویم.

 

سرنوشت آینده نظام در گرو آموزش ‌و پرورش پیشرفته

 

معاون توسعه و مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش با بیان این‌که دولت در سال گذشته بیش از 13 درصد بودجه خود را به بخش آموزش اختصاص داده است و 98.5 درصد اعتبارات ما در سال 93 صرف هزینه پرسنلی شده، عنوان داشت: سرنوشت آینده کشور، 200 هزار شهیدی که جان خود را برای کشور گذاشته‌اند و نظامی که چشم امید مسلمانان جهان به این نظام است در همین 1.5 درصد باقی‌مانده است، اگر بخواهیم وارد مسیر پیشرفت شویم دولت باید 22 درصد بودجه خود را به آموزش‌وپرورش اختصاص دهد که امری نشدنی است.

 

وی با اشاره به این‌که مدیریت سرمایه و مصارف از اهمیت بالایی برخوردار است، تأکید کرد: مدیریت سرمایه‌ها، دارایی‌ها و مدیریت مصارف و هزینه‌ها، همان چیزی است که مقام معظم رهبری در فرمایشات دومی که در مورد اقتصاد مقاومتی داشته‌اند مورد تأکید قرار دادند.

 

بطحائی مشکل اصلی مدارس را عدم استقلال دانست و یادآور شد: نظامی که در سیستم‌های پیشرفته مدارس اعمال می‌شود، مدرسه محوری است که این امر تقریباً در کشور ما صفر است؛ مدارس ما امروز تقریباً هیچ اختیاری از خود ندارند و بسیار متمرکز عمل می‌کنند.

 

ایجاد ظرفیت حضور روحانیت در مدارس

 

وی بابیان این‌که ما در مدرسه با انسانی مواجه هستیم که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، اظهار داشت: با این ‌وجود ما یک نسخه واحد و متمرکز را می‌پیچیم و اجازه انعطاف نمی‌دهیم، دیوارهای مدارس ما بسیار بلند است، یعنی ظرفیت نفوذ مشارکت بیرون از مدرسه داده نمی‌شود.

 

معاون توسعه و مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش، ورود علما و روحانیت به مدارس را سخت توصیف کرد و گفت: اگر یک صاحب‌نظر در بیرون از مدرسه باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد، مدارس اجازه ورود او به مدرسه را نمی‌دهند و ما باید با انعطافی که در قانون ایجاد می‌کنیم و ظرفیتی که در مدارس ایجاد می‌شود، این ورود را تسهیل کنیم./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات