۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۲۱۵۵۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

امام علی طبق آیات قرآن عِدل پیامبر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: تنها کسی که به صراحت آیات قرآن به خصوص آیه مباهله، عدل رسول خدا ذکر شده وجود مبارک حضرت علی است.
حضرت علي(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام کریم رضایی استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سلسله جلسات پیرامون شرح خطبه غدیر که شب گذشته در مسجدالنبی نجف آباد برگزار شد، گفت: تمام آن چه خداوند در شرح احوالات آن انبیاء عظام بیان کرده، با همان کیفیت درباره ائمه معصومان نیز اتفاق افتاده و خواهد افتاد.

 

این کارشناس و مبلغ حوزوی در ادامه درباره این قسمت از خطبه غدیر که جبرییل به پیامبر دستور معرفی وصی و تحویل آنچه از انبیاء نزدش قرار داده شده به وصی خود، گفت: همان گونه که در روایات معصومین وارد شده است، اهل بیت وارث انبیاء هستند و هر آن چه خداوند در خصوصیات انبیاء درقرآن بیان کرده است چه از علوم باطنی وچه از علوم ظاهری در بین ائمه معصومین نیز وجود دارد و به آنان منتقل شده است.

 

وی در ادامه افزود:در آیات قرآن حدود 59 خصوصیت ظاهری و باطنی برای انبیاء بیان شده است که امروز در نزد اهل بیت و حضرت مهدی(عج) است از آن جمله بودن «علم اسماء کله» و علم جبر نزد حضرت آدم و یا اعطاء حکم و ساختن زره که مربوط به حضرت داود است.

 

حجت الاسلام رضایی قدرت زنده کردن مردگان و شفا دادن بیماران که از خصوصیات بارز حضرت عیسی بوده است را از دیگر موارد این علوم دانست و گفت: تمام این خصوصیات در ائمه معصومان نیز وجود دارد و به صورت اکمل آن در حضرت مهدی و در زمان ظهور ایشان و برقراری حکومت عدل الهی شاهد خواهیم بود.

 

این کارشناس و مبلغ حوزوی با بیان قانون تعادل و هم عدل کردن که در باب فضایل به آن تمسک می شود، درباره خصوصیات ائمه معصومین و انبیای الهی گفت: طبق قانون عدل کردن در قرآن مواردی درباره شخصی بیان شده است و خداوند شخص دیگری را مساوی شخص اول درآن مطالب قرار داده است که از آن جمله فضایل و خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم است که در حدود 300 آیه در قرآن بیان شده است.

 

وی در ادامه بیان داشت:تنها کسی که به صراحت آیات قرآن به خصوص آیه مباهله، هم عدل رسول خداست آنجاست که خداوند می فرماید:«فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُم‏»، کلمه انفسنا به اجماع اکثر مفسرین درباره وجود مبارک حضرت علی است.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد:خداوند در این آیه علی را نفس پیامبر معرفی می کند و کسی جز حضرت علی(ع)هم عدل پیامبر نمی باشد و هر آن چه از خصوصیات اخلاقی در قرآن برای پیامبر بیان شده است برای حضرت علی نیز وجود دارد.

 

حجت الاسلام رضایی یکی از فضایل پیامبر اکرم که خداوند در آیه 6 احزاب «النَّبىِ‏ أَوْلىَ‏بِالْمُؤْمِنِین‏»به آن اشاره کرده است را ولایت برشمرد و گفت: طبق قانون هم عدل کردن وقتی پیامبر دارای مقام ولایت است، حضرت علی نیز چون نفس رسول خداست، دارای مقام ولایت می باشد و این هم نفس بودن مانند هم نفس بودن هارون و موسی است، چنان که پیامبر در سخنی فرموده «أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ‏ مِنْ مُوسَى‏» و حضرت علی را نسبت به خود مانند هارون نسبت به موسی بیان کرده است./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات