۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۲۱۵۷۰۵
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

روزمرگی آفت کار خبرنگاری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که خبرنگار باید تلاش کند که دچار روزمرگی نشود، گفت: خبرنگار نباید جایگاه و هدف خودش را فراموش کند و تأثیرگذاری‎اش را منوط به بنگاه‌های اقتصادی و سیاسی بداند و خود را اسیر بازی‌های سیاسی و جناحی و غول‌های ثروت کند.
حجت الاسلام احمدي ، مدير حوزه هاي علميه چهارمحال و بختياري
حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به این‌که جامعه امروز دارای یک ساختار پیچیده است و شرایطی به‌وجود آمده که بین ملت‌های گوناگون جهان ارتباط و نزدیکی برقرار شود، تصریح کرد: ضرورت دارد تا خبرهای ملت‌های دیگر به‌صورت صحیح و سریع در اختیار مردم قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند تحلیل درستی از اخبار داشته و از آن بهره‌وری مناسب را ببرند.
 
زندگی امروز ماهیت رسانه‌ای دارد
 
وی جایگاه خبرنگار در دنیای امروز را بسیار والاتر از گذشته دانست و ادامه داد: در دنیای امروز که جهان اطلاعات خبر و ارتباطات است، جایگاه خبرنگار مهم‌تر از گذشته است و این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که زندگی امروز ماهیت رسانه‌ای دارد و هر اخباری که در جامعه شایع می‌شود از رسانه‌ها نشأت می‌گیرد.
 
حجت الاسلام احمدی با بیان این‌که خبرنگار باید به‌دنبال این باشد که خبر مفید و ضروری را منتشر کند، افزود: خبرنگار باید خبری را منتشر کند که بتواند با آن گره از کار مردم بازکرده و برای جامعه فایده داشته باشد نه این‌که تنها به‌دنبال سرگرمی باشد و همچنین باید در مسیر انتقال خبر امانت‌دار بوده و در رساندن خبر به جامعه ملاحظه یک‌سری از مسائل همچون سیاست، امنیت، قوانین، آبروی مردم و خیلی از قیود دیگر را نیز داشته باشد.
 
ضرورت توجه خبرنگار به حدود الهی
 
امام جمعه فرخشهر افزود: همچنین یک خبرنگار مسلمان باید حدود الهی را نیز رعایت کند و این را بداند که دانستن برای دانستن ارزش ندارد بلکه راز سعادت بشر، در تقرب به خدا و بهتر زندگی کردن است.

مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری یکی از مشکلاتی که خبرنگاران به آن مبتلا می‌شوند را هیجان دانست و اظهار داشت: خبرنگار نباید به خبر به چشم سرگرمی نگاه کند و خبر کم‌اهمیت را مهم و بزرگ جلوه دهد؛ به‌عنوان نمونه شکستن پای یک فوتبالیست و کشتار مردم غزه را نباید در یک سطح قرار داد و این کاری است که رسانه‌های غربی برای کوچک نشاندن یک خبر که ضد آن‌ها است، انجام می‌دهند.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که خبرنگاران خبرهای خود را همراه با تحلیل، عاقلانه و درست بنویسند؛ چراکه همه مردم اهل تحلیل نیستند، افزود: این کار می‌تواند در بالا بردن قدرت تخیل جامعه مؤثر باشد و یک خبرنگار بیشتر باید روی عقلانیت مردم متمرکز باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خبرنگار باید تلاش کند که دچار روزمرگی نشود، افزود: یک خبرنگار نباید جایگاه و هدف خودش را فراموش کند و تأثیرگذاریاش را منوط به بنگاه‌های اقتصادی و سیاسی بداند و خود را اسیر بازی‌های سیاسی و جناحی و غول‌های ثروت کند.

این مقام مسؤول افزود: اگر خبرگزاری‌ها بخواهند طرفدار حق و حقیقت باشند باید شرایط سختی همچون حقوق و رفاه کم و گاهی به خطر انداختن جان خود را نیز تحمل کنند.

وی با تأکید بر این که خبرنگاران باید در همه احوال خود را با شرایط وفق و هم و غم خود را در انعکاس درست اخبار قرار دهند، افزود: گاهی اوقات در شرایط جنگی قرار داریم و یا یک خبرنگار قصد گرفتن گزارشی از یک منطقه صعب‌العبور را دارد که اگر تلاش و پشتکار کافی برای رسیدن به خبر را نداشته باشد، خودش یک ضرر برای خبرنگار است؛ چرا که در این صورت خبر را ناقص به گوش مردم می‌رساند و اصل امانت‌داری را نیز رعایت نکرده است.

حجت الاسلام احمدی با بیان این‌که سرعت در انعکاس اخبار، لازمه کار خبرنگاری است، تصریح کرد: خبرنگاران باید بدانند که در کنار سرعت عمل، دقت و تحلیل مناسب از اوضاع نیز داشته باشند؛ چرا که سرعت عمل تنها، سبب انتقال ناقص اخبار می شود که این با رسالت خبرنگاری سازگار نیست.

وی با تأکید بر این‌که در خبرها باید اولویت‌بندی داشته باشیم، ادامه داد: برخی ار اخبار مهم هستند و لازم است که تا چند روز روی صفحه باقی بمانند تا اثر خود را بگذارند؛ برای مانور دادن روز خبر و افکار عمومی باید یک بینش موفق داشته باشیم.

امام جمعه فرخشهر در پایان خاطرنشان کرد: خبرگزاری ها باید مدیریت قوی، ساختار منظم و ضابطه اجرایی داشته باشند و بدون اعمال سلیقه اولویت‌بندی اخبار را در نظر بگیرند و در عین حال خط قرمزهای خبر را نیز مشخص کنند./9457/ت302/ب2
ارسال نظرات