۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۱۶۳۵۳
مدیر کل پیشین مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور:

تغییر دولت ها بیشترین آسیب را به فرهنگ قرآنی کشور وارد کرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل پیشین مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور با بیان این که دولت های گوناگون دارای سلیقه های متفاوت هستند، گفت: بیشترین آسیبی که به فرهنگی قرآنی وارد شد از سوی تغییر دولت ها و نگرش رؤسای آنها نسبت به فعالیت های قرآنی بود.
محمدعلي خواجه پيري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، محمدعلی خواجه پیری، مدیرکل پیشین مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور، ظهر امروز، با حضور در نخستین همایش مؤسسات و فعالان قرآنی خوزستان، به شیوه فعالیت های قرآنی و تلاش های مردمی در این زمینه تا پیش از انقلاب اشاره کرد و اظهارداشت: به سبب پادشاهی بودن حکومت و مخالفت های درباریان با دین، مردم نیز در این حوزه با مشکلات بسیاری مواجه بودند؛ زیرا درباریان و شاه، ظواهر دین را رعایت می کردند، اما هرگز وارد مباحث معرفتی نشده و همه مردم می دانستند که این ظاهر سازی دروغ است.

وی تصریح کرد: نظام شاهنشاهی در تضاد با دین فعالیت های گسترده ای همچون کشف حجاب و پخش فیلم های مبتذل در تلویزیون را انجام داده و تبلیغ دین را تا جایی که برایش ضرری نداشت آزاد می گذاشت.

خواجه پیری با اشاره به فشارهای دولت و نظام پادشاهی حاکم بر فعالیت های مذهبی گفت: با توجه به تهدیدها و تبعیدهایی که در آن دوران صورت می گرفت، زمینه کار مذهبی و قرآنی سالم و پویا برای مسلمانان مقید به دین وجود نداشت و مردم بیشتر به صورت خانگی مراسمات و آیین های مذهبی را برگزار می کردند.

وی با بیان این که تا پیش از انقلاب بسیاری در بسیاری از خانه ها مراسم قرآن خوانی برپا می شد، اظهارداشت: بیشتر منازل در تهران صبح ها پس از نماز به اندازه نیم ساعت اعضای خانواده با مدیریت پدر خانه قرآن قرائت کرده و سپس به کارهای روزانه خود رسیدگی می کردند.

مدیر کل پیشین مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور به وجود مکتب خانه های محلی و تأثیر آنها بر آموزش قرآن کریم به نوجوانان اشاره کرد و افزود: مکتب خانه ها از سوی شخصی که مردم او را ملا نام گذاری می کردند اداره شده و ملا در قبال آموزش قرآن به بچه ها و نوجوانان هزینه ای دریافت نمی کرد، بلکه مردم با رضایت خود هدایایی را به او می دادند.

وی در ادامه به برگزاری منظم جلسات قرآن در مساجد و هیأت های مذهبی اشاره کرد و بیان داشت: تا پیش از انقلاب پس از اقامه نماز مغرب و عشا جلسه قرآن خوانی را آغاز می کردند، همچنین در هیأت ها نیز قرآن و قرائت احکام رواج داشت.

خواجه پیری با بیان این که مردم تا پیش از انقلاب خود را موظف به تربیت قرآنی فرزندان می دیدند، تصریح کرد: متأسفانه پس از پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی پدرخانه این بار را از دوش خود برداشته و تربیت قرآنی فرزندان خود را بر عهده نظام قرار دادند.

دانش آموزان به سبب عدم وجود معلمان متخصص از دروس عربی، قرآن و دینی فراری هستند

مدیر کل پیشین مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور با اشاره به این که امروزه دانش آموزان از دروس دینی، قرآن و عربی در مدارس فراری هستند، گفت: فراری بودن دانش آموزان از این دروس به سبب وجود معلمانی است که تخصص تدریس در این زمینه را نداشته و راه صحیح برای جذب دانش آموزان به این دروس را نمی دانند.

وی از اقدامات آموزش و پرورش در چند سال گذشته تقدیر کرد و اظهار داشت: البته فعالیت های بنیادی و بسیار خوبی در آموزش و پرورش برای تربیت مربی قرآن و همچنین معلم عربی و دینی صورت گرفته اما همچنان تعداد بسیاری از معلمان در این زمینه تخصص های لازم را ندارند.

خواجه پیری به هیأت ها و عدم برگزاری جلسات قرآن در آنها اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروز شاهد هستیم که هیأت های مذهبی خالی از قرآن شده و این مسأله در کشور گسترش یاقته است.

مدیرکل پیشین مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور با بیان این که دولت های گوناگون دارای سلیقه های متفاوت هستند، گفت: بیشترین آسیبی که به فرهنگ قرآنی وارد شد از سوی تغییر دولت ها و نگرش رؤسای آنها نسبت به فعالیت های قرآنی بود.

ادامه داد: با تغییر هر دولت سیاست های قرآنی در کشور تغییر می کرد و از پیروزی انقلاب تا کنون نظام قرآنی ثابتی بر فعالیت های قرآنی حاکم نشده است.

مدیر کل پیشین مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور با اشاره به این که منشور توسعه فعالیت های قرآنی از سال 68 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک قانون به تصویب رسیده است، اظهارداشت: اگر منشور توسعه فعالیت های قرآنی در کشور اجرایی شود، مشکلات قرآنی برطرف خواهد شد.

وی به آغاز فعالیت های قرآنی در بنیاد خاتم الاوصیا اشاره کرد و بیان داشت: بنیاد خاتم الاوصیا به سبب این که زیر نظر هیچ دستگاه و وزارت خانه دولتی نیست می تواند با همکاری مؤسسات قرآنی که از سوی مردم اداره می شوند، نظام واحد و ثابت قرآنی را در کشور پیاده سازی کند.

خواجه پیری تصریح کرد: باید سهم دولت، صدا و سیما، مطبوعات و نهاد های فرهنگی در پازل نظام واحد و یکپارچه قرآنی را مشخص کرد تا بتوان 10 میلیون نفر شخصیت قرآنی در کشور تربیت کرد./9462/پ202/ب2

ارسال نظرات