۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۲۱۶۴۱۵

مدرسه علمیه آقا باباخان شیراز مرمت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون میراث فرهنگی استان فارس از مرمت مدرسه علمیه تاریخی آقا باباخان شیراز خبر داد.
مدرسه علميه آقا باباخان

به گزارش خبرگزاری رسا در شیراز، عبدالرضا نصیری، معاون میراث فرهنگی این استان گفت: در سال جاری چهار مدرسه تاریخی مورد مرمت قرار دادند و هشت مدرسه نیز مطالعه و مستند‌نگاری می‌شوند.

 

وی اظهار کرد: در ادامه سلسله فعالیت‌های مرمت بناهای تاریخی ارزشمند استان فارس مدرسه آقا باباخان از جمله آثار ارزشمند دوره زندیه و قاجاریه در شیراز در دست مرمت است.

 

معاون میراث فرهنگی فارس با اشاره به اختصاص 870 میلیون ریال جهت مرمت این مدرسه تاریخی افزود: در این پروژه بخش‌های فرسوده بنا شامل کف‌فرش‌های آجری و موزائیکی، سنگ‌های ازاره و مصالح فاقد استحکام، سنگ‌های پاشنه، کاشی‌های هفت رنگ و سطوح بتنی و یا گچی فرسوده برچیده و نسبت به اجرای مجدد بتن‌ها، شمشه‌گیری سطوح قائم و سقوف با ملات گچ، اندود گچ و خاک در محل‌های مورد نیاز، سفیدکاری، اجرای کف فرش با موزائیک، اجرای نما با آجر سنتی، تعمیرات سفت‌کاری پشت کاشی‌ها با استفاده از آجر سنتی، تهیه و ساخت کاشی‌های هفت رنگ جدید و نصب مجدد کاشی‌های هفت رنگ قدیمی، تهیه و ساخت و نصب سنگ‌های ازاره و سنگ پاشنه و بندکشی در محل‌های مورد نیاز انجام می‌شود.

 

نصیری گفت: مدرسه آقا باباخان یا مدرسه وکیل از آثار به جای مانده در دوره زندیه در شیراز است که توسط کریم خان زند ساخت مدرسه آغاز شد، اما توسط حاجی حسن صدر اصفهانی ادامه یافت و در سال 1240 هجری شمسی توسط آقاباباخان فراش‌باشی از مستخدمان مرحوم فرمانفرما به اتمام رسید.

 

وی ابراز کرد: مدرسه آقا باباخان در مجموعه زندیه شیراز و در جنوب دیوار جنوبی مسجد وکیل و کوچه شمالی - جنوبی بازار وکیل قرار دارد که دارای 22 حجره، چهار گوشواره و یک ارسی است.

 

این مقام مسئول در پایان اضافه کرد: آیات قرآن که با خط ثلث بر کاشی‌کاری بالای حجره‌ها نوشته شده و کاشی‌های هفت‌ رنگ با طرح‌های اسلیمی و گل و بوته که بر طاق‌نماهای مدرسه دیده می‌شود از ویژگی‌ها و دیدنی‌های این مدرسه است./919/د102/ب4

ارسال نظرات