۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۲۱۷۱۴۶
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی نجف آباد:

مسجد نقش اساسی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جعفری با اشاره به این که مساجد تنها پایگاه های فرهنگی برای مقابله با تهاجمات فرهنگی غرب هستند، گفت:‌ نگاهی به تاریخ صدر اسلام این واقعیت را بیش از همیشه روشن می کند که تنها مسجد قادر به تربیت افراد در تمام زمینه ها است.
مسجد

حجت الاسلام ابراهیم جعفری مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره اهمیت پرداختن و توجه به کارکردهای مسجد، گفت: اوج اهمیت و ضرورت پرداختن به کارکردهای مسجد به عنوان قلب تپنده هر جامعه اسلامی از بنای مسجد به عنوان اولین اقدام پیامبر بعد از ورود به مدینه.

 

وی با اشاره به وجود حدود 200 مسجد در سطح شهرستان نجف آباد، گفت: محور اصلی و زیربنایی هر مسجدی، امام جماعت و هیأت امنای آن مسجد تشکیل می دهند و هر چه این دو بازوی مسجد فعال تر و منسجم تر باشند، کالبد روحی مسجد بیشتر سبب نشاط و شادی نمازگزاران خواهد شد.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به سخن حضرت امام خمینی پیرامون مسجد که آن را به سنگر تعبیر کردند، افزود: مسجد به عنوان خانه خدا دارای معنویت و روحانیتی است که سبب گردیده جوانان از جان گذشته 8 سال دفاع مقدس شخصیت و شالکه واقعی خود را از این محیط کسب کنند و این جوانان وامدار تربیت در مساجدی بودند که تمام نیازهای فکری و معنوی آنان را تأمین کرده بود.

 

وی در ادامه بیان داشت: قداست و معنویت حاکم بر فضای مسجد سبب شکل گیری شخصیت الهی افرادی می شود که در آن حضور دارند و این تشعشعات معنوی سبب ایمنی و بیمه شدن در برابر آسیب های اجتماعی و مقابله با جنگ نرم و توطئه فرهنگی دشمن است و هیچ مؤسسه و مکان فرهنگی قادر به اجرای این مسؤولیت در جامعه نخواهد بود.

 

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد تعبیر مسجد به خانه خدا را برگرفته از حضور آزادنه افراد با تمام سلیقه ها و افکار برشمرد و گفت: مسجد در دین اسلام به مانند جامعه ای برنامه ریزی شده است که باید تمام جنبه های فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در آن نهادینه شود.

 

حجت الاسلام جعفری از راهکارهای مقابله با ناهنجاری ها، آسیب های اجتماعی و مقابله با جنگ نرم را بروز کارکردهای مسجد در تمام زمینه برشمرد و بیان داشت: لازمه رسیدن و عملی شدن کارکردهای مسجد، وجود روحیه نشاط و انگیزه در متولیان مسجد به ویژه ائمه جماعات و هیأت امنا است که به عنوان ستون های خیمه مسجد مهم ترین نقش را در بروز کارکردهای مسجد به عهده دارند.

 

وی کهولت سن، به روز نبودن با مسائل زمان، وجود اختلاف سلیقه ها و اختلافات محلی در میان متولیان مساجد را از جمله آسیب هایی برشمرد که سبب شده است در طی گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب کارکردهای اصلی مسجد که در برنامه حکومتی پیامبر شاهد آن هستیم، به صورت عملی به اجرا در نیاید.

 

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد در ادامه به یک سری از کارکردها در جهت مقابله با جنگ نرم اشاره کرد و افزود: ایجاد ارتباط و هماهنگی میان مراکز آموزشی به خصوص دبستان ها و دبیرستان به صورت یک کانال ارتباطی، احترام به جایگاه و ارزش جوان و بهره گرفتن از فکر و انرژی جوانان در امور مسجد از جمله کارکردهای اصلی مسجد در زمان کنونی است.

 

وی در پایان بیان داشت: برگزاری نشست های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی متناسب با شرایط و اقتضائات زمان و مسائل کشور، ایجاد فضاهای مطالعاتی، برگزاری جلسات تربیتی برای والدین، از دیگر برنامه های قابل اجرا در مساجد است که متاسفانه تنها کارکرد مسجد، اقامه نماز در آن است./1306/ت302/ب4

ارسال نظرات