۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۱۸۸۴۱
دبیر شورای راهبردی پیشرفت الگوی اسلامی:

خانواده و عدالت دو شاخصه مهم هویت اسلامی هستند

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای راهبردی پیشرفت الگوی اسلامی، از عدالت و خانواده به عنوان دو شاخصه مهم هویت اسلامی نام برد و گفت: آن‌چه مهم است حرکت روزمره شاخصه‌های هویت اسلامی به سمت تحقق این دو است که بر اساس آن تشکیل خانواده و روابط عاطفی پررنگ باید در سن خاص و مطلوب انجام شود.
الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی پیشرفت الگوی اسلامی قم روز گذشته در نشست معرفی و تبیین «نخستین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی» که در محل شهرداری مشهد برگزار شد، به تزلزل مشکلات اخلاقی و انسانی در غرب اشاره کرد و گفت: در مواجهه با این مسأله، سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که آیا مشکل از مفاهیمی مانند ازدواج و خانواده و عدالت است یا مدل توسعه برای پیشرفت مدل مردودی است؟.

 

وی افزود: طرفداران توسعه، تشکیل خانواده را امری غیرضروری می دانند در حالی که تمام مشکلی که امروز نظریه توسعه برای پیشرفت ایجاد کرده، بر سر کمبود انس و آرامش بین افراد است.

 

بی توجهی به دو رکن خانواده و عدالت؛ مهمترین عوامل شکست نظم نوین جهانی

حجت‌الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم که معنای ساده آن یعنی نظم نوین جهانی دیگر توان سر پا ایستادن را ندارد و یکی از علل این امر، عدم توجه به عدالت و خانواده است. اما با این وجود، عده‌ای در کشور ما معتقدند راه پیشرفت در توسعه است.

 

دبیر شورای راهبردی پیشرفت الگوی اسلامی تأکید کرد: اگر بنا بود با مدل سرمایه‌داری موجود، عدالت ایجاد شود، باید عدالت را بیش از هر جایی در آمریکا به عنوان توسعه یافته‌ترین کشور جهان، می‌دیدیم که امروز 40میلیون نفر از جمعیت آن با شیوه کوپنی تأمین مایحتاج می‌کنند.

 

عدالت و خانواده؛ دو شاخصه مهم هویت اسلامی

وی تصریح کرد: عدالت و خانواده به عنوان دو شاخصه مهم هویت اسلامی مطرح هستند و آن‌چه مهم است حرکت روزمره شاخصه‌های هویت اسلامی به سمت تحقق این دو است. بر این اساس تشکیل خانواده و روابط عاطفی پررنگ باید در سن خاص و مطلوب انجام شود ولی در کمال تعجب شاهد هستیم برنامه‌ریزان کشور در حال تئوریزه کردن بی‌عدالتی هستند.

 

حجت‌الاسلام کشوری اظهار کرد: در شرایط کنونی می بایست یک گفت‌و‌گوی فراگیر در سطح ملی میان نخبگان جامعه صورت پذیرد تا بررسی شود که چرا منحنی رشد طلاق در کشور ما به گونه ای است که تا 20 سال آینده میزان طلاق به 50درصد خواهد رسید.

 

آیا مسأله فروپاشی اجتماعی به اندازه رکود تورمی نیاز به توجه ندارد؟

دبیر شورای راهبردی پیشرفت الگوی اسلامی گفت: ما با توجه به این که رییس جمهور اجازه انتقاد را داده‌اند از ایشان می‌پرسیم که آیا مسأله فروپاشی اجتماعی به اندازه رکود تورمی نیاز به توجه ندارد؟ و چرا در راستای اجرای اصل 10 قانون اساسی نه تنها برنامه‌ای ارائه نمی‌شود، بلکه بودجه ازدواج در سال گذشته صفر بوده است؟.

 

وی خاطرنشان کرد: اداره جامعه در گام اول در خانواده تصور می‌شود که اگر تشکیل آن با اراده و اختیار طرفین نباشد با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

 

غفلت از کارکردهای اجتماعی آثار هدایت

حجت‌الاسلام کشوری تأکید کرد: از آثار مفهوم هدایت، آرامش روحی است که به آن زیاد پرداخته شده و درباره آثار اخروی آن نیز بحث مفصل شده، اما به کارکرد‌های اجتماعی هدایت کمتر توجه شده است.

 

دبیر شورای راهبردی پیشرفت الگوی اسلامی ادامه داد: اگر مفهوم هدایت بازگشایی شود به مدلی برای اشتراک ایده‌ها، آرمان‌ها و افق‌های یک جامعه دست می‌یابیم، بنابراین جامعه را نمی‌توان بدون هدایت اداره کرد.

 

وی یاداور شد: از نگاه دینی، هدایت، پایه مدل پیشرفت اسلامی است که یک سطح آن سطح نظری است اما هدایت نیاز به عوامل غیر‌نظری نیز  دارد. اگر مدیران جامعه بر موضوعات جهت‌ساز تمرکز کنند، هدایت حاصل می‌شود که نتیجه آن ارائه مدل‌های علمی و عینی جدید است.

 

حجت‌الاسلام کشوری ضمن برشمردن موضوعاتی که می‌تواند به عنوان موضوع جهت‌ساز مطرح شود، اظهار کرد: هر موضوعی با امر هدایت ارتباط داشته باشد، به عنوان موضوع جهت‌ساز مطرح می‌شود و از لوازم هدایت این است که در راستای تحول در علوم انسانی، حجم طبقه‌بندی علوم کمتر از حال حاضر شود.

 

دبیر شورای راهبردی پیشرفت الگوی اسلامی در پایان ضمن ابراز نگرانی مجدد از عدم توجه کافی به مسأله ازدواج، گفت: عدم توجه به ازدواج از مصادیق بی‌عدالتی است چرا که عدالت صرفاً در باز‌توزیع منابع مالی خلاصه نمی‌شود و به‌طور‌کلی به قرار گرفتن هر چیز در سر جای خودش اطلاق می‌شود./930/پ202/ب

ارسال نظرات