جشنوارهای که بی بی سی فارسی را به انفعالی ناشیانه کشاند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جشنواره فیلم مقاومت، امسال چه در حوزه اجرا و چه در نوع واکنش هایی که در میان دوستان و دشمنان مقاومت و ارزشهای اصیل آن و بازتابی که در عرصه سینما داراست، جشنواره خاصی بود و پیامدهای قابل توجهی را به همراه داشت. در ادامه گزارش هایی را از اخبار و رویدادهای مربوط به این جشنواره می خوانید:
معرفی جشنواره فیلم مقاومت جایگزینی برای جشنواره فجر توسط بی بی سی فارسی
سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به اذعان بسیاری از کارشناسان و سینماگران، گستردهتر از دورههای گذشته و در تراز بینالمللی و با حضور چشمگیر سینماگران و شخصیتهای ملی و بینالمللی برگزار شد. بسیاری از شخصیتها و سینماگران در گفتوگوهای جداگانهای به کیفیت بالا و برنامهریزی گسترده جشنواره سیزدهم اشاره و بر لزوم حمایت ویژه از این جشنواره طی سالهای آتی تاکید کردند. این در حالی است که رسانههای ضد انقلاب نیز که تاکنون سعی داشتند این جشنواره خبرساز را بایکوت خبری کنند، در دقیقه 90 تاب نیاوردند و دست به قلم شدند.
نمونه اخیر این مورد مربوط به سایت بیبیسی فارسی است که در تحلیلی این جشنواره را جایگزینی برای جشنواره فیلم فجر معرفی کرده و نوشته است: «فشارهای بیسابقه برای بودجه بیشتر طی چند ماه اخیر، همزمان بود با انتقادات گسترده از طرف بانیان این جشنواره ]مقاومت[ نسبت به جشنواره فجر و زمزمههایی برای مطرح شدن جشنواره مقاومت به عنوان جایگزینی برای این جشنواره را نیز همراه داشت.
بیبیسی فارسی در این گزارش تحلیلی به بازتاب گسترده جشنواره فیلم مقاومت در سطح دنیا و معرفی این جشنواره به عنوان جشنوارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی اشاره میکند و سعی دارد این جشنواره را جشنواره اصولگرایان و در مقابل دولت حجتالاسلام روحانی رئیسجمهور منتخب مردم معرفی کند. بیبیسی در این زمینه مینویسد: «جشنواره مقاومت را - درکنار رویدادهایی مانند جشنواره فیلم عمار و کنفرانسهای هالیوودیسم و افق نو- میتوان بخشی از پروژه فرهنگی دانست که اصولگرایان برای رونق بخشیدن به بازار هنر انقلابی و حذف سینماگران مستقل از مدتها پیش کلید زدهاند، پروژهای که به نظر میرسد پس از روی کار آمدن دولت جدید و روادارتر شدن سیاستهای سازمان سینمایی، با جدیت بیشتری دنبال میشود.»
آنطور که پیداست سایت ضد انقلاب بیبیسی فارسی، علیرغم همه تلاشی که در جهت در تقابل قرار دادن سیاستهای برگزارکنندگان این جشنواره با سیاستهای فرهنگی و سینمایی دولت یازدهم و منتسب کردن این جشنواره به حزبی خاص دارد، متوجه گستردگی و اهمیت جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در سطح دنیا شده است. گزارش کامل بیبیسی فارسی درباره جشنواره فیلم مقاومت در ادامه میآید:
جشنواره فیلم مقاومت؛ از 'فتنه 88' تا 'تکفیریها'
http://www.bbc.co.uk/persian/
جشن اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره مقاومت چند روز پیش در تهران برگزار شد. در این مراسم علاوه بر مسئولان سینمایی دست کم پنج چهره بلندپایه نظامی از جمله محسن رضایی و فرمانده کل سازمان بسیج کشور، سردار نقدی نیز حاضر بودند و در اهدای جوایز – که بیشتر آنها در بخش اصلی بین دو فیلم "شیار 143" و "چ" تقسیم شدند- مشارکت کردند. برنده جایزه بهترین کارگردانی در این جشنواره، ابراهیم حاتمیکیا بود که هنگام دریافت جایزهاش یکبار دیگر و در راستای حملات اخیرش به سینماگران مستقل، اینبار با سخنان تندی که علیه عباس کیارستمی به زبان آورد خبرساز شد.
عباس کیارستمی تنها کسی نبود که در این مراسم مورد حمله قرار گرفت. سردار نقدی در سخنرانی خود به کسانی که میخواهند "از دست حامیان کودککشی و نسلکشی" و "قاتلان شهیدان" جایزه بگیرند تاخت و جشنواره مقاومت را پناهگاه هنرمندانی خواند که میخواهند "در دنیای زر و زور صدای رسای مظلومان و مستضعفان باشند". حمله به سینماگران مستقل و "غیرارزشی" و انتقاد تلویحی از دولت در حاشیه جشنواره مقاومت، رویکردی نیست که بتوان آن را به مراسم اختتامیه این جشنواره محدود دانست.
جشنواره "ضد صهیونیستی" مقاومت
جشنواره مقاومت که برگزارکنندگانش آن را "کانون و کعبه فیلمسازان مستقل ضدآمریکایی و ضداسرائیلی" و دارای قدمتی سی ساله معرفی میکنند، تا پیش از دوره یازدهم، دوسالانهای بود که به صورت رویدادی نه چندان گسترده، با وقفههایی چند ساله و در حوزه سینمای جنگ برگزار میشد اما از سال 89 کمکم شکلی جدیتر گرفت و با افزوده شدن بخشهایی چون "شهدای هستهای" و "فتنه 88"، گستردگی و پوشش خبری آن نیز افزایش یافت.
سال گذشته و با روی کار آمدن دولت جدید، تعدادی از جشنوارهها و کنفرانسهایی که در دوران آقای احمدی نژاد رونق یافته بودند کمکم حمایتهای دولتی خود را از دست دادند و برای آنکه جشنواره مقاومت هم به سرنوشت مشابهی دچار نشود، سینماگران نزدیک به دولت دهم و رسانههایی مانند خبرگزاری فارس و برخی نمایندگان اصولگرای مجلس از چندین ماه پیشتر دست به کار شدند.
علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از جمله کسانی بود که تیرماه سال جاری و دو ماه پیش از آغاز این جشنواره به بودجه کم آن اعتراض کرد و دولت را موظف دانست "در بودجه خود سهمی را برای هنر ارزشی و مقاومت در نظر بگیرد". ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون علوم و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم وزارت ارشاد را مکلف به پشتیبانی از این جشنوراه دانست و افزود همان طور که مراسم "محرم و عاشورا" باید هر ساله برگزار شود، "ضرورت دارد" این جشنواره نیز ازین پس به صورت سالانه برگزار شود.
اواسط مرداد رئیس سازمان سینمایی که در مظان اتهامِ بیتفاوتی به "سینمای مقاومت" و "جشنوارهای ضد صهیونیستی" بود، بالاخره نسبت به این جشنواره واکنش نشان داد و از "دِین" سینمای ایران نسبت به سینمای مقاومت حرف زد و اعلام کرد "با افتخار" میگوید که سازمان سینمایی در برگزاری این جشنواره مشارکت خواهد کرد؛ اما در عین حال از ناچیز بودن بودجه سازمان متبوعش برای این امر شکایت کرد و توپ را به زمین خود مجلس انداخت که چارهای در این باب بیاندیشد.
جایگزینی برای جشنواره فجر؟
فشارهای بیسابقه برای بودجه بیشتر طی چند ماه اخیر، همزمان بود با انتقادات گسترده از طرف بانیان این جشنواره نسبت به جشنواره فجر و زمزمههایی برای مطرح شدن جشنواره مقاومت به عنوان جایگزینی برای این جشنواره را نیز همراه داشت. هرچند جز یکی دو نمونه، اثری از آثار سینماگران مطرح کشور در این جشنواره دیده نمیشود، خبرگزاری فارس به نقل از چند چهره سینمایی مانند پروانه معصومی، سعید سعدی و عبدالرضا اکبری نوشت که جشنواره مقاومت باید " جشنواره اصلی نظام" و "مهمترین جشنواره کشور" باشد و روی آن "بیشتر از فجر مانور داده شود". به علاوه رئیس سازمان بسیج کشور نیز در اواخر تیرماه در سخنانی این جشنواره را "حرکتی جهادی" توصیف کرده، اهمیت آن را بالاتر از جشنواره فجرخواند و از "بسیجیان جوان" برای مشارکت در آن دعوت کرد.
نصرالله پژمانفر، از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس - که طی جشنواره سال گذشته فجر نیز سیاستهای فرهنگی دولت را مورد انتقاد شدید قرار داده بود- در جلسهای که دستاندرکاران این جشنواره با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار کردند، ضمن اعلام حمایت همه جانبه مجلس از جشنواره مقاومت گفته بود به نظر میرسد که "هنوز بعد از گذشت این همه سال انقلاب اسلامی نتوانسته سینما را فتح کند" و همچنان "سینما در اختیار دیگران است".
این تاکید بر لزوم "فتحِ سینما" و در آوردن آن از چنگ "دیگران" و همین طور لزوم بهرهگرفتن از سینما به منزله ابزاری در عرصه "جنگ فرهنگی" در برنامههای این جشنواره نیز منعکس شد. گذشته از برنامههای آموزشی حاشیه این جشنواره و تاکید مسئول بخش استانهای آن بر "کادر سازی"، دستاندرکارن آن به مناطق محروم و شهرستانها نیز توجهی ویژه نشان دادند. آثار این جشنواره با موضوعاتی نظیر "تکفیریها"، "غزه" و "بصیرت" و با شعار "فیلم مقاومت برای همه مردم"، بناست به مدت حدودا یک ماه به صورت رایگان در مساجد، پایگاههای بسیج، حوزههای علمیه، مراکز آموزش عالی، پارکها، فرهنگسراها، بنادر و سواحل شمال و جنوب، مناطق مرزی و حتی زندانهای 400 شهر کشور به نمایش دربیایند تا مردم را با "گفتمان مقاومت و انقلاب اسلامی" آشنا کنند.
به علاوه به گفته برگزارکنندگان، برای تشویق اعضای بسیج به حضور هرچه پررنگتر در جشنواره، آثار "فیلمسازان بسیجی" در بخشی جداگانه به نام "جلوهگاه نور" مورد قضاوت قرار گرفتند تا این فیلمسازان در رقابت با آثار قویتر و حرفهای تر، فرصت دیده شدن را از دست ندهند.
از میزبانی بشار اسد تا نمایش بیممیزی فیلمها
افق اهداف دستاندرکاران جشنواره مقاومت که تنها یک دوره از "بینالمللی" شدنش میگذرد تنها به داخل کشور محدود نمیشود. به گفته دبیر این جشنواره فیلمهای راه یافته به این دوره جز ایران در 8 کشور دیگر از جمله هند، ترکیه، روسیه، قزاقستان، گرجستان، سوریه و غزه و لبنان نیز به نمایش در خواهند آمد. هرچند به گفته آقای خزاعی بیش از 300 فیلم از اروپا، آمریکا، آفریقا و کشورهای منطقه در این جشنواره شرکت کردند، در نهایت تنها 23 مهمان خارجی در آن حضور یافتند که تعداد قابل توجهی از آنها را مقامات رسمی کشورهایِ دوست ایران نظیر سوریه، کوبا، ونزوئلا تشکیل میدادند؛ از جمله وزیر فرهنگ سوریه و مشاور او، مشاور رسانهای سید حسن نصر الله و معاون وزیر رادیو و تلویزیون کوبا.
پیشتر گفته شده بود رئیس جمهور سوریه، بشار اسد و سید حسن نصرالله، رهبر حزبالله لبنان نیز بناست در این جشنواره به عنوان مهمان حاضر شوند اما رئیسجمهور سوریه به فرستادن پیامی اکتفا کرد و به جای دبیرکل حزبالله نیز پسر وی در مراسم اختتامیه حاضر شد. او ضمن دریافت نشان ویژه اهدایی از سوی جشنواره به پدرش، از "لطف و حمایت همیشگی ایران و امام خامنهای" سپاسگزاری کرد.
گذشته از حضور سنگین چهرههای نظامی و سیاسی، جشنواره مقاومت تفاوت دیگری نیز با اسلاف خود داشت. در بخش "ایرانستیزی" از این جشنواره، فیلمهای هالیوودی از جمله "300"، "طبیب" و "لژیون" به نمایش درآمدند که گفته میشود - بر خلاف عرف نمایش فیلمهای خارجی در ایران- در نمایش آنها از ممیزی و حذف خبری نبود. یکی دیگر از فیلمهای نمایش داده شده - که رسانهها به آن لقب "ضدسعودی" دادهاند- فیلم مصریِ "پادشاه شنها" بود که به شکلگیری پادشاهی آلسعود در کشور عربستان میپردازد و سرسلسله آلسعود را فردی خشن و زنباره معرفی میکند. این فیلم درست در گیرودار بهبود روابط بین دولت ایران و حکومت عربستان به نمایش درآمد و بر خلاف معمول، صحنههای خشونتبار و اروتیک موجود در آن نیز حذف نشد.
جشنواره مقاومت را - درکنار رویدادهایی مانند جشنواره فیلم "عمار" و کنفرانسهای "هالیوودیسم" و "افق نو"- میتوان بخشی از پروژه فرهنگی دانست که اصولگرایان برای رونق بخشیدن به بازار "هنر انقلابی" و حذف سینماگران مستقل از مدتها پیش کلید زدهاند، پروژهای که به نظر میرسد پس از روی کار آمدن دولت جدید و روادارتر شدن سیاستهای سازمان سینمایی، با جدیت بیشتری دنبال میشود.
http://www.bbc.co.uk/persian/
کن اوکیف" فعال حقوق بشر و کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا:هالیوود مهمترین ابزار برای تفرقه افکنی میان ملت هاست.
جنگ بی پایان، فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی
کن اوکیف" فعال حقوق بشر و کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا که هم اکنون تبعیت شهروندی آمریکایی خود را به شهروندی ایرلند-فلسطینی تغییر داده است و هم اکنون میهمان جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و کنفرانس افق نو است گفت: همیشه برای کنترل توده های جمعیت از تفرقه افکنی میان آنها استفاده شده است، مردم بطور طبیعی در کنار یکدیگر زندگی و همکاری می کنند و هیچگاه یکدیگر را نمی کشند چراکه همه مردم از مذهب و فلسفه خود پیروی می کنند. ولی در دنیای کنونی افراط گرایان با منابع نامحدود پول خود مردم را به بازی گرفته اند، هالیوود یکی از مهمترین ابزار برای تفرقه افکنی میان مردم است.
وی ادامه داد: بطور مثال فیلم ضد ایرانی"آرگو" که در آن ایرانیان را بد نشان داده اند، همگی می دانیم که این فیلم دروغ است ولی هالیوود با آگاهی این دروغ ها را می سازد و مردم را از یکدیگر جدا می کند. قطعا باید گفت که اسراییلی ها نیز در این زمینه برای رسیدن به اهداف نژاد پرستانه خود از هالیوود استفاده می کنند. این فعال حقوق بشر معتقد است آمریکا تروریستی ترین کشورجهان است. سیاست آمریکا برپایه جنگ است، کسانی که به ادعای خود بر دنیا حکومت می کنند، همیشه باید گمارده هایی داشته باشند و اسراییل برای آمریکا این نقش را بازی می کند.
"کن اوکیف" در خصوص ارتباط گروهکهای تکفیری داعش و رژیم صهیونیستی گفت: مزدوران و گروه های تروریستی دیوانه، به هیچ وجه اسلامی نیستند و هر مسلمانی این را می داند، آنها با برخورداری از حمایت و پول بی نهایت آمریکا که تروریستی ترین کشور جهان است به اقدامات خود ادامه می دهند. وی افزود: سیاست آمریکا بر پایه جنگ است، کسانی که به ادعای خود بر دنیا حکومت می کنند همیشه باید گمارده هایی داشته باشند و اسراییل برای آمریکا این نقش را بازی می کند. آمریکا اسراییل را با پول های خود ایجاد کرد تا مهمترین هدف و تمرکز اسراییل در ایجاد بی عدالتی و جنگ بی پایان صورت بگیرد. جنگ بی پایان همه بدنه تشکیل دهنده اسراییل است.
وی ادامه داد: اسراییل قصد دارد امپراطور بعدی جهان باشد در نتیجه مقامات اسراییلی سعی دارند تا خود را در عراق، سوریه، اردن، لبنان و دیگر کشورها گسترش دهند. رویا و هدف این نژادپرستان صهیونیستی نیز دقیقا این است و من از یهودیان دیگر کشورها و مردم آمریکا می خواهم تا موجودیت اسراییل را رد کنند.
کن اوکیف که در زمان حمله رژیم صهیونیستی به کشتی ماوی مرمره، (ناوگان آزادی غزه) یکی از مسافران این کشتی در راه غزه بود، درباره ماهیت صهیونیستها گفت: نژادپرستان صهیونیستی خود را از همه انسان ها برتر می دانند و فکر می کنند سایر انسان ها از طرف خدا انتخاب نشده اند. آنها مارا پست فرض می کنند و معتقدند نوک انگشت یک اسراییلی از تمام انسان های دیگر با ارزش تر است، این ایده مریض کثیف نژاد پرستانه صهیونیستی است. بله من درباره کسانی صحبت می کنم که سمی، کثیف و خشونت آمیز هستند. این افراد که ما را کمتر از انسان فرض می کنند سلاح های هسته ای دارند و در صورتی که حیات خود را در خطر ببینند حتی کل کره زمین را به نابودی می کشند./1327/د101/ی