۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۲۲۳۹۵۳
حجت‌الاسلام ماندگاری مطرح کرد؛

دعای عرفه حلاوت ذکر خدا و عشق به خالق هستی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری، اعتقاد داشتن به بزرگی خداوند، شناخت حقیقت جهان هستی، طلب آمرزش گناهان و حلاوت ذکر خدا و عشق به خالق هستی را از معارف دعای عرفه برشمرد.
حجت‌الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا امروز بعد از ظهر در مراسم باشکوه دعای عرفه با بیان معارف این دعا اظهار داشت: نخستین درسی که از دعای عرفه می‌توان گرفت درس اعتقاد داشتن به بزرگی خداوند است.

 

 نخستین معرفت دعای عرفه، اعتقاد داشتن به بزرگی خداوند است

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا به ویژگی‌های عظمت و بزرگی خداوند اشاره کرد و گفت: آیت الله مجتبی تهرانی توصیه می‌کردند درباره خداوند معرفت و اعتقاد کسب کنید به خدا اعتماد داشته باشید و با امید داشتن به خدا از غیر خدا قطع امید کنید.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به مجاهدت و فداکاری امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) به عظمت و کبریایی خداوند معتقد بود که علی اصغر شش ماهه‌اش را در راه خدا قربانی کرد و هر کسی ادعای مجاهدت در راه خدا را داشته باشد باید این‌گونه عمل کند.

وی مدیریت جهادی را معامله کردن با خداوند خواند و تأکید کرد: مدیریت جهادی در عرصه‌های مختلف به معنای تلاش سخت و جهاد تا شهادت است که خداوند در قرآن می‌فرماید: «لعلک باخع نفسک» مثل این که خودت را می‌خواهی به کشتن دهی و هیچ چیز جز خدا و ارزش‌های الهی، شایسته این همه تلاش طاقت‌فرسا را ندارد.

 

دومین معرفت دعای عرفه، شناخت حقیقت جهان هستی است

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، دومین معرفت دعای عرفه را شناخت حقیقت جهان هستی دانست و گفت: امام حسین(ع) در دعای عرفه از خداوند درخواست می‌کنند «خدایا عالَم را آنگونه که هست به ما بشناسان» که انسان اگر حقیقت جهان آفرینش را بشناسد دنیا در نظرش بزرگ جلوه نمی‌کند و اخبار آخرت برایش شگفت‌آورتر از عجایب دنیا است.

حجت الاسلام ماندگاری، دنیا را در نظر ائمه اطهار(ع) «مطاع قلیل» خواند و خاطرنشان کرد: حضرت علی فرمودند: «کل شی من الدنیا بیانه اعظم من عیانه و کل شی من الآخره عیانه اعظم من بیانه» تمام آنچیزی که در دنیا وجود دارد تبلیغاتش، اخبارش، بزرگتر و مبالغه‌آمیزتر از واقعیت آن است اما اخبار آخرت هرچقدر هم گفته شود حقیقت آن جهان را نمی‌تواند توصیف کند بلکه دیدنش انسان را بیشتر شگفت‌زده خواهد کرد و مردم خواهند گفت: اخبار آخرت در دنیا به ما گفته شد اما فکر نمی‌کردیم اینگونه باشد.

 

وی در ادامه بحث کوچکی دنیا با بیان خاطره‌ای از امام خمینی(ره) گفت: هنگامی که امام خمینی(ره) حکم ریاست جمهوری شهید رجایی را تنفیذ کردند به وی فرمودند: شما رییس جمهور ایران هستید، ایران با همه وسعتش، قطعه‌ای از خاورمیانه، تکه‌ای از قاره آسیا، نقطه کوچکی از کره زمین و کهکشان‌ها محسوب می‌شود اما در مقابل آفرینش جهان هستی بسیار کوچک است که مراقب باشید شیطان با تزیین و جلوه‌گری دنیا شما را به غرور و خودپسندی دچار نسازد!

 

سومین معرفت دعای عرفه، طلب آمرزش گناهان است

حجت الاسلام ماندگاری، سومین معرفت دعای عرفه را طلب آمرزش گناهان برشمرد و افزود: در دعای عرفه از خداوند متعال، تقاضای عفو و بخشش برای گناهانی داریم که مانع استجابت دعا و معرفت پیدا کردن نسبت به حقایق عالم می‌شود.

وی توجیه کردن گناه را ناپسند دانست و تصریح کرد: برخی افراد برای گناهان توجیه درست می‌کنند گناه در عروسی را یک شب می‌دانند دروغ را مصلحتی و رشوه را شیرینی می‌شمارند؛ همان گناهانی که برکت را از زندگی برخی مردم دور کرده و بلای خشکسالی، گرانی، فساد، عدم امنیت و عدم آرامش را بر جامعه تحمیل کرده است.

وی شرط استجابت دعا را قابلیت و ظرفیت داشتن عنوان کرد و گفت: اگر انسان گناهکار باشد دعایش مستجاب نخواهد شد زیرا ظرفیت و قابلیت استجابت دعا را ایجاد نکرده است مثل این که فردی ازدواج نکند و از خدا تقاضای فرزند داشته باشد.

 

چهارمین معرفت دعای عرفه، حلاوت ذکر خدا و عشق‌ به خالق هستی است

وی به چهارمین معرفت دعای عرفه اشاره کرد و یادآور شد: انسان با خواندن دعای عرفه حلاوت ذکر خدا و عشق‌ به خالق هستی را در مناجات امام حسین(ع) مشاهده می‌کند که حضرت در طول دعا با حالتی معنوی و انقطاع الهی با پروردگار عالم، عشق بازی کرده و سخن گفته است.

 

پایان دعای عرفه، موقع عیدی گرفتن و کسب معرفت الهی است

حجت الاسلام ماندگاری، پایان دعای عرفه را موقع عیدی گرفتن و کسب معرفت الهی دانست و اضافه کرد: انسان بعد از خواندن دعای عرفه و احساس قرب به خداوند، رزق معنوی و مادی را از خداوند طلب می‌کند و با معرفتی که کسب کرده به خدا نزدیکتر می‌شود./908/پ202/ی

ارسال نظرات