۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۲۷۶
هاشمی رفسنجانی:

نظارت بر دستگاه ها را جدی خواهیم گرفت/ احمدی نژاد با صراحت می گفت مجمع تشخیص را قبول ندارم

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که ما فکر می کنیم دستگاه ها باید دلسوز نظام باشند و هزینه های بی خودی بر نظام تحمیل نکنند تصریح کرد: نظارت یک امر جدی است و ما آن را جدی خواهیم گرفت و می خواهیم این کا را به جد انجام دهیم.
هاشمي رفسنجاني تبيين سياستهاي کلي نظام تبيين سياستهاي کلي نظام تبيين سياستهاي کلي نظام سخنراني هاشمي رفسنجاني در همايش تبيين سياستهاي کلي نظام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در همایش تبیین سیاست های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن که در صحن مجلس قدیم در حال برگزاری است، گفت: اولین مسأله این است که چطور شد این نهاد بدیع(مجمع تشخیص مصلحت نظام) بعد از انقلاب در کشور به وجود آمد.

 

وی افزود: وقتی قانون اساسی را آماده می کردیم اسمی از مجمع تشخیص مصلحت وجود نداشت و واقعیت های میدانی ابتدا امام را و سپس ما را به این نتیجه رساند که خلأیی در کشور است.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اداره کشور براساس قوانین اسلامی گفت: در نظام های سیاسی قبلی تا جایی که تاریخ نشان می دهد جایی نمی بینیم که آن نظام ها به این مقید شده باشند که نظام شان را در چارچوب عقاید و قوانین اسلامی اداره کنند و در جاهایی که مسلمین حکومت داشتند بیشتر این بوده که مسلمانان حاکم بودند و این طور نبوده است که اسلام حاکم بوده باشد و از این نظر حاکم بودن اسلام در ایران و حکومت شیعه در ایران بی سابقه است.

 

وی افزود: قانون اساسی را افراد و شخصیت های مهم و تاثیرگذار انقلاب تدوین کردند، در زمان حیات امام(ره) حرفی از تشکیل مجمع نبود و حتی بحثی از ولایت فقیه هم نبود و بحث ولایت فقیه برای اولین بار در مجلس خبرگان که برای تصویب قانون اساسی بحث می کردند مطرح شد و در آنجا نقش ولایت فقیه، وظایف و اختیاراتش مطرح شد.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره علت تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ده سالی که از انقلاب گذشت بن بست های خطرناکی به وجود آمد که امام و مسئولین را به این نتیجه رساند که نیاز به حضور چنین تشکیلاتی است.

 

وی افزود: امام برای اولین بار پیشنهاد تشکیل این مجمع را دادند و ما بیش از امام به این فکر بودیم که این مسئله حل شود زیرا درگیر اجرا بودیم و وقتی امام این پیشنهاد را دادند از آن استقبال کردیم و امام دستور دادند که مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شود به طوری که براساس مصلحت بتواند حتی قانون اساسی و فتواهای شرعی را دور بزند.

 

رییس مجمع تشخیص مصلجت نظام ادامه داد: این یک انقلاب بود که امام با یک بیانیه مبنی بر تشکیل این مجمع این کار را کردند.

 

وی درباره تدوین آیین نامه مجمع گفت: آیین نامه آن را اعضای مجمع تدوین کردند و ما آیین نامه را به چیزهایی محدود کردیم که نه به شورای نگهبان و نه به مجلس لطمه بزند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره سیاست های کلی نظام گفت: تا امام بودند ما چیزی به نام سیاست های کلی نظام به این صورت نداشتیم و در قانون اساسی هم چنین جیزی بیان نشده بود امام چون جهت خاصی برای بخش های خاصی از کشور وجود ندارد مشکلاتی برای کشور به وجود می آورد بنابراین ابلاغ سیاست های کلی نظام احساس می شد.

 

وی با بیان این‌که این سیاست و این مدیریت هیچ سابقه و فرهنگی در سیستم اداری کشور ندارد ادامه داد: خیلی از مدیران ما از این سیاست های کلی نظام اطلاع ندارند و جامعه هم اطلاع چندانی ندارد اما مسئله به اینها تمام نمی شود و ما قطعا باید یک راه عملیاتی داشته باشیم.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره روند نظارت در قانون اساسی گفت: سیاست های کلی نظام با مشورت مجمع تشخیص مصلحت تدوین و به رهبری ارائه و سپس ابلاغ می شود و بعد در جایی دیگر از قانون اساسی آمده است نظارت بر عهده رهبر انقلاب است که اگر ایشان خود این کار را می کرند قطعا سرعت بیشتری داشت.

 

وی درباره نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر روند پیگیری سیاست های کلی نظام در مجلس گفت: تخلف از سیاست های کلی در قوانین مجلس زیاد است و حداقل هفتاد، هشتاد مورد دیده می شود و وقت بسیار محدود است که ما باید در مدت کوتاهی به شورای نگهبان اطلاع بدهیم که این ها را لغو کنند و این عملا ممکن نیست و ما تنها می توانیم تعداد کمی را بررسی کنیم.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل این مجمع را به عنوان داوری برای حل اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان در دنیا بی سابقه دانست و افزود: این راه حل در هیج جای دنیا تجربه عملی ندارد و برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

 

وی درباره ضرورت همکاری قوه قضاییه، قوه مجریه و سایر نهادها و دستگاه های اجرایی کشور گفت: اگر دولتی تمایلی به این نداشته باشد که اجرایی شدن سیاست های کلی نظام را اجرا کند این های به بخش های اجرایی نمی رسد.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در دوره احمدی نژاد این طور بود و وی خیلی صریح می گفت من اصلا مجمع را قبول ندارم.

 

وی افزود: برنامه چهارم توسعه براساس سند چشم انداز نوشته شده بود ولی چون احمدی نژاد اصلا مبنای آن را قبول نداشت فقط 23 درصد برنامه ها اجرا شده بود که اگر دولت، پلیس، زندان و جریمه ای هم نبود خود به خود و به طور طبیعی این مقدار انجام می شد و من فکر می کنم حتی اراده منفی وجود داشت که کار به اینجا برسد.

 

وی درباره نحوه ارزیابی و نظارت بر روند اجرای سیاست های کلی نظام بیان کرد: ما از دستگاه ها گزارش می خواهیم که اگر درست بود می پذیریم و اگر اشکال داشت آن را بر می گردانیم تا اصلاح کنند که اگر اصلاح شد مقصود حاصل شده است و اگر نشد آن را خدمت رهبری ارائه می دهیم تا خودشان تشخیص دهند که با آن دستگاه چه کنند.

 

آیت الله هاشمی درباره نوع نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: هیچ کیفر فردی در نظارت مجمع نیست و تنها چیزی که هست این است که کار ما پیشگیری است و ما در مجازات و عزل و نصب ها نظارت را اعمال نمی کنیم و آیین نامه نیز به ما چنین تکلیف نکرده است.

 

وی افزود: ما در مجلس هم کیفر نداریم و تنها جلوی تصویب قانونی که مغایر با سیاست های کلی نظام است می گیریم.

 

عضو مجلس خبرگارن رهبری مسئله بعدی را انبوه قوانینی دانست که در دولت تصویب می شود و ابراز داشت: این قوانین برای تایید به مجمع می آید که ما فرصت آن را نداریم تا همه قوانین را بررسی کنیم.

 

وی درباره جایگاه مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مصوبات مجمع چون مصوبه رهبری است مانند قانون اساسی و احکام شرع، حکم شرعی است و وقتی ما قانون را لغو می کنیم می گوییم این حکم شرع است.

 

وی با بیان این‌که ما فکر می کنیم دستگاه ها باید دلسوز نظام باشند و هزینه های بی خودی بر نظام تحمیل نکنند تصریح کرد: نظارت یک امر جدی است و ما آن را جدی خواهیم گرفت و می خواهیم این کا را به جد انجام دهیم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره نگاه حجت الاسلام روحانی به سیاست های کلی نظام و نظارت مجمع بر روند اجرایی شدن آن گفت: دکتر روحانی به این مسئله عقیده دارد و از اولین افرادی است که از همان ابتدا وارد مجمع شد و همچنان نیز عضو آن است.

 

وی در پایان با اشاره به حضور مسؤولان و سران قوا در مجمع تشخیص مصلحت خاطرنشان کرد: در آنجا مسائل را بررسی می کنیم و در عین حال ملاحظاتی نیز داریم و در اجرا نیز دچار مشکلاتی هستیم؛ اما امیدواریم این راهی که آغاز شده است ادامه پیدا کند چون به نفع همه است./805/پ202/ج

ارسال نظرات