۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۲۲۴۷۸۱

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ آغاز برنامه‌های دهه ولایت علوی، اکمال دین نبوی از امروز در امامزادگان کشور، آیین رونمایی واهدای لوح ثبت جهانی مراسم قالیشویان و وقف هزار سهم از کارخانه کویر تایر بیرجند برای کمک به مستمندان و نیازمندان از خبرهای این هفته سازمان اوقاف و امور خیریه است.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی با اشاره به اینکه جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی برای چهارمین سال متوالی برگزار می شود،تصریح کرد: این جشن با هدف؛ ترویج و نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه، تبیین جایگاه امامت و ولایت، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان مرتبط با غدیر و امام علی(ع) و ... برگزار می شود.

برنامه های دهه ولایت علوی، اکمال دین نبوی از امروز در امامزادگان کشور آغاز می شود

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: برنامه های دهه ولایت و امامت در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور براساس نام گذاری صورت گرفته در سازمان اوقاف، از امروز شنبه 12 مهرماه همزمان با روز عرفه و قرائت دعای عرفه آغاز و تا عید غدیرخم ادامه خواهد داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: تجلیل از سادات، تکریم از خادمان امامزادگان، قرائت میثاق نامه غدیر که یک متن واحد به منظور تجدید میثاق با ولایت است و... از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این جشن بزرگ و سراسری است.

آیین رونمایی واهدای لوح ثبت جهانی مراسم قالیشویان با حضور دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور بر گزار شد

آیین رونمایی واهدای لوح ثبت جهانی مراسم قالیشویان با حضور دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی،دکتر زرگر پور استاندار اصفهان وجمعی از مسئولان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد .

در اواخر سده اول هجری شیعیان کاشان و فین که به چهل حصاران معروف بوده نامه ای به امام محمد باقر(ع) می نویسند: مبنی بر اینکه آن حضرت یکی از فرزندانش را برای تبلیغ و ارشاد و نیز پیشوایی مردم به این منطقه بفرستد.

امام باقر(ع) فرزندش سلطانعلی را روانه این منطقه می کند و دو، سه سالی در کاشان، فین، باریکرسف و خاوه به تبلیغ و ارشاد اهالی این مناطق می پردازد که می گویند در فصل تابستان اغلب در خاوه و باریکرسف به سر می برده است تا این که به دست زرینه کفش حاکم وقت به شهادت می رسد و اهالی فین و خاوه که به دلیل بی اطلاعی موفق به یاری پیشوای شان نمی شوند، کار از کار گذشته به میدان معرکه می رسند جسد وی را در دامنه کوه و مکانی به نام مشهد اردهال به خاک می سپارند.

عباس تراب زاده کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان می‌گوید: از آن زمان که چند صد سال می گذرد، در دومین جمعه مهرماه از کاشان و سایر آبادی های تابعه آران بیدگل، قم، نراق، محلات، اصفهان، گلپایگان، دلیجان و ... هزاران نفر اغلب با خانواده و گروهی خودشان را به این منطقه می رسانند. در این میان فینی ها از یکی دو هفته قبل خود را آماده شرکت در این مراسم می کنند و پاره‌ای یکی دو روز جلوتر به اردهال می روند تا جا و مکان اسکان خود را مشخص کنند.

 یکی از آداب قدیمی که امروزه اثری از آن نیست مطلع ساختن مردم از زمان دقیق جمعه قالی شویان یا اصطلاحاً جمعه قالی است. چون زمان برگزاری مراسم بین هفته دوم و سوم(نزدیک ترین هفته به 17 مهرماه) متغیر است در گذشته یک هفته قبل از زمان دقیق برگزاری مراسم، موسوم به هفته‌ی جار، ریش سفیدان و مطلعان در معابر عمومی، گذرها، مساجد و حسینیه ها زمان دقیق آن را اعلام می‌کنند.

این کارشناس در ادامه افزود: انجام مراسم بدین ترتیب است که از اوایل صبح هزاران نفر از فینی های متعصب چوب به دست که گفته می شود در گذشته به جای چوب، شمشیر، قمه و نیزه به نشانه رزمجویی و جنگ با قاتلان به دست می گرفته اند. در کنار جوی آبی که در صحن بقعه شاهزاده حسین جاری است جمع می شوند و منتظر می مانند تا مراسم آغاز شود. با شروع مراسم فینی ها" یا حسین گویان" و با شور و هیجان با پایین و بالابردن چوب های‌شان برای گرفتن قالی به سمت مرقد سلطانعلی به راه می افتند. معمولاً قبل از این که قالی را از خادمین امامزاده تحویل بگیرند در صحن صفا و صحن های جانبی مراسم نوحه خوانی و سینه زنی برگزار می شود و سپس چوب به دستان که انبوه جمعیت غیرفینی آن ها را احاطه و همراهی می کنند قالی لوله شده به نشانه‌ی جسد امامزاده که در فرش پیچیده شده از خادمان صحن و حرم تحویل می گیرند با ذکر" یا حسین" یا حسین" و هیاهوی زیاد قالی را بر دوش نهاده از صحن صفا خارج می‌شوند. در این میان جمعیت انبوه آبادی های دیگر که حق نزدیک شدن به قالی را ندارند و تنها می توانند با نوحه خوانی و عزاداری آن‌ها را حمایت کنند و همچنین دسته‌ی عزادار خاوه ای ها با علم و کتل قالی شویان را همراهی می کنند. گروهی جلوتر خود را به چشمه می رسانند و جمعیت را از لب چشمه کنار زده فضا را آماده‌ی ورود قالی می کنند.

قالی را به کنار چشمه می آورند و با چوب دستی خود آب چشمه را به قالی می پاشند و گوشه ای از آن را خیس می کنند. سپس به همان ترتیب قالی را بر دوش گرفته به سمت مرقد سلطانعلی باز می گردند و از صحن سرداری وارد حرم می شوند.

 تراب زاده گفت: از اینجا به بعد خاوه ای ها دخالت دارند. اما اوج شور و هیجان مراسم لحظه‌ی تحویل قالی به خاوه ای ها است که چون فینی ها دوست ندارند که قالی را تحویل دهند بر سر و سینه‌ی خود می زنند تا این که مراسم پایان می یابد.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان در ادامه از ثبت این آیین سخن می گوید: پیشنهاد ثبت آیین قالی شویان را درسال 1388 به همراه 3 پرونده دیگر فنون شعر بافی، زیلو بافی و فنون گلاب گیری شهرستان کاشان به پژوهشکده مردم شناسی سازمان ارسال شد که در سال 1389 هر چهار پرونده در فهرست میراث معنوی ثبت شدند. پس از ثبت ملی، پیشنهاد ثبت جهانی این اثر به پژوهشکده مردم شناسی و پژوهشگاه سازمان داده شد. پژوهشگاه پس از بررسی معیارهای ثبت جهانی پرونده، ثبت جهانی آیین را در اولویت و در دستور کار خود قرار داد که چون ثبت ملی آیین را بنده انجام دادم، پژوهشکده پرونده ثبت جهانی آن را هم به من واگذار کرد تا اینکه پس از مطالعات و تألیف فرمت ثبت، همراه با مدارک دیگر در سال 1389 به دفتر یونسکو ارسال شد.

اما بدیهی است که پرونده سازی ثبت میراث معنوی یونسکو، اقدامات و تشریفات خاص خود را می طلبد. مهمترین بخش پرونده تدوین و تألیف مطالب جمع آوری شده است که بایستی مطابق فرمت استاندارد جهانی جمع بندی و تنظیم شود. پرونده ای که در سال 1389 به دفتر یونسکو ارسال شد به دلیل اینکه فرمت های ثبت تغییر یافته بود و بایستی بر اساس فرمت جدید تدوین و تنظیم شود و همچنین مدارک و اسناد ارسال شده کامل نبود به پژوهشگاه سازمان، عودت داده شد.

تراب زاده تاکید کرد: پژوهشگاه با توجه به اهمیت موضوع مجدد ثبت این آیین را در اولویت و بازنگری کلی پرونده را در دستور کار قرار داد که طی جلسات متعدد با دکتر پرمون رئیس میراث ناملموس دفتر مرکزی میراث معنوی آسیای مرکزی و غربی راهکارهای لازم را برای بازنگری پرونده به کار گرفته شد. علاوه بر تکمیل فرمت جدید ثبت مدارک و مستندات مهم دیگر پرونده فیلم و عکس بود که چون فیلم قبلی مبین جزئیات و ویژگی های خاص آیین نبود، مستند دیگری توسط امیر مقامی هنرمند ارزنده رشته عکاسی و مستند سازی تهیه و ساخته شد. مدارک دیگر رضایت نامه های حقیقی و حقوقی بود. چون رضایت آگاهانه مردم و دست اندرکاران مراسم از معیارهای ثبت است و ارسال این مدارک به جهانی شدن آیین کمک زیادی کرد، ازجمله رضایت نامه اهالی فین و خاوه بود که در قالب یک طومار به طول سه متر پیوست پرونده شد.

رضایت نامه معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان و روسای برخی از ادارات که به طریقی در برگزاری آیین و یا ارائه خدمات و تسهیلات در روز جمعه قالی اثر گذارند از جمله اداره میراث فرهنگی، اداره ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه، شورای اسلامی شهر کاشان، شهرداری کاشان، بخشداری ها، غیاث آباد، نشلج، حوزه هنری ستاد برگزاری مراسم سنتی قالی شویان فین و خاوه مدارک دیگری بود که پیوست پرونده شد.

بازنگری و جمع آوری مدارک و نیز تدوین و تألیف و ترجمه و ویرایش پرونده تا اواخر خرداد ماه سال 91 به طول انجامید تا اینکه در تیر ماه به دفتر یونسکو ارسال و در شهریور ماه پذیرش پرونده از سوی دفتر یونسکو اعلام و در آذر ماه سال 91 در فهرست آثار ناملموس سازمان یونسکو به ثبت رسید. شرایط اقلیمی و محیط طبیعی بر آثار هر منطقه تأثیر گذار است، آثار شهرستان کاشان تحت شرایط اقلیمی حاکم بر آن، طوری شکل گرفته است که بتواند با خشونت اقلیمی مقابله کند و از طرفی کاشان شهری مذهبی و دینی است که بر آن تأثیر گذار بوده و در رابطه با میراث معنوی هم همین طور است. آیین و مراسم مذهبی در کاشان نسبت به آیین های دیگر بیشتر و پویا تر است. نشانه ها و نمادهای عزاداری که در کاشان در جریان برگزاری مراسم نقش دارند در کمتر جایی دیده شده و نشانه های بومی کاشان هستند.

این کارشناس در پایان افزود: همچنین هر ساله خانه کعبه با عطر و گلاب قمصر کاشان غبار روبی و عطر آگین می شود و با توجه به اینکه مناسک حج تمتع و عمره بزرگ ترین گردهمایی مذهبی مسلمانان ملت های مختلف و اقوام گوناگون جهان است، آیین غبار روبی و شست و شوی این مکان مقدس با گلاب کاشان یکی از شاخصه های مهم ثبت فنون گلاب گیری در فهرست میراث معنوی یونسکو است.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال نیز گفت: اصل شهادت امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری است و مردم و اهالی فین کاشان که دعوت کنندگان آن حضرت به این خطه بودند و از حامیان آن به شمار می رفتند دومین جمعه مهر ماه را به عنوان مراسم قالیشویان انتخاب کردند.

محمد احترامی افزود: اهالی فین با جنگی که با لشگریان کفر کردند، قالی سجاده‌ی حضرت را دور جنازه ایشان پیچیدند و آن را به دوش گرفته، " حسین حسین گویان " در کنار نهر باریکرسف قرار دادند. بدین صورت که عده ای از اهالی فین با سلاح هایی که در دست داشتند، با کفار مشغول نبرد شدند و عده ای نیز به منظور حفظ جنازه به دور خود می چرخیدند و دشمنان را از اطراف جنازه پراکنده می کردند تا یاران دیگر آنها بتوانند قالی غرق به خون را در آب نهر شستشو دهند.

احترامی تاکید کرد: از آن سال به بعد در دومین جمعه مهر ماه، اهالی فین به یاد حوادث و رویدادهای مربوط یه شهادت و جنگ و گریزهای مربوط به نحوه‌ی خاکسپاری جنازه آن حضرت، چوب دستی های خود را " حسین حسین گویان " در هوا تکان می دهند و قالیچه را در نهر آبی که از داخل صحن امامزاده حسین(ع) از فرزندان امام زین العابدین(ع) می گذرد و به نهر امامزاده حسین(ع) معروف می باشد، شستشو می دهند.

وی، از ویژگی‌های مراسم امسال را آغاز آن ساعت 8 صبح و پایان آن قبل از نماز جمعه 11 مهرماه سال جاری ذکر کرد و افزود: برنامه‌ریزی مراسم امسال به گونه‌ای صورت گرفته تا قبل از اذان ظهر به پایان برسد تا هزاران زائران بتوانند از فیض نماز جمعه بهره‌مند شوند و این مراسم از شب نهم مهر ماه که مصادف با شهادت امام محمد باقر(ع)، شب دهم مهر ماه شام شهادت و شب مراسم قالیشویان و شب 11 مهر ماه و سومین شب مراسم عزاداری که مصادف با شهادت مسلم بن عقیل و شب عرفه است با ویژگی خاصی برگزار می شود.

و جمعه نشلجی ها هرساله در سومین جمعه مهر ماه، مردم متدین و ولایتی روستای نشلج به یاد هفتمین روز شهادت حضرت، مراسم سوگواری و تعزیه خوانی برگزار می کنند که در این مراسم دهها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی شرکت می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری: اعتماد مردم به متولیان موقوفات موجب گسترش سنت حسنه وقف می شود

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: افراد مورد اعتمادی متولی موقوفات کشور هستند و مردم نیز باید به آن‌ها اعتماد کرده تا بیش از پیش نیازمندان جامعه از این سنت حسنه الهی و معنوی بهره‌مند شوند.

حجت ‌الاسلام هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر چند با دور شدن از صدر اسلام و روی کار آمدن غاصبان حکومت اسلامی، ضربات جبران ناپذیری بر ارزش‌های مکتبی وارد شد، اما در عین حال، سنت وقف گسترش یافت، اظهارداشت: امروزه وقف به معنای داشتن سرمایه مازاد بر نیاز خود و خانواده است که برای رضای خدا، وقف عام یا خاص می شود، اما واقعیت وقف چیز دیگری است که حتی با کمترین هزینه هم می‌توانیم وقفی را به ثبت برسانیم.

وی ادامه داد:‌‌ همان گونه که مساجد و تکایا و هیئت‌های عزاداری مردمی اداره می‌شوند، هر کس به هراندازه می‌تواند در موقوفات سهیم باشد و می‌توانیم مراکز علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی را با مسأله وقف توان مند‌تر کنیم.

حجت الاسلام هاشم‌زاده هریسی با اشاره به جایگاه و اهمیت وقف در دین اسلام تصریح کرد: مسأله وقف در اسلام یکی از موضوعاتی است که از جنبه‌های گوناگون همچون اخلاقی، معنوی، دینی، اجتماعی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اقدام به ثبت موقوفات در گذشته بین مردم رواج بسیاری داشت و آنان که تمکن مالی بیشتر و امکانات بهتر داشتند، وارد عرصه وقف شده بودند که تاکنون نیز آثار آن باقی است اما متأسفانه در عصر حاضر این سنت حسنه کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه یکی از ثمرات ترویج فرهنگ وقف، بهره‌مندی نیازمندان از این ثروت‌های معنوی است همچنین مشارکت در امور خیر و برافراشتن پرچم عزاداری امام حسین(ع) و رونق بخشیدن به این مجالس نمونه‌های دیگری از توسعه این میراث ماندگار است، گفت: متأسفانه درکنار پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی ماشینی آحاد جامعه کمتر از این گنجینه معنوی یعنی وقف اموال، آگاه هستند و ما نسبت به گذشته شاهد کاهش موقوفات در کشور هستیم که به نظر می‌رسد با فعالیت گسترده و جامع باید فرهنگ وقف در کشور را توسعه دهیم.

حجت الاسلام هاشم‌زاده هریسی با اشاره به اینکه وقف بهترین راهکار برای جلوگیری از ضایع شدن، هرز رفتن و سوء استفاده از اموال انسان است؛ افزود: وقف نوعی حبس مالکیت است یعنی بدون آنکه کسی در این اموال دخل و تصرف کند، آن را در راه خیر صرف می‌کنند. وقف مالی است که برای همیشه به عنوان امانت الهی ثابت می‌ماند تا دیگران از منفعت‌های آن برای امور خیر بهره‌مند شوند.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از ابزار وقف اموال مشکلات اقتصادی، اجتماعی و همچنین کاستی‌های موجود فرهنگی جامعه را مرتفع ساخت؟، گفت: وقف دارای جنبه‌های و جلوه‌های گوناگونی است که به آن پویایی می‌بخشد؛ وقف در حوزه قرآن، علوم مختلف، کمک به نشر علوم اسلامی و معارفی به خصوص در حوزه‌های علمیه قم و... نمونه‌هایی از آن است.

وی ادامه داد: حتی نوع دیگری به نام وقف مطلق وجود دارد که واقف نیت خود را در کلیه امور خیرصرف می‌کند و متولی موقوفات آزاد است تا از این موقوفات برای کارهای خیر و ضروری استفاده کند. به طور کلی وقف یک پدیده تأثیر گذار، معنوی و زیبا ونجات دهنده در اسلام است و متولیان امر باید ضمن ترویج فرهنگ وقف برای تبیین ارزش‌ها و اهمیت آن در بین آحاد جامعه اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام هاشم‌زاده هریسی با اشاره به اینکه جالب است بدانید که وقف منحصر به اسلام نبوده و در بسیاری از جوامع بین المللی به شکل دیگر اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: به عنوان مثال در کشورهای ثروتمند و پیشرفته جهان افرادی که از نظر مالی متمکن هستند بخشی از ثروت خود در راه سازندگی علم و دانش و عمران و آبادی دانشگاه‌ها صرف می‌کنند اما ما مسلمانان که در آیین خود از سنت حسنه وقف برخوردار هستیم باید به طریق اولی برای توسعه و ترویج این اقدام خداپسندانه مشارکت کنیم.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطر نشان کرد: به نظر من اکنون با اهتمام مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه اقدامات خوبی در زمینه توسعه موقوفات به خصوص طی چند سال اخیر صورت گرفته که افراد مورد اعتمادی متولی این امور هستند و مردم نیز باید به آن‌ها اعتماد کرده تا بیش از پیش نیازمندان و جامعه از این سنت حسنه الهی و معنوی بهره‌مند شوند.

سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم در مرحله شهرستانی استان تهران آغاز شد

مرحله شهرستانی سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم مرحله شهرستانی اوقاف استان تهران از امروز، 14 مهرماه آغاز شد و تا 20 مهرماه ادامه خواهد داشت.

مرحله شهرستانی سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم مرحله شهرستانی اوقاف استان تهران از امروز، 14 مهرماه تا بیستم مهرماه ویژه تمام مقاطع سنی در بخش بانوان و آقایان در رشته های حفظ 10 جزء، 20 جزء،حفظ کل،قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و اذان برگزار می شود.

در بخش بانوان امروز، 14 مهرماه، مسابقات در سالن شیخ کلینی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری و سالن همایش امامزاده عقیل(ع) اسلامشهر با داوری راضیه جمالی، راضیه احمدی، معصومه نظری، منصوره سرمدی، نجات صحاف و محبوبه کاتب در حال برگزاری است.

سه‌شنبه، 15 مهرماه مسابقات در امامزاده زید(ع) با داوری راضیه احمدی، اعظم الوندی، حوریه عقبایی و در امامزاده سید فتح‌الله(ع) ورامین با داوری حنان عمیدی، ایمان صحاف و اعظم الماسی برپا می‌شود.

همچنین در روز چهارشنبه، 16 مهرماه در امامزاده معصوم(ع) تهران با داوری الهام منگلی، نجات صحاف، اعظم الماسی و در مجتمع فرهنگی کوثر دماوند با داوری منصوره سرمدی، فهیمه ایزدی، معصومه نظری برگزار می‌شود.

پنج‌شنبه، 17 مهرماه مسابقات در امامزادگان سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون(س) با داوری زهرا صریحی‌نژاد، اعظم الوندی، محبوبه کاتب و در سالن اداره تبلیغات اسلامی پاکدشت با داوری منصوره شهریاری، سکینه جعفرزاده و زهره مسجدی تشکیل می‌شود.

روز جمعه، 18 مهرماه، در دو مکان امامزاده اسماعیل(ع) با داوری غصون مسلمی، ایمان صحاف، فرشته مسجدی، زهرا صریحی‌نژاد، سمیه حاجعلی و در امامزاده پنج تن(ع) لویزان مرجان نیاورانی، زهرا صریحی‌نژاد و سمیه حاجعلی به داوری این دوره از مسابقات می‌پردازند.

همچنین شنبه، 19 مهرماه در امامزاده اسماعیل(ع) شهریار به داوری فاطمه شیرازی، فرشته نافذکلام، افسانه حسینی و در امامزاده ابراهیم(ع) ملارد به داوری غصون مسلمی، زینب آقایی و مرجان نیاورانی برگزار می‌شود.

روز یکشنبه، 20 مهرماه در امامزاده عمادالدین(ع) رباط کریم با داوری نجمه شبانی، راضیه جمالی، فرشته مسجدی و در امامزاده صالح(ع) تجریش زینب آقایی، مریم وفادار و زهرا آگاهی داوری این دوره از مسابقات را برعهده دارد.

در بخش آقایان نیز امروز، 14 مهرماه در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) با داوری رحیم خاکی، علی فربین، حسین رستمی، مهدی عباسی و در دارالقرآن امامزاده عقیل(ع) با داوری علی‌‌اکبر حنیفی، محمد ابوالقاسمی و حاتم رجبی برگزار می‌شود. روز سه‌شنبه، 15 مهرماه نیز در امامزاده زید(ع) با داوری علی‌اکبر حنیفی، بهروز یاریگل و معتز آقایی و در امامزاده سید فتح الله(ع) وارمین با داوری داوود جعفری، محمد ابوالقاسمی و حاتم رجبی برپا می‌شود.

همچنین چهارشنبه، 16مهرماه در امامزاده حسن(ع) با داوری حسین رستمی، علی فربین و بهروز یاریگل و در امامزاده شمس‌الدین محمد(ع) دماوند داوود جعفری، سیدعباس انجام و حاتم رجبی به داوری می‌پردازند. پنج‌شنبه، 17مهرماه نیز در امامزاده سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون(س) با داوری حسین رستمی، علی‌اکبر حنیفی، سیدمهدی سیف، میرموسایی و در سالن اجتماعات اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت با داوری داوود جعفری، محمد ابوالقاسمی و حاتم رجبی برگزار می‌شود و جمعه، 18 مهرماه در امامزاده سید ناصرالدین(ع) تهران با داوری علی‌اکبر حنیفی، بهروز یاریگل و مهدی عباسی و در امامزاده پنج تن(ع) لویزان با داوری داوود جعفری، علی فربین، سیدمهدی سیف و میرموسایی برپا می‌شود.

همچنین شنبه، 19 مهرماه در امامزاده اسماعیل(ع) شهریار، علی‌اکبر حنیفی، داود جعفری و حاتم رجبی و در امامزاده ابراهیم(ع) ملارد، علی فربین، حسین رستمی و مهدی عباسی به داوری می‌پردازند. یکشنبه، 20 مهرماه نیز در امامزاده حسن(ع) نسیم‌شهر با داوری داوود جعفری، محمد ابوالقاسمی و حاتم رجبی و در امامزاده صالح(ع) با داوری علی فربین، علی‌اکبر حنیفی، بهروز یاریگل و مهدی عباسی برگزارمی‌شود.

یادآور می‌‌شود، نفرات برگزیده مسابقات قرآن کریم که طی این هفته از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در سطح شهرستان‌های این استان برگزار می‌شود به مرحله استانی راه‌ خواهند یافت

هزار سهم از کارخانه کویرتایر بیرجند وقف کمک به مستمندان و نیازمندان شد

 رئیس ادار ه اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان از وقف هزار سهم از کارخانه کویرتایر بیرجند با نیت کمک به مستمندان و نیازمندان، درمان بیماران نیازمند و تهیه وسایل تحصیل دانش آموزان و دانشجویان خبر داد.

حجت الاسلام دادخدا خدائی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان با بیان اینکه وقف بستری جهت خدمت به جامعه، فرهنگ، دین و کسانی که درجامعه نیازمند هستند اظهار کرد: ابوالقاسم معصوم زاده، واقف خیراندیش یک هزار سهم از کارخانه کویرتایر را با نیت کمک به مستمندان و نیازمندان، درمان بیماران نیازمند و تهیه وسایل تحصیل دانش آموزان و دانشجویان وقف کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان با اشاره به اینکه ارزش هر سهم، یکهزار و 735 تومان است افزود: شرط وقف این است که متضمن خیر باشد و این خیر هر مصداقی مانند مکانی برای نیازمندان، طالبان علم، مسافران، گرفتاران و غیره باشد.

حجت الاسلام شرفخانی: 1800 وقف جدید طی شش ماهه گذشته در کشور به ثبت رسیده است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تاکنون طی شش ماهه گذشته سال 93، یکهزار و 800 وقف جدید در سراسر کشور به ثبت رسیده و در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور درج شده است

حجت الاسلام احمد شرفخانی با بیان این مطلب افزود: ضرورت دارد که امروز همه دست به دست هم دهیم و با کمک همدیگر وقف را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.

وی با بیان اینکه اگر وقف به جایگاه اصلی خود برگردد، در جامعه عدالت اجتماعی، عدالت فرهنگی، عدالت اقتصادی و حتی عدالت سیاسی تحقق پیدا می کند، تصریح کرد: باید فرهنگ وقف را از سنین کودکی در جامعه نهادینه کنیم و ضرورت دارد که رسانه ها و شبکه هایی که مرتبط با کودکان است، ابزار و هنر خود را در این زمینه بکار گیرند.

حجت الاسلام شرفخانی خواستار کمک مجموعه آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط جهت نهادینه سازی این فرهنگ از سنین کودکی شد و گفت: برای نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه، باید همگرایی بین وظایف سازمانی و وظایف برون سازمانی اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع تبلیغ فرهنگ وقف با استفاده از تدابیر ارزشمند مقام معظم رهبری و همچنین مباحث کارشناسی آماده شده است، تاکید کرد: اگر امروز فرهنگ وقف را تبلیغ می کنیم، بازخورد و ثمره این تبلیغ سنت حسنه وقف، برای خود مردم است.

حجت الاسلام شرفخانی در پایان خاطر نشان کرد: 1800وقف جدید در شش ماه اول سال 93 در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

هزار جلد کتاب وقف کتابخانه حوزه علمیه سید زنجان شد

واقف خیر اندیش زنجانی 18 هزار جلد کتاب به کتابخانه مدرسه علمیه سید زنجان اهدا و وقف این مکان آموزشی و پژوهشی کرد.

سید مرتضی بنی هاشم، واقف خیر اندیش که 18 هزار جلد کتاب را وقف مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان کرد، در خصوص این عمل خود اظهار داشت: در این سال که به نام اقتصاد و فرهنگ است، خواستم تا حرکتی فرهنگی کرده باشم از این رو 18 هزار جلد کتاب را وقف کتابخانه مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان کردم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های کتاب های وقفی به حوزه علمیه سید زنجان گفت: این 18 هزار جلد در برگیرنده بیش از 1000 عنوان کتاب است که تمامی زمینه های علمی اعم از فقه، اصول، تاریخ، ادبیات و مباحث دیگر شامل آن می شود.

این واقف فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: بیش از 100 جلد از این کتاب های وقف شده، نسخه خطی هستند که هر کدام دارای قدمت بیش از 500 سال بوده و حدود 200 جلد نیز چاپ سنگی است که همه آنها را در اختیار حوزه علمیه زنجان قرار دادم.

بنی هاشم در ادامه به نیت خود برای این وقف فرهنگی بزرگ اشاره و تصریح کرد: هدف بنده از وقف این کتاب ها، این بود که صدقه جاریه و باقیات الصالحاتی باشد برای آخرت، همچنین از آنجایی که خود بنده اهل تألیف و پژوهش هستم، خواستم تا این کتاب ها که اکثریت آنها کتب مرجع هستند، در اختیار فرهنگ دوستان قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان این که یکی از اهداف بنده از این وقف استفاده اهالی تحقیق و پژوهش از این کتاب هاست، تأکید کرد: درست است که بنده این کتاب ها را وقف مدرسه علمیه سید زنجان کرده ام، ولی یکی از شروطم برای این وقف، دسترسی اهالی تحقیق و پژوهش اعم از طلاب و دانشجویان به این کتاب هاست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این وقف فرهنگی مورد قبول خداوند قرار گرفته و استفاده ها و بهره های فراوانی از آنها برده شود.

گفتنی است، سید مرتضی بنی هاشم تاکنون 30 جلد کتاب در 14 عنوان تألیف کرده است.

فاز اول طرح توسعه حرم مطهر علی ابن مهزیار اهواز دهه اول محرم به بهره برداری می رسد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان گفت: فاز اول طرح توسعه حرم مطهر علی ابن مهزیار در دو هزار و 800 متر مربع و با صرف اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال دهه اول محرم به بهره برداری می رسد.

حجت الاسلام سید محمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان در نشستی با حضور اعضای هیأت امنای امامزاده علی ابن مهزیار اهوازی(ع) و سیدشکرخدا موسوی از نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: برکات معنوی حرم مطهر علی ابن مهزیار اهوازی(ع) برای مردم خوزستان بخصوص مردم ولایتمدار اهواز پوشیده نیست و مردم مشتاقانه منتظر اجرای کامل طرح توسعه حرم مطهر هستند.

براساس این گزارش، سید شکرخدا موسوی از نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: همه باید به سهم خود برای تکمیل طرح توسعه تلاش کنند چون چنین مرکز معنوی برای مردم خوزستان و اهواز یک نعمت بزرگ است.

وی گفت: چنانچه طرح توسعه حرم مطهر به سرانجام برسد به راحتی می توان 20هزار نفر در مراسم عزاداری، احیا شب های قدر و جشن های میلاد در مرکز شهر اهواز شرکت کنند و به فیض برسند.

آزمون سراسری حفظ موضوعی قرآن جمعه 18 مهرماه برگزار می شود

 دبیر ستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم گفت: آزمون سراسری طرح حفظ موضوعی قرآن ویژه داوطلبان بازمانده از دوره قبل به همراه میان دوره ای حفظ موضوعی نوجوانان، جمعه 18 مهرماه برگزار می شود.

حجت الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی، دبیر ستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم با بیان این مطلب افزود: به دلیل آنکه کتاب حفظ موضوعی با 300 موضوع از مردادماه سال گذشته در کشور توزیع شد، برخی از شرکت کنندگان در این طرح نتوانستند کل کتاب را تا آخر سال تمام کنند و از شرکت در آزمون طرح حفظ اسفندماه سال 92 بازماندند.

وی افزود: لذا تمهیدی اندیشیده شد که در مهرماه امسال یک آزمون میان دوره ای برگزار شود تا کسانی که در سال گذشته موفق به اتمام کتاب حفظ 300 موضوع قرآنی نشده و یا در آزمون اسفندماه نمره قبولی را کسب نکرده اند یک بار دیگر فرصت شرکت در این آزمون را داشته باشند.

موسوی گفت: آموزش کتاب جدید حفظ موضوعی نوجوانان با عنوان «مسافران آسمان» که شامل 120 موضوع اخلاقی و رفتاری است نیز از تیرماه سال جاری آغاز شده است و آزمون میاندوره ای 50 موضوع نخست آن در روز 18 مهرماه همراه با تکرار آزمون حفظ 300 موضوع برگزار می شود.

دبیر ستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: این آزمون، به صورت کتبی و تستی خواهد بود و راس ساعت 9 صبح روز جمعه 18 مهرماه به صورت سراسری در مراکز منتخب هر شهرستان در تمامی استان ها برگزار خواهد شد

واقف بیرجندی مدرسه روستایی خراسان جنوبی را هوشمند کرد

اولین مدرسه هوشمند روستایی استان در خراشاد که توسط یکی واقف خیراندیش هوشمندسازی شده است، با حضور مسئولین استانی افتتاح شد.

یک واقف بیرجندی در اقدامی خداپسندانه دبستان دقیقی خراشاد را مجهز به سیستم هوشمند کرد.

در مراسم افتتاح این مدرسه هوشمند، حجت الاسلام گرایلی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی، موسوی کیا، معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش، معاون پشتیبانی مدیریت آموزش و پرورش بیرجند و رئیس اداره اوقاف بیرجند حضور داشتند.

در این جلسه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت اعمال دقت کافی در پیاده سازی نیات واقفین خیر اندیش گفت: یکی از ماموریتهای مهم و اساسی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اجرای دقیق نیات واقفین بر اساس متن وقفنامه است.

وی اضافه کرد: پرویز رحیمی خراشاد از واقفین نیک اندیش بیرجندی، هزینه هوشمند سازی اولین مدرسه روستایی استان را در زادگاه خود روستای خراشاد متقبل شد که بحمدالله دانش آموزان از امروز از این امکانات استفاده خواهند کرد.

 وی همچنین در جریان توزیع بسته های مهر تحصیلی در این آموزشگاه افزود: این طرح با هدف تامین کمک هزینه تحصیلی برای دانش آموزان برگزار شد که امروز بصورت نمادین تعداد 37 بسته به دانش آموزان این مدرسه از محل اجرای نیت واقفین اهدا شد.

مسجدجامعی: بهره مندی اوقاف از ظرفیت دستگاه های فرهنگی تحسین برانگیز است

عضو شورای شهر تهران گفت: فعالیت مشترک و تعامل سازمان اوقاف و امور خیریه طی سالیان اخیر برای بهره مندی از ظرفیت دستگاه های فرهنگی کشور تحسین برانگیز است.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در گفتگویی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون چهار برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور تهیه و اجرا شده و در حال حاضر نیز در جریان اجرای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم، اظهارداشت: فرآیند تدوین برنامه توسعه در کشور ما با تعیین چارچوبی که در اصطلاح؛ نظام برنامه ریزی می گویند، انجام می گیرد.

وی ادامه داد: این چارچوب باید در ضمن هدفمندی، انسجام و هماهنگی درونی، منطبق با شرایط بومی، شفاف و عملیاتی، مساله محور، مختصر و مردم فهم باشد و با در نظر گرفتن مشارکت عموم مردم، به ارائه راهکارهایی روشن و اجرایی برای تحقق اهداف انعطاف پذیر با قابلیت اجرایی، بپردازد.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه برای دست یابی به اهداف و چشم اندازهای ترسیم شده، نیازمند بهره مندی از تجمیع ظرفیت ها و نهادهای ذی ربط هستیم، تصریح کرد: با توجه به گستردگی فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه های مختلف فرهنگی، لزوم تعامل با سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط را ضروری می سازد.

این عضو شواری شهر تهران با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در فعالیت‌های سال جاری هماهنگ با مدیریت شهری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاهها اقدامات شایسته وارزنده‌ای را آغاز کرده است، افزود: به نظربنده، پشتیبانی وهماهنگی‌ صورت گرفته می‌تواند ثمرات بسیاری را در آینده در حوزه وقف رقم بزند.

وی با بیان اینکه در هرحال سازمان اوقاف و امور خیریه وظایفی در زمینه‌های مختلفی همچون حفظ و احیای موقوفات کشور، نشر و گسترش معارف اسلامی و سنت حسنه وقف، توسعه مبانی فرهنگی و... بر عهده دارد که هر کدام می‌تواند نقطه عطفی برای فعالیت سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کشور باشد، تصریح کرد: ‌همان طور که می‌دانید، وقتی ظرفیت و تجربه چندین نهاد با هم تجمیع می‌شود می‌تواند، نمونه‌های عینی و موفق تری را به منصه ظهور بگذارد، از این رو نیز شاهد تأثیرگذاری بیشتر برای تحقق اهداف و برنامه های سازمان اوقاف و امورخیریه، به خصوص در حوزه ترویج این سنت حسنه در جامعه خواهیم بود.

مسجد جامعی اضافه کرد: افق و نگاه بین اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار مشترک است که از این رو می‌توان به حوزه‌های قرآنی، تربیت حافظان قرآن و هیئت‌های مذهبی و ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد.

رئیس سازمان اوقاف: کنگره ملی بزرگداشت بی بی حکیمه خاتون(س) خواهر امام رضا برگزار می‌شود

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در دیدار با آیت الله علوی گرگانی از برگزاری کنگره بزرگداشت امامزاده حکیمه خاتون(س) با همکاری سایر دستگاه‌ها خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ظهر امروز پنجشنبه 17 مهرماه در دیدار با آیت الله علوی گرگانی، با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از امامزادگانی که در کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه و عنایت ویژه مردم است، امامزاده حکیمه خاتون(س) است.

وی با اشاره به شخصیت بالای امامزاده حکیمه خاتون(س) بیان کرد: بی‌بی حکیمه خاتون(س) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است که بانویی پاکدامن و با ایمان بودند که با برگزاری این کنگره از شخصیت بالای ایشان تجلیل به عمل می‌آوریم.

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: برای برگزاری این کنگره ملی تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است و قرار است تا کنگره‌ای متناسب با شان والای این بانوی بزرگوار برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: برای برگزاری کنگره ملی حکیمه خاتون(س) در سطحی خوب، تمام مدیران دستگاههای اجرایی کهگیلویه و بویر احمد و مردم با صفای این استان یک دل و متحد شده‌اند.

وی با اشاره به هدف از دیدار با مراجع عظام تقلید خاطر نشان کرد: هدف ما از دیدار با مراجع و علما، استفاده از بیانات حکیمانه و پندآموز این بزرگواران است تا بتوانیم با استفاده از آن در کار‌هایمان موفق شویم.

آیت الله علوی گرگانی: حضرت حکیمه خاتون(س) ازجمله شخصیت‌های دارای کرامات است

آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی مانند حکیمه خاتون(س) کرامات فراوانی دارند، گفت: ایشان مورد توجه خداوند بوده و برآسمان ولایت در سراسر کشور سایه افکنده‌اند.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ظهر امروز پنجشنبه 17 مهرماه در دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای کنگره بزرگداشت امامزاده حکیمه خاتون(س) اظهار کرد: مسئله غدیر مخصوص شیعه نیست، در قرآن نیز اثبات شده و این مسئله مربوط به عامه مردم است.

وی اضافه کرد: انبیای دیگر نیز دعوت به سوی خداوند داشته‌اند، ولی دین خدا با معرفی امیرالمومنین علیه السلام به عنوان جانشین، کامل شد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به علت حضور امامزادگان در مناطق مختلف گفت: در خصوص اینکه امامزادگان در مناطق مختلف کشور حضور یافتند، برخی افراد، جنبه جنگ، کشتار و پناهندگی آنها را مطرح کردند.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه مردم به امامزادگان محبت داشتند، بنابراین به مناطق مختلف جذب شدند، عنوان کرد: امامزادگان زیر چتر ولایت و امامت بوده و از اطلاعات جغرافیایی برخوردار بودند، بنابراین شعاع ولایت از طریق آنها روشنایی می‌دهد.

وی گفت: فرزندان امام موسی بن جعفرعلیه السلام با کمال، دانشمند و فهمیده بودند و می‌توانستند به همه سئوالات پاسخ دهند و محترمانه با مردم زندگی می‌کردند که نمونه آنها حضرت معصومه سلام الله علیها و حکیمه خاتون سلام الله علیها است.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شخصیت‌های بزرگی مانند حکیمه خاتون(س) کرامات فراوانی دارند و مورد توجه خداوند بوده و بر آسمان ولایت در سراسر کشور، سایه افکنده‌اند

آیت الله نوری همدانی: وجود بقاع متبرکه فراوان درکشور نشانه ولایت مداری ایرانیان است

یکی از مراجع تقلید گفت: وجود امامزاده‌ها در کشورمان نشان‌دهنده ولایت‌پذیر بودن مردم ایران است زیرا در دورانی که نوادگان اهل بیت(ع) به کشورهای دیگر مهاجرت کردند ایرانیان به خوبی پذیرای آنها بودند.

آیت‌الله حسین نوری ‌همدانی ظهر امروز پنجشنبه 17 مهرماه در دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای کنگره بزرگداشت امامزاده حکیمه خاتون(س) ضمن تبریک فرارسیدن عید غدیرخم اظهارداشت: برخی از زمان‌ها هر چند کوتاه ‌هستند اما از جایگاه و فراگیری والایی برخوردارند، همانند شب غدیر که شبی به اندازه هزار ماه است.

وی اضافه کرد: عید غدیر به تاریخ محدود نمی‌‌شود و بلکه سرنوشت‌ساز انسان تا روز قیامت است به همین علت باید این عید را شناخت و بازیابی کامل کرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه عید غدیر باید از ابعاد مختلف شناسایی و بررسی شود، گفت: عید غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است که نشان می‌دهد، انسان در ابعاد مختلف زندگی نیازمند رهبر است.

وی با اشاره به اینکه اولین فردی که خلق شد امام بوده است، تصریح کرد: آخرین شخصی که این دنیا را ترک خواهد کرد نیز امام خواهد بود و طبق حدیثی از ائمه اطهار(ع) اگر تنها دو نفر در روی زمین باشند، یکی از آن‌ها امام است.

آیت‌الله نوری‌ همدانی ادامه داد: خداوند که لقب جواد و کریم را به خود اختصاص داده قبل از اینکه افراد حاجت‌هایشان را به زبان بیاورند، برای آن‌ها برآورده خواهد کرد ولی این حوائج دسته‌بندی دارند و خداوند در مرحله اول به حاجات اساسی افراد، پاسخ خواهد داد.

وی نیازمندی به رهبر و امام را از مهم‌ترین حاجت‌ها دانست و ابراز کرد: ابن سینا در کتاب‌های خود بیان کرده که خداوند پا را به گونه‌ای خلق کرد که انسان بتواند با آن به نحوه دلخواه خود، راه برود، حال آیا این خداوند که برای راه رفتن انسان‌ها نیز تدابیری اندیشیده‌ است، برای امامت و رهبری انسان‌ها تدبر نکرده است.

آیت‌الله نوری‌ همدانی غدیر را پاسخی برای اصل نبوت خواند و اذعان داشت: پیامبر(ص) برای احیای اسلام مبعوث شد و در 23 سال، 64 جنگ را انجام داد تا بتواند در راه خود به پیروزی برسد که در نهایت نیز توانست اسلام را تثبیت کند.

وی افزود: اگر پیامبر اسلام(ص) جانشینی برای اجرا، حراست و تبیین قوانین اسلام تعیین نمی‌کرد، زحماتش به هدر می‌رفت و این امر حقانیت واقعه غدیر خم را برای همگان اثبات می‌کند.

آیت‌الله نوری‌ همدانی با اشاره به اینکه از ابتدای بعثت حضرت محمد(ص) تاکیدات بسیاری در رابطه با ولایت شده بود، مطرح کرد: چگونه انحراف‌های گمراهانه در جریان غدیر به وجود آمد و علت این امر چه بود؟

وی با بیان اینکه افرادی که در جریان‌سازی واقعه غدیر همکاری کرده‌اند باید پاسخ‌گوی اعمال خود باشند، گفت: امروزه داعش، تکفیری‌ها و سلفی‌ها در مقابل اسلام ناب محمدی و حقیقت غدیر خم قرار دارند و این مقابله، مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده است.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه تاکید کرد: علمای هر امتی باید مدافع جریان غدیر باشند و پیامبر اسلام(ص) همیشه با استفاده از دو دسته برای تحقق اهداف دین در عرصه‌های مختلف حضور داشت، یک دسته افرادی که با قدرت بازوان خود در برابر دشمن ایستادند و یک دسته افرادی که با استفاده از زبان و قلم خود ایستادگی کردند.

وی انقلاب اسلامی را بازیابی واقعه غدیر دانست و یادآور شد: در روزگاری که کفر و استکبار جهانی عالم را فراگرفته بود امامی از میان مردم برای برافراشته کردن پرچم اسلام، اقدام به مقابله با جاهلیت کرد و توانست واقعه غدیر را احیا کند.

آیت‌الله نوری‌ همدانی با اشاره به خطبه‌های غدیر و نگرانی‌های حضرت محمد(ص) برای ولایت پذیری امت ادامه داد: صدور انقلاب به دنیا، به معنای ترویج آموزه‌های غدیر است.

وی متذکر شد: وجود امامزاده‌ها در ایران اسلامی نشان‌دهنده ولایت‌پذیر بودن مردم ایران در تاریخ است زیرا در دورانی که سادات و نوادگان اهل بیت(ع) از عراق به کشورهای دیگر مهاجرت کردند مردم ایران به خوبی پذیرای آنها بودند.

آیت‌الله نوری ‌همدانی با اشاره به اینکه اوقاف وظیفه احیا کردن فرهنگ اسلامی و ترویج فرهنگ ائمه اطهار(ع) را برعهده دارد، گفت: امامزاده‌ها باید مراکز فرهنگی کشور شوند و مسائل فرهنگی در آن‌ها بازگو شود./966/د101/ی

ارسال نظرات