۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۲۵۱۹۴
آیت الله طباطبایی نژاد:

مسجد خاستگاه فعالیت های فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در دیدار با فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گفت: خاستگاه فعالیت های فرهنگی مسجد است.
آيت الله طباطبايي، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان به مناسبت سالروز سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به کانون های فرهنگی هنری در دیدار با اعضای هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان و جمعی از پرسنل و مدیران مسؤول فعال کانون های فرهنگی هنری بر پایه ریزی فعالیت های فرهنگی با محوریت مسجد تأکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی توسط رسول خدا (ص)، مسجد محور همه فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی حقوق و اقتصادی بود.

کانون انقلاب اسلامی ایران مساجد بود

نماینده مجلس خبرگان رهبری تجربه و تاریخ را گواه و سند صحبت خود گرفت و گفت: بازنگری تجارب و نگاهی به تاریخ اسلام نشان می دهد زمانی یک فعالیت فرهنگی به ثمر می رسد که با پشتوانه مساجد صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: جرقه انقلاب اسلامی ایران نیز در مساجد زده شد و برنامه ریزی و هدایت مردم در طول انقلاب هم در مساجد رقم می خورد.

 همسایگان مسجد بر مسجد حق دارند

وی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: از هر طرف تا 40 خانه، همسایه مسجد به حساب می آیند و مسجد باید نه تنها به امور دینی و فرهنگی، بلکه به مشکلات اقتصادی آن ها نیز توجه داشته باشد.

آیت الله طباطبایی افزود: همانطور که مسجد بر گردن همسایگان حق دارد و عمران و آبادانی آن بر عهده همسایگان است، مسجد نیز باید حقوقی را برای همسایگان خود قائل باشد.

عمران مساجد، بسیاری از مشکلات جامعه را مرتفع خواهد کرد

وی اظهار داشت: بنابر این حدیث، ما در شهر اصفهان 700مسجد داریم که آبادانی آنها، آبادانی شهر را به دنبال خواهد داشت.

امام جمعه اصفهان از عدم انسجام فعالیت های فرهنگی در مساجد انتقاد کرد و گفت: عدم انسجام فعالیت ها در مساجد میزان اثر گذاری آن ها را کم می کند.

وی خطاب به مسؤولان دستگاه های فرهنگی گفت: خداوند در قرآن کریم اهل کتاب را به وحدت دعوت می کند و مشترکات آنها را یادآوری می کند، حال عده ای مسلمان شیعه که همه دغدغه نظام و اسلام را دارند نمی توانند با یکدیگر منسجم عمل کنند؟

هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون ها باید اختیارات بیشتری داشته باشد

وی از فعالیت کارگروه هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد تقدیر کرد و گفت: این اقدام خوب است اما کافی نیست، چرا که باید این گروه چنان قدرتی داشته باشند که مصوباتشان در دستگاه ها واجب الاجرا باشد و بتوانند بر عزل و نصب فعالان مسجد نظارت داشته باشند.

وی افزود: این گروه باید بازرس داشته باشند و حتی عملکرد هیأت امنا و امام جماعت را بررسی و در صورت بروز اشتباه متذکر شوند.

آموزش و پروش در تقویت کارکرد مساجد، نقش به سزایی دارد

آیت الله طباطبایی نژاد تلقین کردن به دانش آموزان جهت شرکت در نماز جماعت و ایجاد این فرهنگ در آن ها را از وظایف آموزش و پروش برشمرد و گفت: اینکه مدارسی که به مسجد نزدیک هستند، نمازشان را در مسجد و به جماعت بخوانند خود یک موج تبلیغاتی در شهر به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: این امر هم باعث رونق مساجد می شود و هم خود یک درس عملی دینی برای دانش آموزان است و باعث ایجاد نشاط معنوی در روح آنها می شود./1305/پ202/ج

 

ارسال نظرات