۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۲۵۲۲۴
مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

تفسیرهای نادرست از دین نتیجه دور شدن از ولایت اهل بیت است

خبرگزاری رسا مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با اشاره به این که ولایت، مصداقی کردن دین در جامعه است، گفت: احکام خداوند نیاز به تبیین و تشریح دارد که ولایت آن را معنا می دهد، از این رو تفسیرهای نادرست از دین در نتیجه دور شدن از ولایت اهل بیت(ع) است.
تفسیرهای نادرست از دین نتیجه دور شدن از ولایت اهل بیت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر جلائیان، مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، صبح امروز در همایش «خیر البریه»، که با موضوع تبیین مسأله ولایت و با مشارکت حوزه های علمیه خواهران خراسان، در مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) برگزار شد، گفت: پیرو ولایت و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) نبودن، سبب می شود، کسانی که صرفا ادعای مسلمانی دارند، ثبات عقیده نداشته و در برابر دشمن از مواضع خود کوتاه بیایند.

 

وی به مفاد خطبه غدیر اشاره کرد و گفت: خطبه غدیر با حمد و ثنای الهی آغاز می شود  و در ادامه بر مسائل مهمی همچون ابلاغ ولایت، اعلام رسمی جانشینی و ولایت حضرت علی(ع)، توجه بر مسأله ولایت، اشاره به کارشکنی منافقین، اشاره به اهل بیت پیامبر(ص)، اشاره به حضرت مهدی(عج) و بیعت با حضرت علی(ع) تأکید می شود.  

 

این نویسنده و پژوهشگر دینی به فراز ابتدایی خطبه غدیر اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) در ابتدای خطبه غدیر می فرمایند: «وَأُقِرُّ لَهُ عَلى نَفْسیبِالْعُبُودِیَّةِ، وَأَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، وَأُؤَدّی ما أَوْحى بِهِإلَیَّ، حَذَرا مِنْ أَنْ لا أَفْعَلَ فَتَحِلَّ بی مِنْهُ قارِعَةٌ، براى خداوند بر نفس خود به عنوان بندگى او اقرار مى‏کنم، و شهادت مى‏دهم براى او به پروردگارى، و آنچه به من وحى نموده ادا مى‏نمایم از ترس آنکه مبادا اگر انجام ندهم عذابى از او بر من فرود آید»، نبی اکرم(ص) در این فراز، اقرار به عبودیت کرده و شهادت می دهند که پروردگار ایشان، خداوند متعال است.  

 

این استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: پیامبر اکرم در ادامه خطبه، به ابلاغ رسالت اشاره کرده می فرمایند:« فَأَوْحى إلَیَّ: «بِسْمِ اللّه‏ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، یاأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ـ فی عَلِیٍّ،یَعْنی فِی الْخِلافَةِ لِعَلِیِّ بْنِ أَبیطالِبٍ ـ وَإنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمابَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللّه‏ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ، خداوند به من چنین وحى کرده است: بِسْمِ اللّه‏ِ الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مااُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ...»، «اى پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ـ درباره على، یعنى خلافت على بن ابى‏طالب ـ و اگر انجام ندهى رسالت او را نرسانده‏اى، و خداوند تو را از مردم حفظ مى‏کند.»

 

تفسیرهای نادرست از دین، به سبب دوری از ولایت است

 

این استاد دانشگاه رضوی مشهد ابراز کرد: شما در مکتب قرآن درس می خوانید، یک کلمه قرآن جز ولایت ندارد، این اشتباه است که تنها چند آیه خاص را به عنوان آیات ولایت و عصمت مطرح می کنیم، در صورتی که قرآن جز ولایت، آیه ای ندارد و چینش های آیات بر اساس ولایت پذیری است.

 

جلائیان ابراز کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند«قرآن درباره ما نازل گشته است.» و در حدیث دیگر آمده است که یک سوم قرآن درباره ما و دشمنان ما، یک سوم درباره سنت ها و مثل ها و یک سوم دیگر آن درباره واجبات و احکام بیان شده است.»

 

وی گفت: حلال و حرام الهی را اهل بیت(ع) تعیین می کنند و اگر ما پیرو ولایت نباشیم، نتیجه آن می شود که اکنون شاهد آن هستیم؛ مطرح کردن جهاد نکاح از آن جا نشأت می گیرد که دست در دست اهل بیت نگذاشته ایم و از ولایت جدا شده ایم.

 

چینش های آیات قرآن بر مبنای ولایت است

 

مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: سوره مائده به سوره میثاق نیز مشهود است؛ چرا که آیات ابلاغ، اکمال و ولایت در این سوره مطرح شده است، این سوره، آخرین سوره ای است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، برای تبیین و تفسیر هر سوره، نیاز است که جغرافیای نزول آن سوره را بدانیم.

 

این نویسنده و پژوهشگر دینی افزود: اگر بخواهیم پیام سوره را درک کنیم، باید بدانیم سوره در چه شرایطی نازل شده است تا فضای تک تک آیات روشن شود، سوره مائده آخرین سوره ای است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است و همچنین مصادف بود با آخرین سال های عمر شریف نبی اکرم(ص) است که اصحاب نزدیک ایشان نیز به روشنی این مسأله را درک کرده بودند.  

 

این استادتفسیر حوزه علمیه مشهد ابراز کرد: خداوند در ابتدای این سوره تأکید می کند که به عهدهای خود پایبند باشید؛ از این رو می فرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید به قراردادها وفا کنید.»

 

این استاد دانشگاه رضوی مشهد اظهار کرد: محور سوره مائده بر اساس مفاهیمی همچون عهد، نعمت، میثاق است. خداوند در آیه هفت می فرماید:« وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَمِیثَاقَهُ الَّذِی وَاثَقَکُم بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ، و نعمتى را که خدا بر شما ارزانى داشته و  پیمانى را که شما را به آن متعهد گردانیده به یاد آورید آنگاه که گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم و از خدا پروا دارید که خدا به راز دلها آگاه است.»

 

جلائیان ابراز کرد: امام باقر(ع) در تفسیر آیه « وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَمِیثَاقَهُ الَّذِی وَاثَقَکُم، می فرمایند:«منظور از میثاق، میثاقی است که مردم در حجه الوداع و حجه البلاغ بستند و آن ولایت حضرت علی(ع) است.»

 

وی گفت: آخرین حجی که پیامبر اکرم(ص) به جا آورد و در آن مسأله خلافت و ولایت حضرت(ع) مطرح شد، در زمان پیامبر اکرم(ص) حجه الابلاغ نامیده می شد که بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) نام آن را تغییر دادند و حجه الوداع نامیده شد.

 

بریدن از ولایت، لعن الهی را به دنبال دارد

 

مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این که خداوند در سوره مائده سرنوشت افرادی که به پیمان های خود وفا نکنند، بیان می کند، گفت: خداوند در آیه دوازدهم سوره مائده به عهد و پیمانی که از بنی اسرائیل گرفته است، اشاره می کند و در آیه بعد به سرنوشت آن ها اشاره کرده می فرماید:« فَبِما نَقْضِهِمْ میثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ، پس آنها را به خاطر شکستنشان پیمان خود را لعنت کردیم و دل هایشان را سخت کردیم.»، بنابراین اگر انسان ها به پیمان خود وفا نکنند، خداوند نیز آن را مورد لعن خود قرار می دهد.

 

این نویسنده و پژوهشگر دینی با اشاره به این که، ولایت، رسالت را معنا می بخشد، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید:«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ، اى پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى رسالت او را انجام نداده‏اى.»، از این رو ولایت به رسالت معنا می دهد و طرح و برنامه های رسالت را اجرا می کند.

 

این استاد تفسیر حوزه علمیه مشهد ابراز کرد: کسانی که ادعای مسلمانی می کنند، اما در برابر دشمن کوتاه می آیند، به این دلیل است که پیرو ولایت و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) نیستند، از این رو است که امام خمینی(ره)، بر اسلام با ولایت تأکید می کردند و اسلام بی ولایت را اسلام آمریکایی نامیدند.

 

این استاد دانشگاه رضوی مشهد با اشاره به آیه «یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ، به طوری که سخنان (خدا) را از مواضع خود تحریف و جابه جا می کردند.»، اظهار کرد: خداوند در سوره مائده اشاره می کند که بنی اسرائیل پس از آن که 12 سرپرستی که خداوند انتخاب کرده را رها کردند به تحریف سخنان خداوند پرداختند. مسلمانان نیز بعد از رحلت پیامبر(ص)، معنای ولی را تحریف کردند و آن را به معنای دوست و سرپرست گرفتند.

 

ولایت، مصداقی کردن دین در جامعه است

 

این استاد حوزه علمیه مشهد گفت: احکام خداوند نیاز به تبیین و تشریح دارد که ولایت آن را معنا می دهد، از این رو ولایت، مصداقی کردن دین در جامعه است.

 

جلائیان ابراز کرد: مسلمان حقیقی باید روح حقیقی قرآن در او دمیده شده باشد؛ چرا که اگر روح واقعی را درک نکرده باشد، همچون کسانی می شود که در جنگ صفین با دیدن قرآن هایی که بر نیزه کردند سلاح بر زمین می گذارد و حرف امام خود که می فرماید، من قرآن ناطق هستم را کنار می گذارد.

 

این استادتفسیر حوزه علمیه مشهد ابراز کرد: حضرت یعقوب زمانی به کمال می رسد که بنیامین را از خود جدا کرده و همراه برادران می فرستد؛ چرا که دادن حضرت یوسف(ع) کفایت نمی کند، بلکه باید بنیامین را که جانشین یوسف برای خود قرار داده را نیز قربانی کند، از این رو مادامی که انسان در منیت خود باقی بماند، به مقام قرب الی الله نمی رسد.

 

وی با اشاره به این که بهترین نوع تربیت دینی، تربیت ولایی است گفت: تربیت ولایی، کاملترین، تربیت دینی است و عنصر اصلی آن ولایت است. در تربیت ولایی، قربانی نیاز است و نفس قربانی آن است، از این رو حضرت ابراهیم(ع)، زمانی به مقام امامت رسیدند که نفس خود را قربانی کردند.

 

مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: فرزندان امروز ما چون تربیت ولایی نشده اند، پدر و مادر خود را به عنوان ولی قبول ندارند، از این رو باید آنان را به گونه ای تربیت کنیم که ولایت پذیری در نهاد آن ها شکل بگیرد.

 

این نویسنده و پژوهشگر دینی اظهار کرد: پدر و مادر کانون قدرت هستند، اما متأسفانه در جامعه کنونی، این کانون قدرت کمرنگ شده است که در نتیجه آن ولایت پذیری فرزندان کم تر شده است./1309/پ201/ب4

ارسال نظرات