۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۲۶۳۵۷
استاد حوزه و دانشگاه:

روز مباهله روز جهانی اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مهم ترین پیام مباهله عصمت اهل بیت و قائم بودن دین در کنار نبوت به امامت است، گفت: خداوند در آیه مباهله نبوت را مترادف با امامت قرار می دهد، بنابراین روز مباهله روز جهانی اهل بیت است.
مباهله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حمید خویی، استاد حوزه و دانشگاه، در برنامه تلویزیونی شب آسمانی با بیان این که اسقف اعظم مسیحیان در روز مباهله  منتظر ترکیب همراه پیامبر(ص) بود و به یارانش گفت اگر دیدید که صحابه همراه پیامبر(ص) آمدند وارد مباهله شوید و اگر دیدید با عزایزانش بیرون آمد وارد مباهله نشوید زیرا اگر کوچکترین خطری عزیزان ایشان را تهدید می‌کرد آنها را به همراه نمی آورد.

 

وی افزود: در صبح روز مباهله حضرت محمد (ص) در حالی که دست حسن و حسین(ع) که دو کودک سه تا چهار ساله بیشتر نبودند را در دست داشتند و علی(ع) در کنار و حضرت فاطمه (س) در پشت سر ایشان حرکت می کردند برای مباهله از خانه خارج شدند و توجه به این نکته جالب است که بدانید در زمان رسول الله در مدینه انسان های شاخصی بودند که پیامبر(ص) می توانستند آنها را با خود ببرند و لی رسول الله به دستور خداوند فقط اهل بیت را با خود بردند که این موضوع نشان می دهد انتخاب افراد بر مباهله از جانب خداوند بوده و پیامبر(ص) در این زمینه حق انتخاب نداشتند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که وقتی اسقف نجارا این ترکیب را دید به همراهانش گفت، تن به مباهله ندهید زیرا من در این ترکیب افرادی رامی بینم که اگر از خداوند بخواهند کوه ها جابه جا شوند خداوند این کار را انجام می هد، ادامه داد: هر چند این مباهله انجام نشد ولی آیه مباهله بر پیامبر(ص) نازل شد که سلامت دین وابسته به آیه است زیرا این آیه نشان دهنده عصمت اهل بیت و قائم بودن دین در کنار نبوت به امامت است.

 

خویی ادامه داد: حضور حضرت زهرا(س) در این مراسم که در آن زمان حضور زنان در اجتماع مورد قبول نبود نشان دهنده اوج تعالی اسلام است و به مردم نشان می دهد که نبوت و امامت و افراد حاضر در این ترکیب به یک اندازه در استحکام دین نقش دارند.

 

وی افزود: در آیه که در منابع شیعه و اهل سنت به صورت متواتر آمده خداوند با لفظ انفسنا حضرت علی (ع) را روح پیامبر(ص) مطرح می کند و می فرماید امامت از پیامبری جدا نیست و در این آیه نسبت امامت و نبوت با این لفظ که انفسنا و انفسکنم آمده است و خداوند در آیه  توحید نبوت و امامت را در کنار یکدیگر مطرح می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آیه مباهله نقش مهمی در تایید صداقت و عصمت اهل بیت دارد، گفت: در این آیه بر تایید یک مکتب و اندیشه برای مسلمانان یعنی همان مسأله امامت و ولایت به عنوان مکتب حقیقی و اصلی اشاره شده است.

 

وی با بیان این که مباهله بر استوانه و کانون خانواده انجام شده و این تاکیدی بر اهمیت و جایگاه خانواده است و اعتقاد راسخ رسول الله به خانواده و حقانیت کارشان را نشان می دهد، گفت: خانواده در اسلام بسیار اهمیت دارد و در یک چارچوب خاص تعریف می شود و هر دختر و پسری که در کنار یکدیگر قرار گیرد خانواده نامیده نمی شود بلکه خانواده باید بر محور ازدواج زن و مرد و نقش پدر و مادری و فرزندان شکل گیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه همراه بودن خانواده را از دلایل حقانیت رسول الله است در روز مباهله عنوان کرد، افزود: انتخاب افراد بدون توجه به شرایط سنی برای مباهله این موضوع  را نشان می دهد در امامت شرایط سنی مطرح نیست.

 

خویی با بیان این که اسلام حساست ویژه ای نسبت به خانواده نشان می دهد، گفت:  دعوت به ازدواج در اسلام دعوت به خانواده است.

 

وی با بیان این که خانواده در اسلام کارخانه تولید انسان است، ادامه داد: اگر این بستر سالم باشد انسان و محصولات سالمی تربیت می کند در حالی که اگر این بستر مریض باشد نخواهد توانست انسان های سالمی که امروزه کلید توسعه پایدار هستند تولید کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که متأسفانه امرزوه خانواده در انجام رسالت خود ناقص و نارس شده است، گفت: باید به مسأله استحکام خانواده به طور بنیادین پرداخته شود زیرا قوام ملت به خانواده ها است و ملت از جمع چند خانواده تشکیل می شود.

 

وی یادآور شد: در زبان فارسی برای زندگی زناشویی  کلمه همسر را به کار می بریم که همسر یعنی دو سر و دو فکر با یکدیگر به هم اندیشی می پردازند تا مشکلات را حل کنند و باید بگوییم نگاه دین به خانواده چنین نگاهی است و خانواده را محلی برای آرامش عنوان می کند./968/پ202/ی 

ارسال نظرات