۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۲۷۲۱۳
همزمان با ماه محرم؛

سوگواره بصیرت عاشورایی در 50 بقعه خراسان شمالی اجرا می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با ماه محرم سوگواره بصیرت عاشورایی در 50 امامزاده و بقعه متبرک شاخص شهرستان های مختلف این استان اجرا می شود.
عاشورا بعثتي دوباره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی صبح پنج شنبه در نشست هماهنگی برنامه های ماه محرم این اداره کل، اظهار کرد: همزمان با ماه محرم مراسم های سوگواری و عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) در 50 امامزاده و بقعه متبرک شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی با بیان این که برنامه های سوگواری ماه محرم در امامزاده های این استان در قالب طرح بصیرت عاشورایی اجرا می شوند، اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح سراسری لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرک به قطب های فرهنگی، جهت دهی به مراسم های عزاداری و اجرای صحیح نیات موقوفات مرتبط با روضه سیدالشهدا(ع)، تقویت باورهای دینی و تبیین قیام عاشورا در بین عموم مردم و گسترش و تعمیق بصیرت در جامعه است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به تشکیل ستاد استانی طرح بصیرت عاشورایی  با عنوان «قرارگاه سیدالشهدا» در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: در این طرح برنامه هایی نظیر برگزاری نشست های بصیرت عاشورایی با حضور روحانیان و اساتید حوزه علمیه، مداحی، سخنرانی، اقامه نماز جماعت، برپایی خیمه‌های معرفت و ایستگاه‌های کودک نوجوان، پاسخگویی به سؤالات شرعی و ... پیش بینی شده است.

 

وی افزود: به منظور برگزاری هر چه بهتر طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در امامزاده ها و بقاع متبرک استان خراسان شمالی 60 روحانی مبلغ به عنوان سفیران هدایت از حوزه علمیه قم به امامزاده های این استان هجرت می کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی در مورد امامزاده های میزبان طرح سوگواره بصیرت عاشورایی اظهار داشت: حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر ارشد امام رضا(ع)، امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان از نوادگان حضرت امام جعفرصادق(ع)، امامزاده محمد(ع) دلاور آشخانه، امامزاده سیدجعفر(ع) اسفراین، امامزاده سیدجعفر(ع) سیاهدشت فاروج، امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست شهرستان جاجرم و ... برخی از امامزادگان شاخص میزبان عزاداران حسینی در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی هستند.

 

وی با اشاره به وجود 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده در استان خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: افزون بر 50 امامزاده شاخص این استان که در ماه محرم میزبان برگزاری طرح سوگواره بصیرت عاشورایی هستند؛ مردم دین مدار خراسان شمالی در سایر امامزاده ها نیز حضور یافته و برنامه های عزاداری امام حسین(ع) را برگزار می کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی همچنین از برگزاری ویژه برنامه «تجمع بزرگ لبیک یا حسین(ع)» همزمان با سراسر کشور در خراسان شمالی خبر داد و گفت: در این برنامه هیأت های مذهبی استان به همراه سوگوران حسینی در روز دوم ماه محرم همزمان با سالروز ورود کاروان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) تجمع می کنند.

 

وی با بیان این که ویژه برنامه مزبور پنجم آبان ماه از ساعت 15 و 30 دقیقه آغاز می شود، از مردم و عزاداران برای حضور در این مراسم دعوت کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در پایان احیا و زنده نگاه داشتن نهضت عاشورا و فرهنگ حسینی را موجب تداوم مکتب انقلاب و قیام در برابر طاغوت دانست و افزود: توجه به فرهنگ حسینی سبب تقویت روح ایثار و حماسه در جامعه می شود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات