۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۳۰۰۳۰
حجت الاسلام دانشمند:

قطعه قطعه ام کنند نمی توانند مرا در مقابل نظام و ولایت قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دانشمند با بیان این که پس از فتنه88 بارها او را ضد ولایت فقیه خوانده اند، گفت: من سرباز همیشگی ولایت بوده و خواهم بود؛ اگر قطعه قطعه ام کنند نمی توانند مرا در برابر نظام قراردهند، چرا عده ای اصرار دارند بگویند دانشمند ضد ولایت فقیه است.
حجت الاسلام دانشمند حجت الاسلام دانشمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی دانشمند بعد از ظهر امروز در پنجمین روز مراسم مجمع عاشقان حضرت محسن(ع)که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، در ادامه بحث سبک زندگی حسینی اظهار داشت: گاهی برخی افراد به پروردگار و معصوم(ع) به اندازه یک آرایشگر اعتماد نمی کنند؛ آرایشگر هر چه بگوید گوش می کنیم تا ظاهری زیبا از ما بسازد اما به حرف خدا گوش نمی کنیم تا زوائد زندگی ما را بزداید.

وی محتویات بهشت و جهنم را اعمال همین دنیا دانست و ابراز داشت: در روایت داریم وقتی به فرد حمیم می نوشانند، می پرسد این چیست که به ما می دهید پاسخ می دهند این همان چیزی است که در دنیا همیشه می خوردید؛ این همان دروغ ها، غیبت ها و تهمت ها است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ستون های زندگی حسینی را باید خود انسان بسازد، گفت: اولین ستون این است که هیچ گاه خود را ارباب ندانیم و در برابر همه خود را خادم بدانیم؛ در برابر پدر و مادر، همسر، فرزندان و حتی زیر دستان این چنین باشیم، کسی که خودش را ارباب بداند به خود اجازه می دهد بر سر دیگران فریاد بکشد.

کسانی که مسؤولیت 10 پست را می پذیرند چگونه می خواهند در قیامت جواب بدهند؟

حجت الاسلام دانشمند در زمینه مسؤولیت پذیری به عنوان دومین ستون این زندگی، تأکید کرد: کسی که بداند لایق پُستی نیست اما آن صندلی را اشغال کند باید در قیامت پاسخ گو باشد؛ برخی افراد 10 مسؤولیت را به عهده می گیرند، چطور می خواهید به این کارها برسید؟!این همه جوان مستعد بیکار است اما شما با حزب بازی و پارتی این پست را اشغال کرده اید؛ این یک نوع پا گذاشتن بر روی خون شهدا است.

وی افزود: سعد بن معاذ وقتی که فوت شد، پیامبر(ص)خودش او را در قبر گذاشت و با ملاحظه روی آن را می پوشاند، اطرافیان گفتند چند روز دیگر این قبر فرو می پاشد نیاز به این همه حساسیت نیست، پیامبر(ص)فرمود هرکس کاری را به عهده می گیرد باید به نحو احسن انجام دهد.

هرکس می خواهد در نظام اسلامی مسؤولیت بپذیرد باید همه تلاش خود را برای اقامه حق و مبارزه با باطل به کار گیرد

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در این زمینه، گفت: همه راهکارهایی که روانشناسان و دانشمندان غربی می دهند بهتر و کامل ترش در معارف اهل بیت(ع)است اما متأسفانه برخی به گفته دیگران بیشتر بها می دهند؛ حضرت می فرماید تنها وارد کاری شوید که علمش را دارید.

حجت الاسلام دانشمند ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع)به ابن عباس فرمود من مسؤولیت پذیرفتم تا حق را اقامه کنم و با باطل مبارزه کنم؛ هرکس می خواهد مسؤولیتی را بپذیرد باید سعی کند در حیطه کاری خود این مسأله را رعایت کند.

نمی توان به بهانه تقیه امر به معروف و نهی از منکر را رها کرد/آزادی بیان تنها در چارچوب قوانین الهی صحیح است

وی ستون دیگر زندگی حسینی را شفاف سازی و صداقت دانست و گفت: هیچ گاه نباید با دروغ و کتمان کار خود را پیش ببریم؛ تقیه بحث دیگری است که از آن سوء استفاده شده است و باید بدانیم که چه موضوعاتی شامل آن می شود؛ برخی به بهانه تقیه امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند، مگر اینجا جای تقیه است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برخی از کلمه آزادی نیز سوء استفاده می کنند، ابراز داشت: همه دم از آزادی می زنند اما هیچ کس نمی گوید در چه چارچوبی؛ در هیچ کجا آزادی مطلق وجود ندارد حتی در جنگل و در میان شیطان پرستان هم قوانینی وجود دارد؛ آزادی در چارچوب قوانین الهی درست است اما این که بگوییم هرکس هرچه دلش می خواهد بگوید و هر کار می خواهد بکند حرف غلطی است.

حجت الاسلام دانشمند با انتقاد از افرادی که می خواهند قرآن و معارف اهل بیت(ع)را منحصر به یک زمان خاص کنند، گفت: می گویند قربان امام حسین(ع)بروم اما سخنانش برای 1400 سال پیش کاربرد دارد؛ اینجور نیست قرآن، قول و فعل معصوم(ع)همیشه حجت است و برای همه زمان ها است و گذر زمان نمی تواند تغییرش دهد.

برخی با استدلال های بی اساس قرآن را تفسیر می کنند

وی بیان کرد: برخی با چنین حرف هایی به سراغ تفسیر قرآن نیز می روند؛ مثلا می گویند در آن زمان عرب ها زیاد شراب می خوردند و بد مستی می کردند چنین آیاتی نازل شد، اگر کمی شراب بنوشیم اشکال ندارد؛ اگر می خواهید حرف خدا و رسولش را گوش نکنید، نکنید؛ چرا چنین استدلال های سست و دروغی می آورید.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که نجات در راستگویی است، گفت: برخی اگر دروغ نگویند روزشان شب نمی شود؛ در برخی از اصناف آنقدر دروغ عادی شده است که می گویند مگر می شود بدون دروغ کاسبی کرد؛ باید آنچنان راستگو باشیم که اگر سرمان را هم ببرند حاضر نباشیم دروغ بگوییم.

حجت الاسلام دانشمند به تبیین روایتی از امام صادق(ع) در مذمت دروغ، ابراز داشت: فردی به حضرت عرض کرد شیعیان شما مرتکب زنا، شراب خواری و دیگر گناهان می شوند حضرت فرمود بله ممکن است کسی فریب بخورد و مرتکب شود اما همین که پرسید شیعه شما دروغ هم می گویند، حضرت فرمود هرگز شیعه ما دروغ نمی گوید.

بارها در مورد فتنه 88 موضع خود را اعلام کرده ام

وی با تأکید بر این که مؤمن باید نسبت به گمان های بدی که در موردش هست روشنگری کند، گفت: در فتنه 88 که به امام(ره) و رهبری تهمت زدند، من چند مصاحبه کردم و گفتم اگر مرا قطعه قطعه کنند نمی توانند در برابر نظام و رهبری قرار دهند، این را از امیرالمؤمنین(ع)یاد گرفته ایم؛ ما از ابتدا سرباز بوده و تا آخر سرباز خواهیم بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در روایت می فرماید اگر مؤمنی اقرار به مسأله ای کرد باید سخن او را بپذیریم، ادامه داد: من بارها از این افرادی که مرا متهم می کنند دو سؤال پرسیدم که اگر دانشمند در کشور ولایتی مطرح شود شما چه ضرری می کنید؟و چه نفعی می برید که دانشمند ضد ولایت مطرح شود؟ چرا اینقدر اصرار می کنید؛ اینها بازیگرند که خودشان را به ولایت و امام حسین(ع)چسبانده اند؛ مگر فقط  شما راست می گویید و ذوب در ولایت هستید و بقیه دشمن ولایت اند؟! با این کارها دارید دشمن درست می کنید.

حجت الاسلام دانشمند گفت: اگر مسلمان امیرالمؤمنین(ع)هستیم باید نسبت به گمان های بدی که همسرمان به ما دارد به او باید توضیح دهیم و روشنگری کنیم، نگوییم زن ها همه اینجور هستند؛ وقتی خانم شما می گوید زود به خانه بیا خوشحال باشید که همسرتان این قدر به فکر شما است و دوست دارد با شما باشد، چرا فکر می کنید می خواهد شما را محدود کند؟!

وی بیان داشت: حضرت آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود می فرمود اگر خانواده کسی که به او نگویند زود به خانه بیا، باید احساس خطر کند؛ پدری که فرزند و همسرش انتظار رسیدنش را می کشند معلوم می شود کارش را درست انجام داده است اما اگر خانواده لحظه شماری کنند که از خانه برود، معلوم می شود شیوه برخوردش خوب نیست.

معارف قرآن و اهل بیت(ع)برای همه ادیان و فرق قابل استفاده است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که معارف قرآن و اهل بیت(ع)برای همه بشریت است و نباید منحصر به شیعه کرد، گفت: حتی مسیحیان مانند جرجی جرداق نیز از سخنان حضرت علی(ع) استفاده می کنند؛ این سخنان گهربار برای همه ادیان و انسان ها قابل استفاده و بهره برداری است.

حجت الاسلام دانشمند به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر، بیان داشت: فرمود بین خود و مردم مانع و دیواری نکش که فکر کنند پشت آن چیست و اگر گمان بدی به نسبت به تو داشتند به آنها توضیح بده، برخی می گویند چرا باید توضیح بدهیم مگر اینها چه کسی هستند؛ این همان روش فرعون است، چرا این قارون و نمرود درون خود را نمی کشیم؟!

وی با اشاره به آموزنده بودن داستان های قرآنی برای همه اقشار در همه دوران ها، گفت: خداوند می خواهد بفرماید در مملکت وجود تو نمرود هوای نفس آتشی درست کرده و می خواهد ابراهیم ایمانت را بسوزاند، با خدا باش و نگذار بی دینت کند.

برخی نان تفرقه و اختلاف دیگران را می خورند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برخی نان تفرقه و اختلاف را می خورد، بیان داشت: من با این افراد کاری ندارم اما غالبا ملت ایران این گونه نیستند و در همه صحنه ها این مطلب را اثبات کرده اند از جمله در دفاع مقدس که 98 درصد شرکت کنندگان پابرهنگان بودند و مرفه های بی درد حتی یک شهید هم ندادند و همواره غر می زنند و فحش می دهند.

حجت الاسلام دانشمند گفت: امام(ره)حتی در خوردن هم رعایت می کرد و با نفس خود مبارزه می کرد؛ شهید نواب صفوی می گفت اگر روزی حکومت اسلامی تشکیل شود من به رفتگر شدن در آن نظام افتخار می کنم؛ با چنین نیت های پاکی انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با نفس، ابراز داشت: گاهی مبارزه با نفس این است که در مورد کاری که انجام داده ای بخواهی به همسر خود توضیح دهی؛ برخی این را کسر شأن خود می دانند، اگر در چنین مواقعی نفس خود را بکشید به درجات بالایی می رسید.

استاد حوزه و دانشگاه روایتی دیگری در این زمینه بیان کرد و گفت: مراقب باشید به خانواده خود دروغ نگویید، شفاف، زلال و صادق باشید؛ مردم اگر به شما اعتماد کنند زندگی خود را دستت می دهند اما اگر شک کنند از شما دور می شوند.

حضرت علی(ع)به مالک توصیه کرد افرادی را برای وزارت انتخاب کند که مجیزگو نباشند

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به توصیه امیرالمؤمنین(ع)مالک در انتخاب کارگزاران و اطرافیانش، بیان داشت: فرمود بهترین وزیران خود را کسی قرار بده که سخن تلخ حق را به تو بگوید و احتیاط کننده ترین افراد نسبت به امور ضعفا باشند و کمتر از تو تعریف کنند، از آنچه که خدا دوست ندارد و مرتکب شدی به تو تذکر دهند؛ تو را به آن چیزی که آخرتت را آباد می کند آگاه کند.

وی افزود: مسؤولان باید افرادی را در کنار دست خود داشته باشند که مدام به آنها بگوید چرا با فلان مراجعه کننده بد بخورد کردی؟مگر نمی دانی خداوند اگر مشکل و گرفتاری کسی را حل کنی چقدر پاداش می دهد؟

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حضرت علی(ع) به مالک توصیه کرد که خود را به انسان های پارسا نزدیک کند، گفت: بنابراین در انتخاب رفقای خود باید افراد سالم را برگزینیم؛ حضرت می فرماید وادار کن اطرافیان را که گزافه گویی در مورد تو نکنند، کاری را که نکرده ای به تو نسبت ندهند چراکه ستایش فراوان خود پسندی و غرور برایت می آورد؛ مبادا خوب و بد در نزد تو یکسان نباشد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که هرچه داریم از لطف و عنایت پروردگار و ائمه اطهار(ع)است، ابراز کرد: اگر خدا رویش را برگرداند هیچ نیستیم، تا وقتی که امام زمان(عج)به ما نگاه می کند زندگی، نماز و منبرمان قشنگ می شود اما به محض این که روی برگرداند همه چیز را خراب می کنیم، هرگاه به موفقیتی رسیدید بدانید که کار خدا است./928/پ200/ج

 

ارسال نظرات