۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۲۳۰۲۲۷
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(46)

تولید اندیشه در انتظار موج‌آفرینی رسانه‌های حوزوی/ نگاه دوست و دشمن به حوزه‌ها است

خبرگزاری رسا ـ معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان این که رسانه در تراز ارزش های اسلامی باید نگاه راهبردی داشته باشد، اظهار داشت: رسانه هایی که وابسته به مجموعه های حوزه و حوزویان است، باید فراتر از انعکاس اخبار و اتفاقات باشد و باید کاری کند که تولید اندیشه در حوزه های علمیه موج بزند و یک نوع رقابتی را بین افکار و اندیشه ها و صاحبان قلم به وجود بیاورد.
عليزاده عليزاده عليزاده عليزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده، معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در سومین روز از برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در غرفه خبرگزاری رسا حضور یافت.

 

وی اظهار داشت: ایجاد شبکه رسانه وابسته به حوزه علمیه، آرزوی طلبه ها بود و خلأ کار رسانه ای در بدنه حوزه قابل حس بود. اینکه اکنون چندین خبرگزاری و رسانه مناسب مربوط به حوزه تشکیل شده است، جای امیدواری است.

 

حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده به باید و نبایدهای رسانه تراز اسلامی اشاره کرد و گفت: رسانه در تراز ارزش های اسلامی، باید نگاه راهبردی داشته و اهداف و ارزش های آن شفاف باشد. یک رسانه هنگامی می تواند به هدایت افکار و پاسخگویی به سؤالات و ابهامات در سطح وسیع عمومی بپردازند که نقشه راه روشنی داشته باشد.

 

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: نگاه یک رسانه در تراز اندیشه ها و آرمان‌های اسلامی و انقلابی و نظام اسلامی که قصد دارد پیام های مؤثری را انتشار دهد، مدیریت کنندگان آن باید به لحاظ راهبردی مسلط بر کار باشند.

 

وی اظهار داشت: توقعات و انتظارات از خبرگزاری هایی امثال خبرگزاری رسا که وابسته به پشتوانه ای مثل حوزه است، بسیار بالا است. امروز نگاه های دوست و دشمن، به انقلاب اسلامی و ملت ایران است و قلب ملت ایران و انقلاب اسلامی نیز قم و حوزه علمیه است.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به بروز بودن خبرگزاری ها در انعکاس ایده ها اظهار داشت: هنگامی که یک خبرگزاری قصد دارد حلقه واصل بین افکار عمومی و منطقه و دنیا و حوزه علمیه شود، بار مسئولیتش سنگین می شود و باید در انعکاس ایده ها به روز و به موقع رصد و ورود پیدا کند.

 

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: شاید از عنوان خبرگزاری، محوری بودن نقش خبر در فعالیت ها برداشت شود اما توقع، چیزی فراتر از این است که بخواهد پدیده ای را نشر و منعکس کند. فراتر از پدیده، ایده ها هستند. خبرگزاری رسا باید ایده های را که تولید می شود و تازه است را شکار و به موقع و به زیبایی انعکاس دهد. باید فراتر از اخبار و اتفاقات باشد.

 

وی با اشاره به این که فعالیت های رسانه های حوزوی باید فراتر از انعکاس اخبار باشد اظهار داشت: رسانه هایی که وابسته به مجموعه های حوزه و حوزویان است، باید فراتر از انعکاس اخبار و اتفاقات باشد. باید کاری کند که تولید اندیشه در حوزه های علمیه موج بزند.

 

حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده به ایجاد رقابت بین اندیشه ها و صاحبان قلم از سوی خبرگزاری های وابسته به حوزه اشاره کرد و گفت: یک نوع رقابتی را بین افکار و اندیشه ها و صاحبان قلم به وجود بیاورد و یا به عنوان یک کرسی در انعکاس ایده ها و اندیشه ها باشد. اگر خبرگزاری وابسته به حوزه به ایفای نقش بپردازند، توانسته است که انتظارات را به خوبی پاسخ دهد.

 

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با سؤالی مبنی بر این که چرا در پذیرش فرهنگ غرب تحریم نیستم، ابراز داشت: متأسفانه بعد از 35 سال از عمر انقلاب اسلامی که ماهیت و جوهر آن، فرهنگی مذهبی و دینی است، نتوانسته ایم حق بعد حیات اجتماعی و فرهنگ را ادا کنیم. مراد ما از فرهنگ، فرهنگ دینی است. 

 

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: اگر رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مطرح فرمودند، ناظر به این معنا است که می خواهند افکار را به جوهره اصلی فرهنگ در نظام اسلامی توجه دهند.

 

حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده به غفلت های صورت گرفته در زمینه فرهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه یکی از موضوعاتی که مورد غفلت قرار گرفته است، فرهنگ دینی در جامعه ما است. باید در جبران این اشتباه و غلفت تلاش کنیم. در فرهنگ عمومی مشکلاتی وجود دارد.

 

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به فرمانی از طرف امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نهادی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و ابراز داشت: امام خمینی(ره) در ماه های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی دستوری تحت عنوان شکل گیری نهاد امر به معروف و نهی از منکر به شورای انقلاب وقت دادند که جایگاه این نهاد، از نهاد های دولتی هم بالاتر است و نظر و حکم این نهاد بر دولت مردان هم حاکم می باشد. 

 

وی افزود: امام خمینی(ره) آن روز ضرورت یک حرکت منسجم راهبردی برنامه ای فرهنگی را تشخیص و دستور دادند. امام راحل حتی دایره امر به معروف و نهی از منکر را از دایره یک تذکر لسانی و احساس مسؤولیت هدایتی و ارشاد افراد و اشخاص بالاتر می دیدند و فرمودند باید یک نهادی باشد که بتواند حتی مدیران و مسؤولان جامعه اسلامی را هم رصد و امر به معروف و نهی از منکر کند.

 

حجت الاسلام علیزاده گفت: آن روز امام با نگاه دقیق راهبردی خود، ضرورت های عمیق فرهنگی را تشخیص می دادند که اگر ما آن روز این امر امام خمینی(ره) را توجه می کردیم، اکنون نباید در بحث فرهنگ عمومی مشکل می داشتیم.

 

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نداشتن نگاه راهبردی در حوزه فرهنگ را خلأ اصلی در مسائل فرهنگی دانست و اظهار داشت: خلأ اصلی در مسائل فرهنگی، نداشتن نگاه راهبردی و برنامه ای در حوزه فرهنگ است. نهادها، سازمان ها و مؤسسات فرهنگی زیادی وجود دارد و هزینه هم می شود، اما نتیجه و خروجی مطلوب را نمی گیرند، دلیل آن جزیره ای عمل کردن است.    

 

وی در پایان گفت: اسلامیت برای ما اصالت دارد. سایر موضوعات باید با ارزش ها و آموزه های اسلامی تطبیق داده شود. بنابراین خلأها و چالش های موجود در زمینه فرهنگی، دلیلش نبود نگاه راهبردی است./822/پ200/س

ارسال نظرات