۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۲۳۰۵۱۷
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(67)

حجت‌الاسلام رهدار: رهبر معظم انقلاب بهترین مفسر اندیشه‌های امام هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه درباره بهترین مبین و مرجع اندیشه امام خمینی(ره) گفت: امروز مفسر، مبین و شارح اندیشه‌ها امام(ره) رهبر معظم انقلاب هستند که ایشان نسبت به این تفکر التزام و تعمد دارند.
حجت الاسلام احمد رهدار

حجت‌الاسلام احمد رهدار، رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری رسا، به بررسی خط فکری اندیشه امام راحل پرداخت.

 

رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با اشاره به ادعاهای مختلفی که درباره اندیشه و خط حضرت امام(ره) مطرح می شود، گفت: خود حضرت امام(ره) به مدت یک دهه مروج این اندیشه بودند که آن را در منشور (صحیفه نور) به صورت کامل و شفاف برای ما بیان کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: امروز نیز مفسر، مبین و شارح اندیشه‌ها امام خمینی(ره) رهبر معظم انقلاب هستند که ایشان نسبت به این تفکر التزام و تعبد دارند، حتی رهبری به گونه‌ای متواضعانه تعبد دارند که بنده معتقدم برخی از ابتکارات خویش را سعی می‌کنند در قالب و ذیل اندیشه امام راحل برای مردم بیان کنند.

 

حجت‌الاسلام راهدار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادعای گروه‌های مختلف نسبت به پیروی از خط و گفتمان امام راحل خاطرنشان کرد: این مسأله دارای دو بعد منفی و مثبت است و مسلما بعد منفی آن که همان تفاسیر و برداشت‌های اشتباه از تفکر امام راحل می‌باشد ناراحت کننده است.

 

رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در ادامه با بیان این‌که برخی از افراد دارای شخصیت فرازمانی هستند، عنوان کرد: برخی از افراد سماع و زمانه‌شان یکی است، این افراد وقتی در دنیا حضور ندارند مسلما اندیشه و تفکرشان نیز حضور ندارد.

 

وی یادآور شد: برخی دیگر نیز زمانه‌شان از زمانشان عقب‌تر است؛‌ این افراد کسانی هستند که در زمان حیات خود مرده تلقی می‌شوند و کسی اندیشه آنها را درک نمی‌کند؛‌ ولی عده‌ای از افراد هستند که زمانه‌شان از زمانشان بزرگتر است، این افراد وقتی از دنیا می‌روند مرده نیستند.

 

حجت‌الاسلام رهدار با اشاره به این‌که پس از گذشت 35 سال هنوز گفتمان امام راحل مورد توجه بوده و به آن مراجعه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر پرسش‌ها و نیازمندی‌ها زمان را یک گفتمانی پاسخ دهد در این صورت فرد متوجه می‌شود که زمانه آن فرد تمام نشده است.

 

وی ادامه داد: امروز نیز گفتمان حضرت امام راحل(ره) نیازها زمان را پاسخ می‌دهد و این‌ها نیز اعتباری نیستند؛‌ چرا که وقتی فرد نیازی را به صحیفه نور امام(ره) را تطبیق می‌کند نتیجه می‌گیرد.

 

رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه، اندیشه‌ها و گفتمان حضرت امام خمینی(ره) را دارای بطن‌ دانست و اظهار داشت: سخنان ایشان به سبب بطن دار بودن در زمان‌های مختلف قابل تأویل و تفسیر است.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) وجودی بودند که اندیشه‌شان دارای متشابهات و محکماتی است؛ قطعا یکی از متشابهات سخن امام راحل «میزان رأی ملت است» می‌باشد، البته با توجه به این سخن کسی نمی‌تواند بگوید که اگر مردم روزی می‌خواستند کمونیسم شوند ایشان می‌پذیرفتند؛ چرا که در سال 62 به نمایندگان مجلس می‌فرمایند «اگر شما نمایندگان قاطبه ملت روزی در برابر اسلام بایستید این پیرمردی که می‌بینید یک تنه در برابر شما خواهد ایستاد» و پس از مدتی می‌فرمایند «ملت اسلام را می‌خواهد».

 

حجت‌الاسلام رهدار گفت: برخی به متشابهات چنگ می‌زنند و می‌گویند که ما گفتمان امام راحل را ترویج می‌کنیم برخی دیگر نیز به محکمات چنگ می‌زنند و می‌گویند که ما مبلغ گفتمان امام(ره) هستیم.

 

وی تأکید کرد: البته به نظر بنده نسبت متشابهات و محکمات به گونه‌ای نیست که بتوانیم امام(ره) را ضد امام(ره) تفسیر کنیم؛ مگر می‌شود فردی بگوید که من خط امامی هستم ولی بگوید که با آمریکا و عربستان ورژیم صهیونیستی سازش می‌کنم، این جور در نیامده و ضد آن می‌شود.

 

حجت‌الاسلام رهدار ادامه داد: قرآن دارای تفاسیر مختلفی است ولی مگر می‌شود پیام قرآن را به سبب تکثر فهم به گونه‌‌ای بفهمیم که آموزه‌های ضد توحید از آن بیرون آید؛ از اصل تکثر در تفکر امام نباید زیاد نگران شد؛ چرا که چارچوب آن بسته شده و امام راحل فرصت پیدا کرده‌اند تا خود را در ساحت اندیشه به تفصیل عرضه کند، البته دغدغه تحفظ اندیشه‌ها امام راحل را نیز باید داشته باشیم./993/پ200/ج

ارسال نظرات