۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۲۳۰۹۲۸
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(139)

هدف اصلی خبرنگاران پرداختن به دغدغه‌های مردم باشد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزه رسانه با بیان این‌که باید هدف اصلی خبرنگاران پرداختن به دغدغه‌های مردم باشد گفت: آنچه در مطالب اصلی بیشتر رسانه‌ها دیده می‌شود مسائل سیاسی و جناحی گروه‌ها است که این بزرگترین اشتباه است.
دکتر علي گرانمايه پور

علی گرانمایه پور، کارشناس حوزه رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا دربیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، درباره وظایف رسانه‌های محلی در شهرستان‌ها گفت: آیا امروز در رسانه‌های محلی و شهرستان‌ها به طور کامل به مشکلات مردم پرداخته می‌شود و برای نمونه بحث این‌که جهاد کشاورزی سه ماه است که هزینه کشاورزان را پرداخت نکرده است در کدام رسانه به آن پرداخته شده است؟

 

کارشناس حوزه رسانه با بیان این‌که روزنامه نگاران شهرستان‌ها باید تابعی از محلی گرایی شوند ابراز داشت: باید برای بیان و انعکاس مشکلات جامعه از چه تیتری استفاد‌ه کنیم؟ آیا گزارشی در زمینه مشکلات مردمی کار می‌کنیم؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر روزنامه‌های محلی فارغ از سرمقاله‌ها و یادداشت‌های مسائل محله‌های خود هستند.

 

وی ادامه داد: آنچه در مطالب اصلی این رسانه‌ها دیده می‌شود مسائل سیاسی و جناحی گروه‌ها است که این بزرگترین اشتباه است، اگر فرض را بر این بگیریم که در دوره سازندگی و توسعه اقتصادی و اجتماعی هستیم روزنامه نگاری از بزرگترین راه‌های توسعه است.

 

استاد دانشگاه مطبوعات یکی از ویژگی‌های رسانه‌های محلی را بیان دغدغه‌های مردم دانست و گفت: این نشانه ضعف و بی اطلاعی شما نیست که مشکلات مناطق بومی خود را تیتر نکنید یا از تیتر بومی استفاده نکنید بلکه موضوع مسأله دیگری است که ورود شبکه‌های اجتماعی موبایلی و اینترنتی زیاد شده است.

 

وی بیان داشت: ورود شبکه‌های مجازی اندک اندک اخباری که شما از سطح شهر جمع آوری می‌کنید کم کم بی ارزش می‌کند در شبکه‌های اجتماعی شبیه وایبر مردم همه مشکلات خود از سطح شهر را به یکدیگر منتقل می‌کنند در این صورت شما به عنوان یک خبرنگار چه چیز متفاوتی را در رسانه‌های خود را مطرح می‌کنید؟

 

گرانمایه پور با بیان این‌که باید هدف اصلی خبرنگاران پرداختن به دغدغه‌های مردم باشد گفت: یکی از مسائلی که در شهرستان‌ها به آن دقت کافی نمی‌شود انتشار مطالب خبری به زبان محلی است به طور نمونه زبان ترکی و کردی و گیلکی؛ پس این توسعه اجتماعی و اقتصادی خود را چگونه باید به سطوح مختلف جامعه منتقل کنیم؟

 

وی ابراز داشت: دولت مرکزی قصد دارد به موفقیت دست پیدا کند و به دنبال این است که الگوها و عناصر و مولفه‌های توسعه را به سطوح مختلف منتقل کند، حال چرا این مسأله به زبان بومی خود مردم صورت نگیرد؟ برخی‌ها دیدگاه افراطی دارند و می‌گویند ما می‌خواهیم زبان فارسی را گسترش دهیم که خودم با این دیدگاه مخالفم.

 

استاد دانشگاه مطبوعات با بیان این‌که مفاهیم ارزشی کشور و نظام را از چه مسیری باید به مردم و جامعه منتقل کرد اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف رسانه‌های محلی این است که به بومی کار شدن اهمیت چندانی نمی‌دهند، آنچه که در سیستم رسانه‌های ما خوب است که قابل ارزشگذاری است و نشاندهنده برنامه ریزی مسوولان متولی این امر است.

 

وی در ادامه اضافه کرد: اما آنچه به نظر می‌رسد این است که رسانه‌های محلی در آینده رسانه‌های کشور دچار چالشی بزرگ خواهند شد زیرا دسترسی شهرستان‌ها روز به روز به فضای اینترنی و رسانه‌های نوین بیشتر می‌شود.

 

کارشناس حوزه رسانه کشور افزود: شهرها و شهرستان‌هایی که نزدیک کشورهایی چون آذربایجان و کردستان عراق و کشورهای عربی هستند شبکه‌های آن کشور این مناطق را کاملا پوشش می‌دهند و  به طور یقین انتقال فرهنگ‌های بیگانه و غیر محلی به صورت گسترده صورت می‌گیرد.

 

وی وظیفه یک رسانه را افزون بر انتقال مفاهیم دینی اطلاع رسانی و مقابله با هجمه‌های بیگانه دانست و ابراز داشت: ما باید برای برخی از این شبکه‌های کشورهای اطراف که مبانی دینی ما را زیر سوال می‌برند برنامه‌های مفید و جایگزین داشته باشم، به طور نمونه در یکی از سفرهایم در منطقه آزاد سرخس بچه‌های کم سن و سال به قدری تحت تاثیر شبکه‌ها و سریال‌های آذربایجان قرار گرفته بودند که به مادر آنا می‌گفتند و این تاثیر بی اندازه این شبکه‌هاست.

 

گرانمایه پور در ادامه تصریح کرد: اگر غفلت کنیم روزنامه‌ها و رسانه‌های محلی ما به بولتن نامه تبدیل خواهند شد و به شکلی در خواهند آمد که فقط اخبار کلیشه ای را چاپ خواهند کرد.

 

وی در پایان گفت: این مطلب صحیح است که هزینه‌های چاپ سر سام آور است و نیازمند حمایت‌های مسوولان هستیم اما باید به این نکته توجه کرد که باید این روند اصلاح شود و همه رسانه‌های شهرستانی در این راستا قدم بردارند./955/پ200/ب4

ارسال نظرات