۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۳۲۲۰۹

گزارشی از فعالیت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ حرکت تقریب بین مذاهب بر مبانی و اصولی کلی استوار است که مهم ترین آن ها قرآن کریم و سنت شریف نبوی، دو منبع اساسی برای شریعت اسلام هستند و تمام مذاهب اسلامی در این دو اصل مشترک‌اند و حجیت سایر منابع در گرو استناد به این دو منبع اصلی است.
مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مسأله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی از دیرباز همواره جزء اهداف و آمال آزاد اندیشان، متفکران و شخصیت‌های مصلح سیاسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با فراز و نشیب فراوان روبه‌رو گردیده است. از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وصول به این هدف مقدس که متکی به ریشه‌های استوار در کتاب و سنت می باشد، یکی از بزرگترین اهداف رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) بوده است.

 

طرح مسأله تقریب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با هدف شناخت یکدیگر و دستیابی به اخوت دینی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگری ها و تفرقه‌های موجود میان جوامع مختلف اسلامی آغاز شد.

 

اهمیت طرح اندیشه تقریب و وحدت میان مذاهب اسلامی زمانی روشن می‌گردد که در نظر داشته باشیم این مسأله، یعنی اختلاف میان مسلمانان، روزنه و پاشنه آشیلی است برای بهره برداری مخالفان و دشمنان اسلام است.

 

بر همین اساس بود که از میان شخصیت های یاد شده، استاد شیخ محمد تقی قمی از حوزه علمیه شیعه به قاهره، مرکز بزرگ علمی و محل اجتماع دانشمندان اهل سنت مهاجرت کرد و نهال تقریب را در آنجا نشاند. وی برای اهل سنت تبیین کرد که شیعه را با فرقه غلات و مخطئه اشتباه گرفته اند؛ همچنان که شیعه نیز اهل سنت را با فرقه ناصبی اشتباه گرفته است. او در تبادل اندیشه با علمای اهل سنت و طرح اندیشه‌های خود همه را به وحدت کلمه و سعه صدر دعوت نمود. حاصل این تبادل اندیشه، ایجاد مرکزی به نام «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» بود. از جمله نخستین فعالیت های این مرکز انتشار مجله رساله اسلام بود و مقالات علمی و ارزشمند متعددی در حوزه مطالعات تطبیقی به قلم گروهی از عالمان مذاهب مختلف اسلامی در آن درج می شد. از دیگر فعالیت های برجسته دارالتقریب قاهره، اهتمام به تصحیح و انتشار کتاب «مجمع البیان لعلوم القرآن» اثر امین الاسلام طبرسی از علما و مفسران قرن ششم هجری است. شیخ عبد المجید سلیم، رئیس وقت الأزهر، لب به ستایش این کتاب گشود و آن را کتابی ارزشمند و پربار و یکی از کتاب‌های مرجع در تفسیر و علوم قرآن دانست.

 

این‌گونه بود که رفته رفته اندیشه تقریب، در قالب یک مکتب فکری در مجامع علمی اسلامی مورد توجه قرار گرفت؛ مکتبی که پایه و اساس آن مبتنی بر بحث و استدلال علمی و کتاب و سنت بود. در همین راستا تبادل اندیشه ها میان دانشمندان مذاهب مختلف، روندی صعودی گرفت.

 
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال 1369 هجری شمسی به دستور مقام معظم رهبری و انتصاب دبیر کل و اعضای شورای عالی از سوی معظم له آغاز به کار کرد. شورای عالی مجمع، در اولین گام، اساسنامه و ساختار مجمع را تصویب نمود و ارکان آن را بر سه اساس علمی و فرهنگی و ارتباطات داخلی و بین‌المللی بنا گذاشت. این شورا در سال دهم فعالیت خود، استراتژی مجمع را تصویب کرد.  
 
رسالت مجمع جهانی تقریب ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی و تقویت احترام متقابل و تحکیم رشتههای اخوت در بین مسلمانان بدون هیچ گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه‌ای، قومی یا ملی آنان به منظور رسیدن به امت واحد اسلامی است. 
 
این مجمع متشکل شده از ده ها تن از علمای مذاهب اسلامی در کشورهای مختلف جهان که به عنوان یکی از مراکز مهم منادی تقریب و وحدت در جهان اسلام شناخته شده و زمینه‌ساز تعامل میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی است.

 

از اهداف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می توان به کمک به امر احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از حریم قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص)، کوشش در راه ایجاد آشنایی و تفاهم بیشتر بین علما، متفکران و پیشوایان مذهبی جهان اسلام در زمینه های اعتقادی، فقهی، اجتماعی و سیاسی، گسترش اندیشه تقریب بین اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام و انتقال آن به توده های مسلمان و آگاه کردن آنان از توطئه های تفرقه انگیز دشمنان، کوشش در تحکیم و اشاعه اصل اجتهاد و استنباط در مذاهب اسلامی، سعی در ایجاد هماهنگی و تشکیل جبهه واحد در مقابل توطئه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بر اساس اصول مسلم اسلامی، رفع بدبینی ها و شبهات بین پیروان مذاهب اسلامی اشاره کرد.

 

مجمع تقریب این اهداف را از راه های شناسایی و ارتباط با جمعیت ها و انجمن ها و شخصیت‌های گوناگون مسلمان به منظور ایجاد زمینه فعالیت‌های مشترک، ایجاد و گسترش فعالیت‌های حوزوی و دانشگاهی در زمینه علوم اسلامی، برگزاری کنفرانس و حضور و شرکت در مجامع مناسب، عضویت در مجامع بین المللی از قبیل سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد (بخش سازمان های غیر دولتی)، تأسیس جماعت‌های تقریبی در نقاط مختلف دنیا، کمک به انجمن ها، مؤسسات و افراد متمایل به تقریب، در صورت لزوم، تأسیس مراکز، شعب و نمایندگی در مناطق مهم بدست می آورد.
 
اولین رکن مجمع تقریب، مجمع عمومی است که اعضای این مجمع از میان علما، متفکران و پیشوایان مذاهب اسلامی سراسر جهان که موافق فکر تقریب مذاهب اسلامی باشند توسط شورای عالی برای مدت شش سال انتخاب میشوند. یکی از وظایف آن تصویب آیین نامه داخلی مجمع عمومی است. دومین رکن مجمع تقریب، شورای عالی است که اعضای این شورا از میان علما، متفکران و شخصیت‌های مذاهب معتبر اسلامی توسط ولی امر مسلمین برای مدت 6 سال منصوب میشوند. از مهمترین وظایف آن تصویب آیین نامه داخلی شورای عالی و آیین نامه های مجمع تقریب، تصویب سیاست ها و برنامه های مجمع تقریب و انتخاب سایر اعضای مجمع عمومی و انجام هرگونه تغییری در آنان است. سومین رکن این مجمع که می توان نام برد دبیرکل است که عالی ترین مسئول اجرایی مجمع تقریب است و با پیشنهاد شورای عالی توسط ولی امر مسلمین به مدت چهار سال منصوب می شود. از وظایف و اختیارات دبیرکل می توان به پیشنهاد سیاستها و برنامه های مجمع تقریب به شورای عالی، مدیریت و نظارت بر کلیه فعالیت‌های اجرایی مجمع تقریب، تشکیل کمیته های موقت بر حسب ضرورت اشاره کرد.

 

از دیگر بخش های قابل توجه این پایگاه بخش کنفرانس های بین المللی وحدت اسلامی است که به معرفی کنفرانس های برگزارشده در سال های اخیر اشاره دارد و بیانیه های پایانی هر کنفرانس را ابلاغ می کند.

 

همچنین بخش اخبار این پایگاه فعال است که خبرهای تازه درباره مذاهب اسلامی را منعکس می کند.

 

مجله های تقریبی هم بخشی از این پایگاه به شمار می رود که به معرفی مجله ها این مجمع می پردازد و به آسانی قابل دسترسی و مطالعه است. مجله های التقریب نت، رساله التقریب، رساله الاسلام نمونه هایی از این مجلات هستند.

 

گفتنی است، علاقه مندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی  www.taghrib. مراجعه کنند./1325/پ201/س

ارسال نظرات