واقعه کربلا نزاع عقل و جمود بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم در شب گذشته در جمع عاشقان حسینی در منطقه سالاریه قم، به سخنرانی با موضوع پیامدهای مهم واقعه کربلا و جریان عاشورا پرداخت.
وی به یکی از پیامدهای مهم جریان عاشورا و واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: احیای عقول یکی از پیامدهای جریان عاشورا است و نزاع در کربلا، نزاع بین جمود و عقل بود.
درباره دشمنان سیدالشهدا(ع) گفت: دشمنان آن حضرت هم عالم و هم جاهل بودند؛ به این معنا که امام حسین(ع) را صراط مستقیم و فرزند رسول خدا(ص) میدانستند و به این مسأله نیز اعتراف میکردند، اما با این حال حضرت را به شهادت رساندند؛ در واقعه کربلا، احیای عقول تعطیل شده بود و دلیل آن در زیارت اربعین آمده است.
حجتالاسلام والمسلمین مؤمنی به تعریف عقل پرداخت و اظهار داشت: امام حسن(ع) درباره عقل فرمودند هیچ ثروتی بالاتر از عقل نیست و هیچ فقری بالاتر از جهل نیست؛ سرمایهای بالاتر از عقل نیست و ملاک ثروت نیز مال دنیا نیست.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرمایشی از امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: وجه تمایز بین انسان و حیوان، قوه ادراک و عقل است و انسان از رهگذر عقل میتواند نیازهای درون و هواس را در وجود خود مدیریت کند؛ امام کاظم(ع) میفرمایند خدا دو حجت را به انسانها داده است یکی حجت درون که عقل است و دیگری حجت برون که پیامبر میباشد.
وی با بیان این که از رهگذر عقل میتوان به بالاترین درجات رسید، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند «برای انجام هر کاری به عقل خود رجوع کنید، اگر آن کار درست بود، انجام دهید و اگر کار نادرستی بود، انجام ندهید».
این کارشناس دینی عقل را سوق دهنده به سوی بندگی دانست و گفت: حجت درون که همان عقل است، انسان را به سمت عبودیت و بندگی سوق میدهد؛ علت تکرار گناه این است که شیطان میخواهد اجازه عکسالعمل را به عقل ندهد و به همین دلیل در روایات آمده است که در صورت گناه کردن، استغفار کنید.
حجتالاسلام والمسلمین مؤمنی ابراز داشت: با توجه به فرمایش امام صادق(ع) «عقل آن است که به واسطه تمام سرمایههایی در اختیار داریم، می توان آخرت را خرید» پیامبر اکرم(ص) دور شدن از غرور، دل نبستن به دنیا، داشتن توشه برای برای قبر و آماده شدن برای روز قیامت را از نشانه های عقل معرفی کردند./822/پ202/ف