۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۲۳۳۹۲۴
حجت­الاسلام والمسلمین مؤمنی:

واقعه کربلا نزاع عقل و جمود بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که احیای عقول یکی از پیامدهای واقعه کربلا بود، اظهار داشت: از رهگذر عقل می­توان به بالاترین درجات رسید و نزاع در کربلا، نزاع بین جمود و عقل بود.
حجت الاسلام والمسلمين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم در شب گذشته در جمع عاشقان حسینی در منطقه سالاریه قم، به سخنرانی با موضوع پیامدهای مهم واقعه کربلا و جریان عاشورا پرداخت.

 

وی به یکی از پیامدهای مهم جریان عاشورا و واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: احیای عقول یکی از پیامدهای جریان عاشورا است و نزاع در کربلا، نزاع بین جمود و عقل بود.

 

درباره دشمنان سیدالشهدا(ع) گفت: دشمنان آن حضرت هم عالم و هم جاهل بودند؛ به این معنا که امام حسین(ع) را صراط مستقیم و فرزند رسول خدا(ص) می­دانستند و به این مسأله نیز اعتراف می­کردند، اما با این حال حضرت را به شهادت رساندند؛ در واقعه کربلا، احیای عقول تعطیل شده بود و دلیل آن در زیارت اربعین آمده است.

 

حجت­الاسلام والمسلمین مؤمنی به تعریف عقل پرداخت و اظهار داشت: امام حسن(ع) درباره عقل فرمودند هیچ ثروتی بالاتر از عقل نیست و هیچ فقری بالاتر از جهل نیست؛ سرمایه­ای بالاتر از عقل نیست و ملاک ثروت نیز مال دنیا نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرمایشی از امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: وجه تمایز بین انسان و حیوان، قوه ادراک و عقل است و انسان از رهگذر عقل می­تواند نیازهای درون و هواس را در وجود خود مدیریت کند؛ امام کاظم(ع) می­فرمایند خدا دو حجت را به انسان­ها داده است یکی حجت درون که عقل است و دیگری حجت برون که پیامبر می­باشد.

 

وی با بیان این که از رهگذر عقل می­توان به بالاترین درجات رسید، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند «برای انجام هر کاری به عقل خود رجوع کنید، اگر آن کار درست بود، انجام دهید و اگر کار نادرستی بود، انجام ندهید».

 

این کارشناس دینی عقل را سوق دهنده به سوی بندگی دانست و گفت: حجت درون که همان عقل است، انسان را به سمت عبودیت و بندگی سوق می­دهد؛ علت تکرار گناه این است که شیطان می­خواهد اجازه عکس­العمل را به عقل ندهد و به همین دلیل در روایات آمده است که در صورت گناه کردن، استغفار کنید.

 

حجت­الاسلام والمسلمین مؤمنی ابراز داشت: با توجه به فرمایش امام صادق(ع) «عقل آن است که به واسطه تمام سرمایه­هایی در اختیار داریم، می توان آخرت را خرید» پیامبر اکرم(ص) دور شدن از غرور، دل نبستن به دنیا، داشتن توشه برای برای قبر و آماده شدن برای روز قیامت را از نشانه ­های عقل معرفی کردند./822/پ202/ف

ارسال نظرات