۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۳۴۱۷۲
استاد حوزه علمیه بابل:

توجه به بعد اخلاقی مهم ترین اصل در حوزه های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل با بیان این که توجه به بعد اخلاقی مهم ترین اصل در حوزه های علمیه است، گفت: علم و اخلاق دو بال برای تعالی و پیشرفت یک طلبه محسوب می شود.
مسؤول حوزه علميه امام حسن مجتبي بابل

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام حسن فلاح، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بابل با تاکید بر اهمیت توجه به مسائل اخلاقی در حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: همه انسان ها خواهان انسانیت هستند و انسانیت برای انسان ذاتی نیست بلکه اکتسابی است.

 

وی افزود: انسان در زمان تولد حیوان بالفعل و انسان بالقوه است یعنی انسان وقتی متولد می شود استعداد انسان شدن در او وجود دارد نه اینکه انسان بالفعل باشد.

 

مسؤول مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بابل با بیان یکی از تمایز های انسان با حیوانات اذعان کرد: در میان همه موجودات تنها انسان دارای دو چهره است  که یکی چهره ظاهری خلق شده مربوط می شود و دیگری چهره خود ساخته باطنی است.

 

وی ادامه داد: لطفی که خداوند در دنیا به انسان کرده این است که همه ما را در دنیا با چهره خدا ساخته محشور کرد ولی در آخرت همه ما انسان ها با آن چهره خود ساخته محشور می شویم.

 

حجت الاسلام فلاح به ستار بودن خداوند اشاره و آن را نعمتی بزرگ برای ادامه حیات در زندگی دنیایی عنوان کرد و گفت: اگر قرار بود که در این دنیا با چهره خود ساخته ظاهر شویم نمی توانستیم دور هم جمع شویم و کاری انجام دهیم.

 

وی  تصریح کرد: انسانیت انسان هیچ یک از این معیارهای پنجگانه  جسم، لباس، سن، مال و مقام و منصب نیست بلکه معیار حقیقی یک انسان ملاک انسانیت و رفتار و سیره اخلاقی او است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل در تشریح واژه انسانیت اذعان کرد: انسانیت انسان به اخلاق انسان وابسته و اخلاق انسان نیز به اعتقادات انسان وابسته است چرا که بر اساس آیه شریفه قرآنی «کل یعمل علی شاکله» هر کس بر اساس شاکله و ساختار درونی خویش رفتار می کند.

 

استاد حوزه علمیه بابل با بیان این که توجه به بعد اخلاقی مهم ترین اصل در حوزه های علمیه است، تصریح کرد: علم و اخلاق دو بال برای تعالی و پیشرفت یک طلبه محسوب می شود.

 

حجت الاسلام فلاح با تأکید بر این که علم بدون اخلاق و تقوا نمی تواند سعادت آفرین باشد، بیان داشت: امروز غرب در عرصه علمی پیشرفت های بسیاری داشته، اما چون اخلاق و تقوا در غرب بسیار کمرنگ است علم و تکنولوژی آنها در جهت ظلم و استعمار کشورها به کار گرفته می شود.

 

وی یکی از نشانه های انسانیت را همدردی با دیگران عنوان کرد و گفت: انسان باید با دیدن انسان نیازمند و دردمند دیگر به او کمک کند و حتی تا آنجا پیش برود که خصلت نیکوی اخلاقی ایثار جلوه گر شود.

 

مسؤول حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بابل به یازده ریشه خصلت برتر اخلاقی انسان اشاره و تصریح کرد: توبه، ترس از خدا، امید، پارسایی، بردباری، شکرگذاری، اخلاص، راستگویی، رضا به قضای الهی، محبت به مردم و یاد مرگ و آخرت از ریشه های فضیلت های اخلاقی در انسان است.

 

وی افزود: خوش اخلاقی نعمت بزرگی است که خداوند این نعمت را به بندگان خویش عطا می کند  و موجب محبوبیت انسان نزد خداوند متعال می شود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات