۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۲۳۴۶۶۰
معاون اول قوه قضاییه:

بیش از حرف زدن درباره فساد به عمل نیاز داریم/ جزییات تخلف 12هزار میلیاردی بانکی

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری جزییاتی از تخلف 12 هزار میلیاردی که بین دو بانک صورت گرفته را تشریح کرد و گفت: ما در عرصه مبارزه با مفاسد بیش از آن که به حرف زدن نیاز داشته باشیم به عمل نیاز داریم.
نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه حجت الاسلام اژه اي سخنگوي قوه قضاييه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بیان دیدگاه های خود درباره ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری پرداخت.
 
فساد در یک نقطه باقی نمی ماند
وی با بیان این که فساد راه نفود دشمن را در صحنه های مختلف باز می کند، یادآورشد: فساد در یک نقطه باقی نمی ماند و به دیگر بخش ها نیز سرایت می کند و مثل خوره قسمت های مختلف را در بر می گیرد.
 
معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: اگر افراد مسؤول به فساد آلوده شدند زیان آن بالاتر از افراد خارج از نظام است، فساد آثار وضعی دارد و اگر خدایی ناکرده آلوده شدیم مشکلات جدی ایجاد می شود.
 
معاون اول قوه قضاییه در ادامه درباره فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: فساد اگر در دستگاه حکومتی ایجاد شد مردم بی اعتماد می شوند.
 
ریشه کن کردن فساد به عزم ملی نیاز دارد
 حجت الاسلام اژه ای با بیان این که فساد اعتماد مردم را کمرنگ می کند، گفت: فساد اگر بوجود آمد، فعالیت های اقتصادی دچال اخلال می شود، فساد اگر ایجاد شد در مسائل سیاسی نیز خلل ایجاد می شود.
 
وی بیان کرد: اگر در جامعه و حکومت فساد بوجود آمد حتی می تواند به فروپاشی بینجامد، به همین دلیل ضرورت دارد همگان نسبت به ریشه کن کردن فساد اهتمام ویژه داشته باشند.
 
انذار و هشدار رهبر انقلاب درباره فساد از آغازین روزهای زعامت شان
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب به لحاظ خسارت هایی که فساد می تواند برای بخش های مختلف نظام داشته باشد، از همان شروع دوران رهبری خود در جلسات خصوصی و عمومی این انذار و هشدار را دادند که مراقب فساد باشید.
 
معاون اول قوه قضاییه فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب در سال 80 را در همین راستا تحلیل و تصریح کرد: ایشان قوا را مورد خطاب قرار دادند و آنها را موظف به انجام اموری کردند، این دستور بسیار مؤثر بود اما آیا این که همه دستگاه ها به وظایف خود عمل کرده اند یا خیر بحث دیگری است.
 
همایش سلامت اداری با حضور سران قوا
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به همایشی که قرار است با حضور سران سه قوه فردا در تهران برگزار شد، بیان کرد: این در جهت استفاده از همه ظرفیت ها، تبیین مسائل و احساس مسؤولیت بیشتر است.
 
وی تصریح کرد: البته اگر همایش تنها به دور هم نشینی ختم شود، کفایت نمی کند، بیش از آن که در مورد فساد حرف می زنیم باید عمل کنیم و مردم این مهم را انتظار دارند.
 
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای اضافه کرد: مردم ما در صحنه های مختلف یار و مددکار مسؤولان بوده اند، در این زمینه نیز مردم، رسانه ها، رسانه ملی و همگان باید کمک کنند و این در صورتی تحقق می یابد که احساس کنند مسؤولان عزم جدی برای مقابله و مبارزه با فساد داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: امیدواریم همایش فردا، همایشی باشد که عمل نیز پشت سر آن خواهد بود.
 
حجت الاسلام اژه ای درباره عملکرد نظام در برخورد و مقابله با فساد، افزود: در تمام دوره ها و بویژه بعد از دستور رهبری دستگاه های مختلف تلاش زیادی می کنند، قوا در برهه های مختلف تلاش کرده اند، اما این که چقدر موفق بوده ایم و این که چه انتظاری از نظام است، بحث های جداگانه ای است.
 
وی بیان داشت: ما در مقایسه با نظام های غربی و رژیم شاه انصافا موفق بوده ایم، بسیاری از فسادهایی که در دنیا و نظام های گذشته بوده الان نیست، اما تا رسیدن به آنچه از نظام جمهوری اسلامی انتظار است، فاصله داریم و نمی توانیم در این راستا نمره بالایی بدهیم.
 
برخورد دستگاه قضا با متخلفان رده بالای حکومتی
معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: دستگاه قضا در طول این سال ها تلاش کرده بدون تبعیض با فسادها برخورد کند، برخی افراد در رده های بالای حکومتی و در سطح رده دوم و سوم تحت تعقیب قرار گرفتند و مجازات شدند.
 
وی بیان داشت: افراد صاحب نام در حد شهردار، معاون و افراد پولدار بزرگی که دست انداخته بودند و چه بسا کسانی هم حمایت شان می کردند، اما دستگاه قضا آنها را مجازات کرده و کسانی الان از همین طیف در زندان هستند.
 
معاون اول قوه قضاییه گفت: تلاش بسیاری در این عرصه شده است، اما آنچه مردم انتظار دارند این است که فساد تکرار نشود و کسی که مرتکب تخلف و فساد می شود هزینه باید برای او سنگین باشد.
 
عملکرد تحسین برانگیز دستگاه قضا در برخورد بدون تبعیض با مفاسد و متخلفان
وی تصریح کرد: اقدامات قوه قضاییه از لحاظ عدم تبعیض و رده های مختلف حکومت و غیر حکومت و احکامی که داده قابل تحسین است، اما در مبارزه با فساد اداری و مالی آن گونه که انتظار از نظام است من نمره عالی نمی دهم.
 
سخنگوی قوه قضاییه درباره این که برنامه برای ارتقای این مساله دارید؟ تصریح کرد: یکی از مسائلی که لازم است تبیین شود مساله سوء مدیریت و ضعف مدیریت است که خودش منشا مفاسد زیادی می شود.
 
وی بیان داشت: گاهی یک مدیری در جایگاهی قرار می گیرد که توان اداره ندارد، او خائن نیست اما ضعف مدیریت می تواند ضربه بزند، برخی نیز با استفاده از خلاءهای قانونی و ابهامات ارتباطاتی برقرار می کنند که فساد زا است؛ برخی نیز فاسد و خائن هستند.
 
معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: آنچه مربوط به دستگاه قضایی است، قوه قضاییه در دوران ریاست آیت الله آملی بر این شدند که دستگاه نظارتی این مساله را تفکیک کنند، نکته دوم این است که به مساله پیشگیری اهتمام بیشتری داده شود و این مستلزم همکاری بیشتر دولت است.
 
وی تاکید کرد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی فعال تر شده است، قوه قضاییه نیز در این ستاد فعالیت خوبی دارد، امیدواریم در پیشگیری نیز بتوانیم شاهد اقدامات خوبی باشیم.
 
حجت الاسلام اژه ای بیان کرد: در برخورد با مفسدین عزم قوه قضاییه بر برخورد غیر تبعیض آمیز جزم است و برای کسانی که اثبات شد مجازات کند و حتما آن را اجرایی کند.
 
معتقدم دادگاه مفاسد اقتصادی باید علنی برگزار و پخش شود
وی بیان کرد: لکن نظر شخصی من این است که یکی از راهکارهایی که می توان دنبال کرد این است که کسی که فساد می کند باید هزینه آن را پرداخت کند و یک مساله این است که مردم او را بشناسند.
 
معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: از جمله کارهایی که باید صورت بگیرد، این است که افرادی که فساد کرده و خیانت کرده اند، به مردم معرفی شوند و دادگاه شان علنی پخش شود.
 
وی درباره ناکافی بودن تنبیهات در نظر گرفته شده درباره مفاسد اقتصادی و خلاءهای قانونی موجود در این زمینه، تصریح کرد: من نمی توانم ادعا کنم هیچ کجا خلاء قانونی نداریم بویژه جاهایی که مجازات نقدی تعیین می شود.
 
حجت الاسلام اژه ای بیان کرد: مجازات نقدی بر اثر تورم و نوسان ارزش پول ملی نمی تواند چندان مؤثر و بازدارنده باشد و به عنوان مثال مجازات پنجاه هزار تومان امروز به هیچ وجه بازدارنده نیست و البته برخی نقاط اصلاح شده است.
 
معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: اما در خصوص سایر موارد مجازات ها، اگر ما به موقع رسیدگی کنیم و حکم را هم زود اجرا کنیم خیلی نیاز به تشدید مجازات نداریم.
 
وی افزود: ما باید روی اقدام به موقع و اجرای به موقع دقت بیشتری بکنیم.
 
بسیاری از دستگاه ها برای مقابله با فساد به موقع عمل نمی کنند
معاون اول قوه قضاییه یادآورشد: بسیاری از سازمان های متولی که بسیاری از فسادهای ما از آنجاها نشات می گیرد به موقع عمل نمی کنند، موضوع زمین خواری و ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم رودخانه ها چگونه صورت می گیرد؟ اگر دستگاه های متولی ما وظیفه خود را به موقع انجام دهند و دستگاه قضا نیز به موقع اقدام کند بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.
 
حجت الاسلام اژه ای اظهار داشت: ما بیش از آن که در این عرصه به اصلاح قانون نیاز داشته باشیم به اصلاح عمل خودمان نیز داریم.
 
اگر در یک ارگان فسادی اتفاق افتاد مدیر نمی تواند از مسؤولیت آن شانه خالی کند
وی بیان کرد: اگر در یک ارگان و زیر مجموعه ای فساد بزرگی اتفاق افتاد و تکرار هم شد، آن مسؤول عالی نمی تواند بگوید من هیچ مسؤولیتی ندارم.
 
سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: در طول این سال ها چند بار فساد بزرگ در بانک های ما اتفاق افتاده است؟ عمدتا اینها به ضعف سیستم بانکی برمی گردد، همه کسانی که با این موضوع مرتبط هستند باید پاسخگو باشند، وزیر اقتصاد نمی تواند خودش را کنار بکشد.
 
وی یادآورشد: بانک مرکزی نمی تواند بگوید من بی مسؤولیت هستم، ما چه اقدامی کرده ایم برای این مساله که تکرار نشود و چقدر مجموعه کسانی که با این موضوع هستند نسبت به این بحث مدیریت خود چه سهمی دارند.
 
مدیران بانک مرکزی و سیستم بانکی چرا به وظیفه خود عمل نکرده اند
سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: در بسیاری از کشورها مرسوم است وقتی اتفاقی رخ دهد و تکرار شود مردم توقع دارند که پاسخ دقیق و درستی شنیده شود، در سیستم بانکی ما که چندین بار اتفاق افتاده است چرا اقدام و عملی مشاهده نمی شود؟
 
سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در بانک صادرات که آن فساد ایجاد شد، آیا دولت و بانک بازخواستی کردند که چه اتفاقی افتاد و چرا انجام شد؟ مدیرعامل بانک ملی شما چرا متوجه نمی شوید در شعبه شما در کیش چه اتفاقی افتاد.
 
وی بیان کرد: مدیر بانک مرکزی به سهم خودش باید در جهت اصلاح این مساله اقدام لازم را انجام دهد، اگر من نسبت به زیرمجموعه ام آگاه نباشم پس چکاره هستم.
 
حجت الاسلام اژه ای یادآورشد: همه کسانی که در راستای تخلفاتی که تکرار می شود باید سهم خود را پرداخت کنند.
 
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در سیستم بانکی چندین بار این تخلفات انجام شده است، در این مدت حراست های ما چکار می کردند؟ آیا در طول این سال ها شده که یک بار حراست های خود را بازخواست کنیم و مدیران عامل بانک های خود را از این جهت مورد مؤاخذه قرار دهیم؟
 
حجت الاسلام اژه ای بیان کرد: ما در آسیب شناسی به این نکته رسیده ایم و در دستگاه قضایی به آن عمل می کنیم و دیگران هم اگر به حرف ما رسیدند انتظار داریم که این مسیر را دنبال کنند.
 
ماجرای تخلف 12 هزار میلیاردی بانکی/ پولی از بانک برده نشده
وی در پاسخ به این سؤال که ماجرای اختلاس دوازده هزار میلیاردی چیست، گفت: گاهی اوقات ما اگر چیزی را هست کم بگوییم اشتباه است و اگر کم را زیاد بگوییم اشتباه است، همین طور اگر سیاه نمایی و یا لاپوشانی کنیم غلط است.
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای افزود: این مساله 12 هزار میلیاردی به گونه ای نیست که از بانک گرفته اند و برنگردانده اند؛ این موضوع در گردش بوده و بین دو بانک بوده است، این بانک چک می داده به آن بانک، بانک دیگر وجه نداشته و طبیعتا حق پرداخت نداشته است، با تخلفی که برخی کارمندان و یا مدیر آن داشته آن وجه را پرداخت کرده اند و ظرف چند روز برگردانده اند و البته تا الان تصفیه حساب کرده اند.
 
وی بیان کرد: البته این تخلف و جرم قطعی است و در عین حال برخی ضمانت ها نیز تشریفات لازم را نداشته است.
 
معاون اول قوه قضاییه یادآورشد: مردم فکر نکنند کسی دوازده هزار میلیارد تومان برد و خورد، این تخلف در گردش در یک شعبه در یک استان صورت می گیرد چرا بانک مرکزی، حراست و مدیران بانک متوجه نشده اند؟ آیا به وظایف خود عمل کرده اند و متوجه نشده اند.
 
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که شاید کارمند مجبور می شود به خواسته مدیربالادستی تن دهد؟ تصریح کرد: این گونه مسائل روشن است، این که چکی می آید و وجهی در حساب نیست هر کدام از کارمندان در جریان قرار می گیرد می تواند بگوید من انجام نمی دهم و مباحثی که شما مطرح کردید مجوزی برای تخلف نمی شود.
 
سخنگوی دستگاه قضا در بخش پایانی گفت وگوی ویژه خبری از رسانه ملی تشکر کرد و گفت: معتقدم صدا و سیما در تبیین مسائل می تواند نقش قابل توجهی داشته باشد.
 
وی با بیان این که با هماهنگی که بین سه قوه است امیدواریم شاهد اقدام بهتری در برخورد با مفاسد باشیم، تصریح کرد: اگر مسائل شفاف شود، پیچیدگی مسائل کم می شود و اگر در خدماتی که به مردم می دهیم آسان بگیریم بسیاری از مسائل حل می شود. /924/
ارسال نظرات