۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۲۳۵۴۸۲
سخنران حرم رضوی:

ولایت مداری از ویژگی‌های بارز جابربن عبدالله انصاری است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با بیان این که جابربن عبدالله انصاری قهرمان اربعین در طول تاریخ است، گفت: او شخصیت الگویی شیعه است که پای ولایت ایستاد.
حجت الاسلام سيدآبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی، 21 آذرماه همزمان با شب اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی با اشاره اربعین به عنوان روز زیارتی امام حسین(ع) اظهار کرد: جابرابن عبدالله انصاری قهرمان اربعین در طول تاریخ است، وی شخصیت الگویی شیعه  است که پای ولایت ایستاد، عمری طولانی کرد و تا زمان امام باقر(ع) زنده بود؛ پیامبر اسلام به او گفت: قبر امام حسین(ع) را زیارت کن! زمین کربلا بهشت و قبرحسین(ع) باغی از باغ های بهشت است.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مهم ترین ویژگی جابرابن عبدالله انصاری که برای هر شیعه در طول تاریخ باید یک درس زیبا باشد معرفت، دلبستگی و وابستگی او به ولایت و امامت بود؛ حق را خوب فهمید و پای حق ایستاد؛ از همه چیز برید و از ما اهل بیت نبرید و پای حق ما ماند.

 

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان این که اربعین از روزهای مورد تاکید زیارت امام حسین علیه السلام است که زیارت این روز از امام صادق(ع) نقل شده است، تصریح کرد: ایشان در فرازی از این زیارت این گونه بیان کرده اند: خدایا حسین(ع) «مهجه»  اش را در راه تو داده است برای اینکه بندگان تو را از جهالت، سرگردانی و حیرت برهاند؛ منظور از «مهجه» خون قلب است که در کلام خود سیدالشهدا علیه السلام و در فراز آخر زیارت عاشورا نیز به آن اشاره شده است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: پنج لیتر خون بدن ما مرتب در رگ ها و شریان ها جاری است که در حالت های مختلف نشستن، ایستادن، دویدن ... قلب با فشارهای متفاوتی آن را پمپاژ می کند و جزئی از عملیات قلب است.

 

وی با بیان این که خون قسمتی از حیات قلب را تامین می کند، گفت: اگر به هردلیلی خون رگ ها و شریان های بدن تخلیه شود، مقداری از خون در عروق و حفره های قلب انسان باقی می ماند که به آن «مهجه» گفته می شود؛ منظور امام صادق(ع) اینست که زخم های بسیار در بدن امام حسین(ع) باعث شده که خون بدنشات تخلیه و تنها خون در قلب حضرت بماند که حتی همان را هم درراه خدا دادند.

 

حجت الاسلام سیدآبادی تصریح کرد: معنای دیگر «مهجه» بهترین و خالص ترین از هرچیزی است  که درباره امام حسین(ع) نیز مصداق اکمل دارد؛ خالص ترین و زیبا ترین خونی از خون امام حسین(ع) و یارانش در طول تاریخ ریخته نشده است از این رو رنگ خدایی پیدا کرد که ثارالله نام گرفت.

 

این کارشناس دینی بیان کرد: جمله دوم در این فراز به نهایت ایثار حضرت با ریخته شدن خون قلبشان در راه خدا اشاره می کند برای اینکه بندگان را از جهالت برهاند.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی افزود: جهل گاهی در برابر علم و گاهی در برابر عقل است که هیچ آیینی مثل اسلام بشر را به علم و آگاهی تشویق نکرده است اما با همه ارزشی که اسلام به علم داده است، منظور از جهل در زیارت اربعین جهل در برابر عقل است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) گفت: صدیق و دوست هر کس عقل او و دشمن جانش جهل اوست که جهل یعنی نداشتن تعقل، تفکر و اندیشه. در واقع امام صادق(ع) بیان می کنند خدا مردم را از جهالتی برهاند که معنایش نداشتن تعقل است.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عاشورا در بستری رخ داد که پدیده تلخ جاهلیت فرهنگ مردم بود و بصیرت دینی و آگاهی نداشتند، کسانی که خود را مسلمان می دانستند، قربة الی الله امام را کشتند و نذر کردند مسجد بسازند؛ امروز نیز اگر جامعه ای دچار جهل شود اتفاقاتی تلخ مثل عاشورا رخ می دهد.

 

حجت الاسلام سیدآبادی به نقل از امام صادق (ع) گفت: 30 هزار نفر پدرم را در کربلا محاصره کردند، امام حسین(ع) فرمودند: من فرزند پیامبر(ص) هستم، امام در خطبه خود چنین فرمودند: در شرق و غرب عالم بگردید کسی را پیدا نمی کنید که بگوید فرزند پیامبر اسلام است؟ آیا مادر من فاطمه نیست؟ پس چرا من را می کشید؟ آیا حقی از شما گرفتم که احقاق حق می کنید؟

 

سخنران حرم مطهر رضوی تبیین کرد: فتنه جریانی با باطن باطل و آرایش حق است از این رو تشخیص آن سخت است مشابه این حرکات را در کشور داشتیم کسانی که همراه ملت بودند براساس قدرت، جاه طلبی و کج بینی آن ها در جامعه سبب ایجاد فتنه شدند؛ عاشورا نیز همین گونه بود یاران ابی عبدالله الحسین(ع) هم کسانی بودند که پس از شهادت امام حسین(ع) نتوانستند در جایگاه حق قرار گیرند.

 

حجت الاسلام سیدآبادی یادآور شد: پیامبر(ص) فرموده است: حق ما بر گردن شما مردم محبت است و مردم آن جا گفتند حقی که خدا برما واجب کرده ادا می کنیم، اما پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) جز ابوذر، مقداد، سلمان فارسی، عمار، جابرابن عبدالله انصاری کسی بر ولایت نماند./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات