بصیرت حس ششم انسان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید محمد رضوی نسب، سخنران حرم مطهر رضوی عصر امروز در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: انسان دارای حواس پنج گانه ای است که با استفاده از آن با دنیای خارج در تماس است؛ حس بینایی، بویایی، شنوایی، چشایی و حس لامسه که گرمی و سردی و زبری و نرمی را تشخیص می دهد اما دانشمندان به حس ششمی قائل هستند که در تمام انسان ها به صورت بالقوه وجود دارد و راهکارهایی برای این که به فعلیت برسد بیان کرده اند.
وی تصریح کرد: در روایات از این حس ششم به بصیرت و بینایی تعبیر شده است، دنیای خارج از اسلام عنوان می کند این حس ششم بر اثر ریاضت و چشم پوشی از خواسته ها از قوه به فعلیت می رسد؛ از این رو مشاهده می شود که در کشوری مانند هندوستان مرتاض ها در هوای گرم در میان آفتاب روش های مختلفی برای زنده کردن حس ششم ایجاد کرده اند.
سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: اسلام این نوع ریاضت را ممنوع کرده است، چله نشینی، از جامعه کنار کشیدن، غار نشینی و امثال این در اسلام ممنوع است؛ اسلام ریاضت معنوی خاص خودش را دارد.
حجت الاسلام رضوی نسب با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) که از رسول خدا(ص) نقل کرده اند، گفت کسی که چهل شبانه روز خودش را برای خدا خالص قرار دهد، چشمه های حکمتی که خدا در نهاد او قرار داده است، از قلبش بر زبانش جاری می شود، پرده ها کنار می روند و سخنی می گوید که از بیان انسان عادی خارج است؛ به عبارتی اگر انسان گفتار، رفتار، اعمال، خوراک و نیّتش برای خدا باشد به مرحله ای می رسد که عملی انجام می دهد و سخنی را می گوید که دیگران نمی توانند.
وی با بیان این که عمل خالصانه برای خداوند کار دشواری است، خاطرنشان کرد: رسول الله(ص) فرمودند برای هر حقی یک حقیقت است و حقیقت اخلاص این است که انسان وقتی کاری را برای خدا انجام می دهد نباید از دیگران توقعی داشته باشند.
سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: بسیاری از افراد اهل خیر و نیکوکاری هستند، با این وجود گاهی کار برایشان سخت می شود و در پاسخ به چرایی آن می گویند این همه کار خیر انجام دادیم اما حتی یک نفر هم از ما تشکر نکرد؛ ما روایت داریم که عمل خیر مانند جواهر و برلیان است، اگر یک قطعه طلا در کوچه افتاده باشد و یک فرد گوهر نشناس آن را لگد هم بکند از ارزش طلا کاسته نمی شود و اگر هم یک فرد گوهر شناس آن را بردارد و تکریم کند، به قیمت طلا افزوده نمی شود.
حجت الاسلام رضوی نسب اظهار کرد: گاه مردم به انسان مومن و نیکوکار که برای خدا عملی را انجام می دهد اقبال دارند و او را تحسین می کنند، در اینجا مردم قدر انسان خوب را می دانند اما گاهی ممکن است مردم نسبت به او و اعمالش بی اعتنایی کنند، در این جا باز هم از عظمت او و عملش کاسته نشده است؛ با این وجود مشکل اغلب ما این است که نمی توانیم عمل خودمان را برای خدا انجام دهیم.
وی با اشاره به این روایت از امیرمؤمنان حضرت علی(ع) که می فرمایند: «کسی که برای خدا باشد، خدا هم برای او است»، افزود: خداوند نیز در حدیثی قدسی می فرمایند: «عبادت کن من را تا تو را مثل خودم قرار دهم»؛ یعنی تو هم بتوانی کار خدایی انجام دهی؛ خدا هرچه را اراده کند، وجود پیدا می کند لذا بندۀ مومن هم از راه عبادت و در سایه اخلاص به جایی می رسد که اراده اش بر هر چه قرار گیرد، محقق می شود.
حجت الاسلام رضوی نسب بیان کرد: حضرت زهرا(س) فرمودند: «کسی که خالص ترین عبادتش را به سوی خداوند بفرستد، خداوند هم بهترین مصلحت را برای او می فرستد» در حالی که در اعمال ما انسان ها همه جز خداوند حضور دارند و شریک هستند.
سخنران حرم مطهر رضوی یادآور شد: خدا یک عنایت عام دارد که همه انسان ها و حیوانات، از مومنان تا کفار از آن بهره مند می شوند اما یک لطف و عنایت خاصی دارد که مربوط به مومنان و اعمال آن ها است./1308/پ202/ب5