۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۳۵۷۰۷

ویژه برنامه های حرم رضوی در دهه پایانی صفر

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت ایام سوگواری اربعین حسینی، رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و سالروز شهادت ولی نعمتمان علی بن موسی رضا(ع) جهت بهره مندی زائران و مجاوران از فیض حضور در حرم رضوی، برنامه های گسترده ای در دهه آخر ماه صفر تدارک دیده شده است.
حرم رضوي

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، ویژه برنامه «فرزندان آفتاب» مخصوص گروه های دانش آموزی، در رواق دار الهدایه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

 

اداره پاسخگویی به سوالات دینی در دهه آخر صفر، ایام عزاداری رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام ‌حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کند.

 

مداحی، سینه زنی و شعر خوانی از برنامه های تدارک دیده شده در این مراسم است و مخاطب این ویژه برنامه نوجوانان دبیرستانی هستند.

 

این گزارش حاکی است موضوع سخنرانی های این برنامه شامل معرفی اسلام ناب محمدی، ارائه الگوی عزاداری شاخص و تبیین معارف رضوی است.

 

برنامه «فرزندان آفتاب» هر ساله در دهه آخر صفر برای نوجوانان و جوانان دبیرستانی در رواق دارالهدایه از ساعت 9:30 تا 11 برگزار می شود.

 

ارائه خدمات به کاروان های زیارتی رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی همزمان با فرا رسیدن ایام دهه آخر ماه صفر خدمات ویژه‌ای را برای کاروان‌های زیارتی رضوی اختصاص داده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین، سید جلال حسینی با بیان این خبر گفت: اهدای محصولات فرهنگی، برگزاری حلقه‌های معرفت و جلسات پرسش و پاسخ، از جمله برنامه‌هایی است که ویژه این کاروان‌های زیارتی ارائه می‌شود.

 

وی با اشاره به چگونگی ارائه خدمات به کاوران‌های زیارتی رضوی در این ایام ابراز داشت: کاروان‌های زیارتی حضرت امام رضا(ع) در تمامی ساعات شبانه روز می‌توانند از خدماتی که برای آنان تدارک دیده شده است، بهره‌مند شوند.

 

حسینی افزود: اهدای محصولات فرهنگی در ویژه برنامه‌های زلال احکام، حرم شناسی و خدمات دهی در قالب 3 عنوان نمایشگاه «پایگاه حکایت آفتاب» ، «در سایه سار رافت» و «کبوترانه» از جمله برنامه‌هایی است که از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در این ایام تدارک دیده شده است.

 

وی ادامه داد: هدایای محصولات فرهنگی شامل نرم افزار موبایل، کتاب مجله، بسته‌های متبرک و... است. 

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: کاروان‌های زیارتی پس از حضور در حرم امام رضا(ع) می‌توانند از خدماتی که برای آنان در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی و سایر شبستان‌ها ارائه شده است بهره‌مند شوند.

 

460 حلقه معرفت در حرم عالم آل محمد(ص)

وی تصریح کرد:  حلقه‌های معارف رضوی، همزمان با دهه آخر صفر و ایام شهادت ولی نعمتمان حضرت امام رضا(ع) تدارک دیده شده و در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با بیان این خبر گفت: سلسله جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ و حلقه‌های معرفت، همه روزه ویژه برادران، خواهران و خردسالان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: جلسات گفتگوی صمیمی و جهره به چهره با اساتید حوزه و دانشگاه با حضور حجج اسلام و المسلمین، احمد عابدی، رضا محمدی، ابوالقاسمی، حبیب عباسی و صالحی ویژه برادران، طی این دهه در حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسینی ادامه داد: بیش از 30حلقه‌ معرفت، به صورت شبانه روزی در رواق‌های مبارکه دارالحجه، دارالاجابه، امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی و مرکز پاسخ گویی به سوالات دینی(مدرسه پریزاد) ویژه برادران برگزار می‌شود. 

 

وی با اشاره به برگزاری این حلقه‌ها ویژه خواهران، اظهار داشت: خانم‌ها فروغ نیلچی‌زاده، طالب‌زاده و خزعلی و دیگر اساتید خواهر همه روزه به جز جمعه‌ها در رواق‌های مبارکه دارالاجابه و دارالحجه حرم مطهررضوی برگزار می‌شود.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی عنوان کرد: آموزش آداب زیارت، حفظ سوره، نیایش، قصه، کاردستی و نقاشی برای کودکان 4 تا 10 سال از جمله برنامه‌هایی است که در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی، ویژه زائران کودک حرم امام رضا(ع) تدارک دیده شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اضافه کرد: حلقه‌های معارف با موضوع «شبهات عزاداری» همه روزه ساعت 17:15 تا 19 در مرکز پاسخگویی به سوالات دینی(مدرسه پریزاد) از دیگر برنامه‌های تدارک دیده در این ایام است.

 

وی گفت: ویژه برنامه‌های حلقه‌های معارف رضوی، از 22 آذر تا یکم دی صبح و عصر در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

ارسال 47 هزار نشریه نورالهدی به سراسر کشور

در ادامه معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، از ارسال 47 هزار نشریه نورالهدی به مشترکان این طرح، در سراسر کشور طی ایام پایانی دهه ماه صفر خبر داد.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان این خبر افزود : این نشریه‌ها در سه گروه سنی کودک، نوجوان و جوان تهیه و تنظیم شده است و در اختیار مخاطبان و اعضاء این شبکه قرار می گیرد.

 

وی همچنین ارسال پیامک، ایمیل مناسبتی و جوایز فصلی برای مشترکان این طرح در سراسر کشور را از دیگر خدمات ارائه شده در این ایام دانست و عنوان کرد: این مراسلات به کودکان و نوجوانانی که در سال‌های گذشته به حرم مطهر رضوی مشرف و عضو این شبکه شده‌اند، ارسال می‌شود.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، اطلاع‌رسانی کلیه برنامه‌های محوری از تلویزیون‌های پهن پیکر، ارسال محتوای دیجیتال، تولید نرم افزار مداحی دهه آخر صفر، پخش مستقیم برنامه‌های فرهنگی، مذهبی حرم مطهر رضوی از طریق اتاق‌های گفت و گوی اینترنتی(رضوی تاک) و سایت رضوی تی وی را از برنامه‌های اجرایی در بخش رسانه‌های نوین ذکر کرد.

 

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: 30 هزار ایمیل به مشترکان و زائران غیر ایرانی در 70 کشور جهان که در سال‌های قبل به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند ارسال می‌شود.

 

وی افزود: امکان زیارت مجازی و زیارت نیابتی زائران از اقصی نقاط دنیا از طریق سایت رضوی تی وی و اطلاع رسانی روزانه برنامه های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی حرم مطهر رضوی  از طریق پورتال جامع آستان قدس رضوی به نشانی www.aqr.ir و پیک‌های زائر در تمامی صحن ها و ورودی های حرم مطهر از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در این ایام است.

 

تولید 400 هزار محصول فرهنگی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از تولید 400 هزار محصول فرهنگی طی دهه پایانی صفر در حرم مطهر رضوی خبر داد.

 

حجت الاسلام  سید جلال حسینی تصریح کرد:  برگزاری مسابقات فرهنگی ویژه اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع)، تولید کتاب و سی دی از جمله محصولاتی است که در این ایام به همت معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تولید شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته می‌گیرد.

 

وی گفت: تولید سی دی «6 روایت » که شامل مجموعه صوتی منتخب سخنرانی‌ها و مداحی‌های حرم مطهر رضوی است، در شمارگان 40 هزار نسخه تولید شده است.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: توزیع کتاب کودک امام مهربانی در شمارگان 20 هزار نسخه و توزیع کتاب مهربان ترین در شمارگان 20 هزار از دیگر محصولات فرهنگی تولید شده در این ایام است.

 

وی با اشاره به توزیع کتاب متری با عنوان «حکایت یک سفر» در شمارگان 3 هزار نسخه افزود: تجدید چاپ شش هزار مجموعه رهنما  و 5 هزار جلد کتاب رهیافت عزاداری ویژه اساتید روحانی نیز از محصولاتی است که تولید شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی بیان داشت: برگزاری مسابقه ویژه نامه شهادت امام رضا (ع) در شمارگان 300 هزار نسخه، به همراه اهدای 100 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به ارزش یک میلیون و 500 هزار ریال از دیگر خدمات ارائه شده به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) در ایام دهه پایانی ماه صفر است.

 

8 هزار محصول فرهنگی ویژه زائران غیر ایرانی

در ادامه مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی گفت: همزمان با ایام پایانی ماه صفرالمظفر، بیش از 8 هزار محصول فرهنگی، ویژه زائران غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی تولید شده است. 

 

حجت الاسلام و المسلمین علی باقری با بیان این خبر گفت: تولید و چاپ کتیبه مزین به نام مبارک امام رضا (ع) جهت اهدا به کاروان‌ها و ارسال به موسسات خارج از کشور در شمارگان 5 هزار نسخه و تولید و چاپ 3 هزار فلش کارت اطلاع رسانی برنامه‌های دهه آخر صفر و توزیع بین زائرین از جمله برنامه‌های تبلیغات محیطی این مدیریت است.

 

وی گفت: تولید و چاپ بنر  پشت صحنه ویژه رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی، فایل‌های دیجیتال برای شبکه‌های اجتماعی و کلیپ ویژه اربعین حسینی، وفات حضرت رسول اکرم(ص)،  شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) از دیگر فعالیت‌های انجام شده دربخش مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی است.

 

مسابقه « مرثیه آفتاب»

محمد جواد هاشمی نژاد، مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: مسابقه فرهنگی«مرثیه آفتاب» ویژه ایام صفر المظفر از سوی اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

وی تصریح کرد: این مسابقه فرهنگی به مناسبت‌های، رحلت پیامبر اعظم(ص)، شهادت امام حسن  مجتبی(ع) و اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی، تهیه و تنظیم شده است.

 

وی اظهار داشت: «ارزش وقت در قرآن»، «پیام‌های عاشورا»، «اهمیت نماز و عبادت در کودکی»، «ساحل آرامش»، «صبر جمیل»، «کریم آل طه»، «افق برتر»، «بازگشت جاهلیت»، «خورشید فضائل»، «طوس منزل آخر» و «غم جانسوز» از جمله مباحثی است که در این مسابقه فرهنگی مطرح شده است.

 

هاشمی‌نژاد، «آیه‌های زندگی»، «مرثیه آفتاب»، «وقت عاشقی»، «معیار»، «یاران وفادار»، «حیات طیبه»، «غریب مدینه»،«عصر ظهور»، «مکارم خوبان»، «سیمای خورشید» و «مروارید سخن»را از فصل‌های این مسابقه فرهنگی برشمرد.

 

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: سؤالات این مسابقه از متن‌ موجود در برگه‌های مسابقه و به صورت چندگزینه‌ای طرح شده است که به 40 نفر از برندگان، هدایای  فرهنگی ویژه‌ای به صورت حضوری تقدیم  می شود.

 

وی با اشاره به چگونگی شرکت و تکمیل پاسخنامه‌ی این مسابقه فرهنگی گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقات می‌توانند با مراجعه به بخش مسابقات پرتال جامع آستان قدس رضوی به نشانی www.aqr.irو یا با ارسال پاسخ صحیح به سامانه پیامکی 3000802222 در این مسابقه شرکت کنند.

 

هاشمی نژاد افزود: برای شرکت در این مسابقه از طریق پیامک، کافی است شماره‌ی گزینه‌های صحیح سوال‌ها را به صورت یک عدد 5 رقمی از چپ به راست، پس از ذکر نام مسابقه، نام، نام خانوادگی، سن، تحصیلات و شهر به سامانه 3000802222 پیامک کنید.

 

وی با بیان اینکه قرعه کشی به صورت روزانه انجام می‌شود، اظهار داشت: نتیجه از طریق سامانه ذکر شده به اطلاع برندگان خواهد رسید و آخرین مهلت شرکت در این مسابقه 4 دی ماه جاری است.

 

ارائه خدمات پاسخگویی به صورت شبانه روزی

در ادامه نیز رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی گفت: همزمان با دهه آخر صفر، خدمات پاسخگویی به سوالات دینی عموم زائران به صورت شبانه روزی ارائه خواهد شد.

 

هاشمی نژاد افزود: شماره سامانه پیامکی پاسخگویی به مسائل شرعی30002020 است و زائران می‌توانند سوالات شرعی خود را به آن پیامک کرده و منتظر پاسخ خود تا حداکثر 24 ساعت بعد باشند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از چهار سال از خدمت سامانه تلفنی 32020 می گذرد، خاطرنشان کرد: اداره پاسخگویی و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی علاوه بر ایجاد دفاتر پاسخگویی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برای رفاه هرچه بیش‌تر زائران و دسترسی آسان‌تر آنان به اطلاعات مورد نیاز سامانه تلفنی 32020 را راه‌اندازی کرده است.

 

به گفته رئیس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، این سامانه پاسخگوی سؤالات شرعی هم‌چون احکام تقلید، نماز، روزه، خمس و زکات، ازدواج، خرید و فروش، خوردن و آشامیدن، وقف، وصیت و ارث است و مخاطبان می‌توانند با ذکر نام مرجع معظم‌تقلید خود، پاسخ سؤال خود را بر اساس نظر آن مرجع دریافت کنند.

 

هاشمی نژاد با اشاره به اینکه دفاتر پاسخگویی برادران در صحن آزادی، مسجد جامع گوهرشاد و مدرسه پریزاد قرار دارند، خاطرنشان کرد: در صحن آزادی، رواق های دارالولایه، دارالاجابه و دارالرحمه نیز دفاتر پاسخگویی مخصوص خواهران مستقر می‌باشند./1308/پ203/ب5

ارسال نظرات