۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۲۳۶۳۰۷

برنامه های حرم مطهر رضوی ویژه زائران پیاده

خبرگزاری رسا ـ ارائه خدمات استقبال، اسکان و پذیرایی از سوی معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی و ویژه برنامه های تبلیغی، مذهبی از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی برای زائران پیاده که از سراسر کشور به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، تدارک دیده شده است.
کاروان پياده روي زائران امام رضا(ع) در آستانه اربعين حسيني برنامه های حرم مطهر رضوی ویژه زائران پیاده

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، محمود ممتاز، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار کرد: ارائه‌ خدمات اسکان، بهداشت و درمان، تحویل بسته‌های فرهنگی، برگزاری مراسم فرهنگی شامل نماز جماعت، سخنرانی، مراسم عزاداری و نیز تأمین نیازمندی‌های ضروری زائران از جمله برنامه‌های ویژه زائران پیاده دهه آخر صفر به شمار می‌رود.

 

برپایی 35 ایستگاه برای استقبال از زائران پیاده

 

ممتاز از برپایی 35 ایستگاه ویژه برای استقبال از زائران در مسیرهای منتهی به مشهد و در داخل این شهر از سوی خدام بارگاه منور رضوی خبرداد.

 

وی تصریح کرد: این ایستگاه‌های صلواتی شامل 12 ایستگاه برون شهری، 20 ایستگاه درون‌شهری و سه واحد سیار خدمات فنی به منظور استقبال و پذیرایی از ارادت‌مندان به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) آماده و تجهیز شده است.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: در مجموع یک‌صد هزار مترمربع زمین و 25 هزار متر مربع فضای سرپوشیده برای اسکان و پذیرایی از حدود یک‌صدهزار زائر پیاده توسط خدمه و خدمتگزاران حرم مطهر رضوی در این ایام آماده می‌شود.

 

وی با اشاره به خدمات رفاهی ویژه نظیر استحمام، خدمات بهداشتی و درمانی که به زائران پیاده ارائه می‌شود، تصریح کرد: حدود 300 هزار وعده‌ غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌ی غذایی نیز از سوی خدمت‌گزاران برای زائران حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) تدارک دیده شده است.

 

ممتاز با اشاره به توزیع تصادفی بن غذای متبرک مهمان‌سرای حضرت بین زائران پیاده در مسیرهای مربوطه بیان کرد: ارائه‌ی خدمات اسکان، بهداشت و درمان، تحویل بسته‌های فرهنگی، برگزاری مراسم فرهنگی شامل نماز جماعت، سخنرانی، مراسم عزاداری و نیز تأمین نیازمندی‌های ضروری زائران از دیگر برنامه‌های این ایستگاه‌ها به شمار می‌رود.

 

استقبال از زائران در 12 ایستگاه برون شهری

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در ادامه از راه اندازی 12 ایستگاه برون شهری استقبال از زائران حضرت رضا(ع) در ایام دهه آخر صفر خبر داد.

 

وی افزود: ایستگاه‌های برون شهری استقبال از زائران رضوی در محورهای منتهی به مشهد از جمله محور‌های مشهد-قوچان، نیشابور-ملک آباد، جاده قدیم نیشابور، و جاده سرخس را شامل می‌شود.

 

ممتاز با بیان اینکه این ایستگاه‌ها با عناوینی هم چون «جوادالائمه(ع)»، «میقات الرضا»، «شمس الشموس»، «امام حسن مجتبی(ع)» و «امام جواد(ع)» برپا می‌شوند، افزود: خدام و خدمتیاران بارگاه منور رضوی در قالب گروه‌های مختلف در این ایستگاه‌ها به زائران حضرت رضا(ع) ارائه خدمت خواهند کرد.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تصریح کرد: خدمتیاران، کفشداران، دربانان، فراشان و انتظامات این گروه‌های خدمت‌رسان را شامل می‌شود.

 

وی بیان کرد: در این ایستگاه‌های میان راهی به زائران خدمات مختلفی هم‌چون پذیرایی در وعده‌های صبحانه، ناهار، شام و میان وعده انجام می شود و یک گروه ویژه متشکل از پزشک و امدادگر نیز برای ارائه خدمات بهداشتی به زائران مستقر هستند.

 

نخستین ایستگاه استقبال در جاده قدیم نیشابور

 

ممتاز با بیان این که نخستین ایستگاه استقبال از زائران حضرت رضا(ع) با عنوان «امام جواد(ع)» در کیلومتر 17 جاده قدیم نیشابور برپا شد، افزود: در این ایستگاه خدماتی از قبیل اسکان، بهداشت و درمان، ارائه محصولات فرهنگی، برگزاری مراسم فرهنگی شامل نماز جماعت، سخنرانی، مراسم عزاداری و نیز تأمین نیازمندی‌های ضروری زائران ارائه می‌شود.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به برپایی این ایستگاه تا 30 آذرماه گفت: زائرانی که از این محور به سمت مشهد می‌آیند، از خدمات ایستگاه امام جواد(ع) بهره‌مند می شوند.

 

مهمانسرای حضرت میزبان 18 هزار زائر پیاده

 

وی گفت: در سه روز پایانی دهه آخر صفر(دهه شفاعت) 18 هزار زائر پیاده در مهمانسرای حرم مطهر رضوی پذیرایی می‌شوند.

 

ممتاز تصریح کرد: معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در دهه صفر امسال برای بهره‌مندی زائران پیاده از غذای متبرک حضرت اقدام به توزیع بن غذای متبرک در ایستگاه‌های صلواتی کرده است.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی افزود: هم‌چنین کلیه هیئات‌های عزاداری که دارای پرونده در دفتر رسیدگی به امور هیأت‌های مذهبی اماکن متبرکه هستند و در این ایام به حرم مطهر مشرف می شوند، از غذای متبرک بهره‌مند خواهند شد.

 

ممتاز با اشاره به برپایی 35 ایستگاه برون شهری و درون شهری استقبال از زائران پیاده در دهه آخر صفر، عنوان کرد: حدود 300 هزار وعده‌ی غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌ی غذایی نیز از سوی خدمت‌گزاران برای زائران حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) در این ایستگاه‌ها تدارک دیده شده است.

 

ویژه برنامه‌ «به شوق آفتاب» میزبان زائران پیاده

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خبرداد: با فرا رسیدن ایام سوگواری و عزاداری دهه آخر ماه صفر، ویژه برنامه‌هایی با عنوان «به شوق آفتاب» پذیرای زائران پیاده این دهه است.

 

وی تصریح کرد: در آستانه فرا رسیدن ارتحال پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) زائران و عزاداران از استان‌ها و شهرهای مجاور مشهد مقدس در حال پیاده روی به بارگاه ملکوتی هشتمین امام شیعیان(ع) جهان هستند، از این رو آستان قدس رضوی برنامه‌های ویژه‌ای را برای این گروه از زائران تدارک دیده است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از برپایی برنامه‌های عزاداری و سوگواری برای 140 هزار زائر پیاده، در 9 ایستگاه بین راهی و 15 پایگاه داخل شهری برنامه‌ریزی خبر داد.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: اقامه نماز جماعت، سخنرانی، مداحی، بیان احکام، حلقه‌های معرفت و تصحیح قرائت نماز و وضو، از جمله برنامه های فرهنگی تبلیغی است که طی ایام پایانی ماه صفر، در این پایگاه‌ها اجرا می‌شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در مجموع هزار و 209 ویژه برنامه فرهنگی، تبلیغی برای زائرین پیاده در این ایام تدارک دیده شده است./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات