۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۲۳۶۹۵۰
حجت الاسلام ماندگاری:

درک اولویت ولایت بالاترین درک در عالَم است/ بندگی خدا به شرط ولایت، نجات بخش است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری گفت: درک اولویت فهم ولی بر فهم خودمان، ارزش بسیاری نزد خداوند دارد و بالاترین درک ها در عالَم است زیرا ولی با نور خدا می بیند از این رو وسعت دید و فهم بیشتری نسبت به ما دارد.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم سوگواری شام شهادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در هیأت رزمندگان اسلام گفت: از دیدگاه قرآن، کسی نجات یافته محسوب می شود که انحراف شخصیتی، فکری و رفتاری نداشته باشد.

 

وی افزود: ملاک و ارزش شخصیت انسان نزد خداوند به میزان فهم و معرفت او است یعنی خداوند به جای مدرک، به ادراک انسان می نگرد؛ اما فهمی که در صورت داشتن آن خداوند ما را به عنوان عبد می پذیرد، درک اولویت ولی نسبت به خود است.

 

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که این مهم در آیه شش سوره احزاب (النّبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم) مورد اشاره قرار گرفته است، افزود: این آیه شریفه با تفاسیر، بدین معنا است که «الولی أولی بالمؤمنین من أنفسهم» زیرا مانند صحنه نبرد که هر که در برج دیدبانی قرار می گیرد، وسعت دید بیشتری دارد، خدا در برج دیدبانی ولی قرار دارد از این رو دید ولی بسیار عمیق تر، وسیع تر و دقیق تر از ما است و به همین دلیل فهم او بر فهم ما اولویت دارد.

 

درک اولویت ولایت، بالاترین فهم در عالَم است

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پس از خداوند، پیامبر، پس از پیامبر، ائمه اطهار(ع) و پس از ایشان، فقها بر مسلمانان ولایت دارند، اظهار کرد: درک اولویت فهم ولی بر فهم خودمان، ارزش بسیاری نزد خداوند دارد با این وجود، اطرافیان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) گاهی این اولویت را درک نکرده و از اوامر و اقدامات ایشان ایراد می گرفتند.

 

وی با تأکید بر این که درک اولویت ولایت، بالاترین فهم در عالَم است، در تبیین دلیل اولویت فهم ولی فقیه بر انسان، گفت: به صورت طبیعی، در هر رشته ای بعد از دکترا، اولویت با فردی است که کارشناسی ارشد دارد؛ در زمان ما نیز که امام زمان(عج) به عنوان دکترای رشته فقاهت غیبت دارند، طبعا اولویت با ولی فقیه به عنوان فردی است که کارشناسی ارشد این رشته را دارد.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر خدا، رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز بر این اولویت صحه گذارده اند؛ اولویت پدر و شوهر نیز در خانواده به همین دلیل است بنابراین اگر انسان بنده واقعی باشد، در برابر آنچه خدا و پیامبر و امامانش فرموده اند، چون و چرا نخواهد کرد.

 

بندگی خدا به شرط ولایت، نجات بخش است

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که اولویت فهم مرد در خانواده به معنای پایین بودن فهم زن نیست، افزود: خدا زن را جزئی نگر و مرد را کلی نگر آفریده است بنابراین مرد چون به صورت کلی می بیند، دید وسیع تری دارد و برای دیدبانی زندگی مناسب تر است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث سلسلة الذهب از امام رضا(ع)، اضافه کرد: در این حدیث، امام می فرمایند بندگی خدا و شهادت به توحید، ما را نجات می دهد اما شرایطی نیز دارد که از آن جمله، شرط ولایت است.

 

مصادیق درک اولویت فهم ولی

وی تصریح کرد: درک اولویت فهم ولی بر فهم ما سه مصداق دارد؛ نخست در مواردی است که صریحا حکمی کلی داده اند(مانند حکم شکسته خواندن نماز حتی در راحت ترین مسافرت ها)، دوم در مواردی که حکمی می دهند که نفع و سرّ آن را نمی دانیم( مانند حکم به بلند خواندن نماز صبح برای آقایان) و سوم مواردی که اصل حکم را با عقل خود که می سنجیم، اشتباه می دانیم(مانند حکم به سوراخ کردن کشتی توسط خضرنبی).

 

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که  حکم ولی را نپذیریم کافر می شویم، یادآور شد: اگر مؤمن هستیم باید به تمام احکام و اوامر ولی تسلیم باشیم حتی آن ها که ظاهرا به نفعمان (مانند حکم ازدواج موقت؛ خانم هایی که پذیرش این مسأله برایشان مشکل است، نگویند ما این حکم را نمی پذیریم زیرا سبب کفرشان می شود، بلکه بگویند تحمل آن برای ما سخت است).

 

وی با بیان این که تدبیرات ولی به دلیل این که با دید خدایی می بیند، الهی و کارگشا است، خاطرنشان کرد: مشکل فتنه 88 این بود که عده ای از سیاسیون که سابقه، تجربه و ادعا داشتند گفتند ولی فقیه دارد اشتباه می کند(که این مسأله در تاریخ ائمه اطهار(ع) و نیز امام راحل سابقه دارد) امروز نیز در مورد مذاکره با امریکا دوباره همین اشتباه را تکرار می کنند.

 

سه تفاوت شرایط زمان امام حسن مجتبی(ع) با امام حسین(ع)

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در ادامه به سه تفاوت شرایط زمان امام حسن مجتبی(ع) با شرایط امام حسین(ع) اشاره و اظهار کرد: اگر این شرایط برای امام حسین(ع) نیز وجود داشت، ایشان هم به جای قیام، صلح می کردند؛ نخست، شرایط عمومی جامعه بود که آماده جهاد نبودند در حالی که مردم برای جهاد از امام حسین(ع) دعوت کردند.

 

وی افزود: دوم این که حاکم زمان امام حسن(ع) معاویه بود که فردی ظاهرالصلاح و ریاکار بود و اگر امام با او می جنگیدند، مردم تصور می کردند برای کسب قدرت می جنگند اما ظلم و فسق یزید، آشکار بود.

 

حجت الاسلام ماندگاری سومین تفاوت زمان حسنین با یکدیگر را در وفاداری یاران دانست و افزود: این مهم برای امام حسن(ع) وجود نداشت و ایشان از همسرشان به عنوان نزدیک ترین فرد نیز خیانت می دیدند.

 

وی یادآور شد: البته در واقع امام حسن(ع) نیز با معاویه جنگیدند منتهی ایشان ابتدا معاویه را رسوا کرده و بعد شهید شدند اما امام حسین(ع) ابتدا شهید شدند و بعد یزید را رسوا کردند.

 

حضرت عباس تسلیم محض ولی بودند

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این که مقام حضرت عباس(ع) در کربلا یگانه است به دلیل تسلیم محض بودن ایشان است از همین رو است که داغ ایشان کمر امام را می شکند و امام سجاد(ع) نیزمی فرمایند ایشان نافذالبصیرة بود.

 

حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر این که باور کنیم ولی با نور خدا می بیند و خدا خوب می داند نور ولایت را به چه کسی عطا کند، اضافه کرد: اگر می خواهیم بدانیم خدا نجاتمان داده است یا نه باید ببینیم اولویت ولایت را درک کرده ایم یا نه./930/پ201/ب5

 

ارسال نظرات