۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۳۷۱۵۸
حجت الاسلام فرحزاد:

رفتارهای نادرست در مجالس مذهبی سبب ریخته شدن خون افراد بیگناه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، ‌گفت: در این زمان نیز بسیاری از اعمال و رفتار ما سبب به شهادت رسیدن بسیاری از شیعیان در دیگر نقاط جهان شده است که نمونه آن جنایات داعش در کشور عراق است و علت اصلی برافروخته شدن شعله این گروه ها بازتاب رفتار ما است.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم در شام شهادت امام رضا(ع) در مسجد جامع نجف آباد، با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در توصیف مومن واقعی، گفت: یک شیعه و یک مومن زمانی، شیعه و مومن واقعی است که از اعمال و رفتارش طبق سفارشات ائمه اطهار در توصیف مومن واقعی باشد.

 

وی با بیان این روایت از امام رضا(ع) که، «لَا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ الْحَدِیثَ وَ ذَکَرَ فِیهِ کِتْمَانَ‏ سِرِّهِ وَ مُدَارَاةَ النَّاسِ‏ وَ الصَّبْرَ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ» گفت: مومن واقعی طبق این روایت از حضرت رضا(ع) کسی است که سه صفت و خصلت از خدا، پیامبر و امام در رفتار و اعمالش وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به این که سنت و خصلتی که باید از خدا در انسان وجود داشته باشد، رازداری است، افزود: پوشاندن اسرار و رازداری در همه شرایط و مواقع به ویژه در زمینه های فردی، خانوادگی و دینی از جمله خصوصیاتی است که عدم رعایت آن گاهاً سبب از میان رفتن جان و آبروی شیعیان و حتی ائمه اطهار(ع) خواهد شد.

 

وی در ادامه با بیان این روایت از ائمه که ما به دست شیعیان خودمان به شهادت رسیدیم، گفت: فاش کردن اسرار ائمه اطهار(ع) در زمان حیاتشان و عدم رازداری و تقیه کردن بعضی از شیعیان سبب شهادت آن بزرگواران شد و و طبق روایت این عمل نه از روی خطا و اشتباه بلکه عمداً سبب شهادت آنان شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جنایات گروه های تکفیری به ویژه داعش افزود: در این زمان نیز بسیاری از اعمال و رفتار ما سبب به شهادت رسیدن بسیاری از شیعیان در دیگر نقاط جهان شده است که نمونه آن جنایات داعش در کشور عراق است و علت اصلی برافروخته شدن شعله این گروه ها بازتاب رفتار ما است.

 

وی در ادامه بیان داشت: برپایی مجالسی هم چون عیدالزهرا و پخش زنده آن در شبکه های جهانی، لعن و هتک حرمت به زنان پیامبر و هم چنین خلفای اهل سنت، سبب بروز جنایاتی چون تشکیل گروه ریگی و شهادت بسیاری از شیعیان در مسجد زاهدان شد و مقصر اصلی و شریک با دشمنان در این جنایات خود ما هستیم و کشته شدن شیعیان همانند کشته شدن ائمه است.

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به رازداری و شیوه برخورد با مخالفان از سوی ائمه اطهار(ع) گفت: در مکتب امام صادق(ع) بیش از  5 هزار شاگرد نه تنها از شیعیان بلکه روسای مذاهب اهل سنت در درس ایشان شرکت می کردند، ولی هیچ گاه کسی این گونه توهین ها را از زبان امام در سب و لعن خلفا و یا زنان پیامبر نشنید که این گونه رفتارها تنها سبب نابودی اسلام خواهد شد.

 

وی در ادامه افزود: حفظ رازداری به ویژه در گناهان فردی از دیگر مصداق های یک مومن واقعی است که در سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار شاهد هستیم که در برابر افرادی که برای اعتراف به گناه به نزد آنان می آمدند، روی خود را برمی گرداندند و در روایت است که توبه کردن از گناه  و علنی نکردن آن، ثوابش از حد زدن بالاتر است.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه درباره سنت یک مومن واقعی که باید از پیامبر اکرم(ص) در او وجود داشته باشد، گفت: مدارا کردن و تحمل و سعه صدر خصلتی است که یک مومن واقعی در رفتار و اعمال خود به خصوص در زندگی خانوادگی و اجتماعی باید به آن پایبند باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت زهرا(س) درباره ویژگی های زنانی که در دچار فشار و عذاب قبر نمی شوند، گفت: کسانی که با بداخلاقی همسر مدارا می کنند، بر فقر و مشکلات اقتصادی همسرش بسازد، خانمی که در برابر همسر متقی اش مهریه اش را ببخشد، سه دسته از زنانی هستند که دچار فشار قبر نمی شوند.

 

حجت الاسلام فرحزاد بهترین مردان را با توجه به سخن پیامبر اکرم(ص) مردی برشمرد که به خانواده اش بیش از همه محبت و مدارا داشته باشد و خود حضرت فرمود که من بیش از همه شما به خانواده ام محبت و مدارا می کنم.

 

وی در ادامه درباره اهمیت مدارا کردن گفت: «أَمَرَنِی‏ رَبِّی‏ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ‏ کَمَا أَمَرَنِی بِأَدَاءِ الْفَرَائِض‏»، مدارا کردن با بندگان خدا همانند دیگر فرائض، جزء واجبات است و همین امر سبب شد تا پیامبر در جامعه جاهلی آن زمان بتواند آنان را به دین اسلام دعوت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم سومین خصلت یک مومن واقعی که باید از امام خود داشته باشد را صبر بیان کرد و افزود:  هیچ کسی در دنیا بدون ابتلا و مشکلات نیست و در برابر این ابتلائات باید ائمه اطهار را الگوی رفتاری خود قرار دهیم که چگونه حتی در میان خانواده خود و زنان نافرمانشان صبر و تحمل داشتند.

 

وی در ادامه بیان داشت: اهمیت صبر و تحمل در برابر مشکلات تا آن جا است که خداوند بیش از صد آیه در قرآن درباره صبر بیان کرده اند./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات