۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
کد خبر: ۲۳۷۱۷۷
استاد حوزه و دانشگاه:

انجام فعالیت‌ های فرهنگی نیازمند فکر و نگرش جهانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه شناخت زمانه را مهم ترین رکن در فعالیت های فرهنگی دانست و گفت: باید برای فعالیت های فرهنگی محلی خود نیز جهانی ببینیم و جهانی فکر کنیم تا اثرگذار باشیم، چرا که در جهان کافر، بی‌دین، زرتشتی، مسیحی، یهودی و هزاران فرقه و آئین دیگر وجود دارد که اگر توانایی بدست‌گرفتن عقل آن‌ها را نداشته باشیم نمی‌توانیم دلشان را با خود همراه کنیم.
حجت الاسلام موسويان

حجت الاسلام سید محسن موسویان، استاد حوزه و دانشگاه در حاشیه نشست رابطان واحد خواهران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، زمانه شناسی را مهم‌ترین رکن در برنامه ریزی‌های فرهنگی دانست و اظهار داشت: ما باید بدانیم در کجای تاریخ ایستاده ایم تا تصمیمات و برنامه هایمان اثرگذار و ماندگار باشد.

 

شهید مطهری یک تاریخ از تاریخ پیش رو جلو بود

وی زمان‌شناسی استاد شهید مطهری را مثال زد و افزود: تفاوت شهید مطهری با بقیه در این بود که او فهمید تاریخی در کشور در حال رقم خوردن است و یک قدم جلوتر از تاریخ حرکت کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: فایل صوتی جلسات 4 نفره ای که سال ها قبل از انقلاب شهید مطهری اداره می‌کرد، حدود یک سال مانده به انقلاب که یک خلأ فکری در جامعه ایجاد شده بود، پیاده‌سازی شد و بسیاری از شبهات مردم را پاسخ گفت.

 

وی با بیان این مطلب که شهید مطهری یک تاریخ قبل از آن که تاریخ به او رجوع کند فضا را در دست گرفت، تأکید کرد: به فرموده این شهید بزرگوار هر موقع در جامعه شبهه ای مطرح می‌شود، می‌فهمم خداوند اراده جدیدی به دین کرده است.

 

حجت الاسلام موسویان به آیه 32 سوره توبه اشاره کرد و اظهار داشت: در این آیه آمده است: می خواهند نور خدا را با فوت هایشان خاموش کنند، البته خدا ابا دارد مگر این که بخواهد نورش را تام و کامل کند.

 

جبهه گیری همه کفر در مقابل اسلام، نشان از ظهور تمامیت ایمان است

وی خاطرنشان کرد: هر وقت درگیری تمام کفر با شما آغاز شد، بدانید تمامیت ایمان در حال ظهور است، از این رو اگر می‌بینید همه جهان علیه ایران و اسلام دست به یکی شده‌اند، بدانید در یک تاریخ خاص قرار گرفته‌اید، که اگر کنار بایستید از تاریخ عقب می‌مانید.

 

وی کربلا را یک تاریخ دانست و گفت: برخی تاریخ کربلا را نفهمیدند و از آن عقب ماندند، چرا که زمان‌شناسی خوبی نداشتند، افرادی چون جعفر همسر حضرت زینب(س) که مردی بزرگ بود و می توان او را در حد یک مرجع تقلید دانست، از والی مکه برای امام حسین(ع) امان‌نامه درخواست کرد، که در آن زمان امام(ع) گفتند، خداوند دوست دارد ما را شهید ببیند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه محقق نشدن اراده دشمنان را نشانه شکست آنها دانست و گفت: اگر من هدفی داشته باشم و به آن هدف برسم هر چند که در این راه کشته شوم، باز پیروز شده ام، همانند واقعه کربلا که با توجه شهادت همه یاران، امام حسین(ع) پیروز شدند.

 

وی تصریح کرد: به نتیجه نرسیدن اراده‌های ممتد تمدن غرب نسبت به اسلام نشان دهنده شکست غرب در مقابل اسلام است.

 

خداوند در غزه دیده می‌شد، لیکن ما غافلیم

وی به جریان های غزه اشاره کرد و گفت: غزه باریکه‌ای است که حدود 3 سال در محاصره شدید قرار دارد و جز برخی تونل های زیر زمینی امکان برقراری ارتباط دیگری در آن جا وجود ندارد، حال با این شرایط اسرائیل با هدف خلع سلاح حماس، رجوع مردم به جریان‌های دیگر و دورکردن آن‌ها از حماس و این‌که حماس را مسؤول همه بدبختی‌های آن‌ها معرفی کند، به غزه حمله کرد و مردم را کشت، ولی چون به هدف خود نرسید، سبب پیروزی مردم غزه شد.

 

این کارشناس علوم دینی با بیان این که خداوند در غزه دیده می شد، اظهار داشت: اگر کسی کمی دقت می کرد، می توانست خدا را در غزه ببیند، حال اگر ما غافلیم و نمی بینیم، خودمان بی بهره‌ایم.

 

تحقق تمدن‌ها، منوط به حرکت عقل و سپس دل انسان‌ها است

حجت‌الاسلام موسویان افزود: تمدن زمانی محقق می‌شود که عقل انسان‌ها در مرحله اول و دل انسان‌ها پس از آن حرکت کند.

 

وی تأکید کرد: اگر نتوانید عقل کسی را اغنا کنید، محال است که دلشان با شما همراه شود به همین دلیل است که می گویند بدون فلسفه تمدنی محقق نمی‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: از طرفی دیگر با گسترش نظام ارتباطی و رسانه ای بستری فراهم شده که دیگر نمی توان با نسل جوان از پنجره آیات و روایات سخن گفت و باید شیوه نوینی در تبلیغ دین ارائه دهیم.

 

وی به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: اگر مردم محاسن کلام ما را می‌دانستند، خودشان از ما تبعیت می‌کردند و نکته اینجاست که برخی از این روایت اشتباه برداشت کرده و به صرف ارائه سخنان اهل بیت(ع) اکتفا می‌کنند، از این رو آنچه مورد تأکید است، ارائه محاسن کلام ائمه معصومین(ع) با شیوه های نوین است.

 

حجت‌الاسلام موسویان تصریح کرد: باید برای ارائه دین و معارف روشی را انتخاب کنید که با نظم و بدون استفاده از آیات و روایات جایگاه سخن اهل‌بیت(ع) برای افراد مشخص شود که از آن پس خودشان مشتاقانه رهرو اهل‌بیت(ع) می‌شوند.

 

برای انجام کار فرهنگی، باید جهانی فکر کنید

وی خاطرنشان کرد: باید برای فعالیت های فرهنگی محلی خود نیز جهانی ببینیم و جهانی فکر کنیم تا اثرگذار باشیم، چرا که در جهان کافر، بی‌دین، زرتشتی، مسیحی، یهودی و هزاران فرقه و آئین دیگر وجود دارد که اگر توانایی بدست‌گرفتن عقل آن‌ها را نداشته باشیم نمی‌توانیم دلشان را با خود همراه کنیم.

 

حجت‌الاسلام موسویان به نامه امام خمینی(ره) به گرباچف اشاره کرد و گفت: در نامه امام (ره) به گرباچف آورده بود، که صدای خردشدن استخوان کومونیست را می‌شنوم و این سرنوشت به زودی دچار غرب می شود.

 

وی گفت: تحقق پیش‌بینی اول امام (ره) را همه دنیا دیدند، حال نیز تحقق فروپاشی غرب نزدیک است، از این رو اگر متوجه نباشید، زمانی می‌رسد که بچه ها به تزلزل می‌افتند و اگر شما عَلَمی بلند نکنید و خودتان را آماده نکرده باشید، به هر جای ممکن پناهنده می‌شوند.

 

وی اظهار داشت: اگر نتوانیم مقدمات معرفتی مسأله را برای نسل حاضر فراهم کنیم، بدانید در تاریخ آینده نه تنها نسل، حتی خود شما نیز از دست خواهید رفت.

 

تمدن غرب، دلها را هدف تیر رس خود قرار داده است

این کارشناس مسائل دینی ابراز داشت: متأسفانه فرهنگ غرب دل های مردم ما را فتح کرده قبل از آنکه ظاهرمان را فتح کند، مردمی هستیم که بر زبان مرگ بر آمریکا می‌گوییم و آرزوی یک بار سفر به آمریکا را داریم.

 

وی تأکید کرد: نظام الگودهی ما نظام غرب را متذکر می‌شود و ما انتظار داریم فرزندان ما پس از 12 سال الگوگیری در این نظام دیندار تربیت شوند.

 

انسانیت انسان‌ها در اجبار ظهور پیدا نمی‌کند

وی تصریح کرد: نظام آموزشی ما نظام اجباری است و انسانیت انسان‌ها در اجبار ظهور پیدا نمی‌کند و به فرموده حضرت علی(ع) نافع ترین علم‌ها شناخت نفس خویش است.

 

حجت الاسلام موسویان افزود: کسی به حقیقت ایمان دست پیدا نمی‌کند مگر این‌که خودش را بشناسد این در حالی است که ما هنوز پله اول را سپری نکرده از مردم انتظار عالی‌ترین دینداری را داریم.

 

این نسل، نسلی است که می خواهد کارهای بزرگ انجام دهد

وی تصریح کرد: تنها راه نجات ما به فرموده رهبر معظم انقلاب مکتب امام خمینی(ره) است و تقدیر تاریخمان نیز همین است یعنی راه نجات ما فلسفه همراه با عرفان است.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی همواره جوانان زمان انقلاب و جنگ را بهتر از جوانان امروز می‌دانند، این در حالی است که این نسل، نسلی است که می‌خواهد کارهای بزرگ انجام دهد و در یک پیچ تاریخی نقش آفرینی کند./1305/ت301/ب6

ارسال نظرات