۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۳۷۲۱۰
آیت الله حائری شیرازی:

بیداری اسلامی از رهگذر بیداری انسانی حاصل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیداری انسانی را مقدمه‌ای برای تحقق بیداری اسلامی دانست و گفت: انسان تا ذات خفته‌اش از خواب غفلت بیدار نشود نمی‌تواند مسلمانان شود زیرا تسلیم شدن در برابر حق تنها با بیدار شدن عنصر انسانیت در آدمی محقق می‌شود.
آيت الله حائري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی شبکه یک سیما با بیان این که در جامعه امروز انسان شناسی به یکی از ضرورت های جدی تبدیل شده است، گفت: دلایل بسیاری از مشکلات کنونی بشری در عدم شناخت انسانیت ریشه دارد.

 

وی وجود انسان را به یک کشور تشبیه کرد و افزود: در این کشور عقل و خرد وزیر اعظم است و انسان تا زمانی که به این وزیر احترام بگذارد می تواند راه حق را پیدا می کند اما زمانی که گذاشت هوای نفسانی بر این وزیر غلبه کند هرگز نخواهد توانست در راه رسیدن به کمال موفق شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تمامی پیامبران از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم(ص) برای این آمده اند که وجود و درون انسان را بیدار کنند زیرا انسانی که انسانیتش در درون او بیدار شود زنده خواهد شد و انسانی که خوی انسانیت در وجود او بمیرد مرده متحرکی است و از سایر جنبدگان عالم به علت شهوت پست تر می شود.

 

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که بهشت آخرت را بهشت دنیا می سازد، اظهار داشت: تا زمانی که بهشت دنیای خود را آباد نکنیم بهشت آخرت ما آباد نخواهد شد زیرا توشه آخرت از دنیا برداشته می شود و تا زمانی که انسان در دنیا ذات خود را نشناسد در تعالی و رسیدن به کمال اخروی هم موفق نخواهد شد.

 

وی با اشاره به این که تا انسانیت در وجود آدمی بیدار شود بیداری اسلامی بی معنا است، اظهار داشت: اسلام بر عنصر انسانیت استوار است و مسلمانی زمانی آغاز می شود که آدمی بتواند عنصر انسانیت خود را بیدار کند زیرا از نظر اسلام آنچه انسان را از سایر موجودات جدا کرده و اشرف مخلوقات قرار می دهد اسلام است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر حجم انبوهی از پرونده های قضایی در دادگستری و مجتمع های قضایی وجود دارد و از هر هفت نفر یک نفر دارای پرونده است که این موضوع نشان می دهد ضرورت انسان شناسی در جامعه مورد غفلت واقع شده و دلیل انبوه این پرونده ها این است که هنوز ذات انسان به خوبی شناخته نشده و انسان ها نمی توانند بر محور انسانیت اختلافات خود را حل کنند.

 

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به این که اگر انسان در زندگی بر محور فردیت زندگی کند همواره با سایر انسان ها در تنازع خواهد بود، تاکید کرد: انسانی که در همه امور حتی امور خانوادگی خواسته خود را محور قرار می دهد منافق است اما در مقابل انسان مومن به خاطر خانواده خود زندگی کرده و حتی غذا می خورد.

 

وی با بیان این که ما باید انسان شناسی را در تمامی عرصه وارد زندگی خود کنیم، یادآور شد: انسان اگر انسان شود خدایی شده و برای رضایت خداوند تلاش کرده و از فردیت گرایی افراطی دور شده و در زندگی و عمل او خداوند و خدمت به مردم محور قرار می گیرد./837/پ202/ف   

 

ارسال نظرات